• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

Jag håller nog med om din beskrivning. För mig ser det vanligen ut:

RRMMSS 

Fast jag använder sällan tampong, utan på natten nattbinda och en vanlig binda.

Insåg att om min lutealfas är konstant så är nog bim egentligen nästa torsdag. Men jag kan väl testa på onsdagen, borde ge utslag då.

Frk Svår: Har du pratat med gynekolog om att du har så oregelbunden mens?

Millan 

• Kaprifolen
    Polarlantis skrev 2011-01-12 08:26:57 följande:
    Inget + idag precis som jag trodde, måste varit ett spökstreck härom dagen. Känns helt ok faktiskt, har ju fortfarande inte trott på det! Men klart...det hadew ju varit trevligt med ett pluss...

Igår blev det mys så det känns fint! Det är fint grynigt vitt gegg nu så det borde ju fästa alldeles utmärkt kan man ju tycka och nu har gegget avtagit (håller med Ceke, det är BARA här man kan säga sådant här!!!) så jag tror vi prickat fint! Konstaterar att illamående kommer med ÄL och ömma bröst också...tänk vad man lär sig!

Känns ganska trevligt faktiskt...nu är det ju bara att börja vänta och om en sisådär 14 dagar vet man ju mer! Då vill jag ha +, kan man få beställa det?

Håller alla tummar för er andra, nu får vi börja plussa här!!!
    hmmm, nu blev jag lite osäker eller är vi alla olika? Jag fick för mig att ÄL-sekretet ska vara genomskinligt och trådigt men ditt är alltså vitt och grynigt? Kan det vara olika på olika personer eller hur ska man tänka, ngn som vet eller vill rota fram bibeln och ge en förvirrad kvinna ett svar?
  • ceke
    Kaprifolen skrev 2011-01-12 20:59:29 följande:
    hmmm, nu blev jag lite osäker eller är vi alla olika? Jag fick för mig att ÄL-sekretet ska vara genomskinligt och trådigt men ditt är alltså vitt och grynigt? Kan det vara olika på olika personer eller hur ska man tänka, ngn som vet eller vill rota fram bibeln och ge en förvirrad kvinna ett svar?
    Enligt bibeln är det mest fertila sekretet vattnigt och/eller stretchigt som liknar äggvita, svs genomskinligt, men kan ha vita eller för den delen röda inslag. Det är stretchigt och går att strecha mellan fingrarna hur många gånger som helst utan att tappa sin spenstighet (om det gör det är det troligen säden) och kunna strechas flera cm.

Alla upplever inte äggvita, men även när det bara är vått är man väldigt fertil
  • Pingla35

Jag tror att det är lite olika med mina dagar. Olika många och rikliga.

Men genomsnittligt så ser det nog  

MMMSS

Behöver endast tampong och vanlig binda nattetid. Trosskydd de sista dagarna och inget på natten.

• Kaprifolen
    ceke skrev 2011-01-12 21:04:01 följande:
    Enligt bibeln är det mest fertila sekretet vattnigt och/eller stretchigt som liknar äggvita, svs genomskinligt, men kan ha vita eller för den delen röda inslag. Det är stretchigt och går att strecha mellan fingrarna hur många gånger som helst utan att tappa sin spenstighet (om det gör det är det troligen säden) och kunna strechas flera cm.

Alla upplever inte äggvita, men även när det bara är vått är man väldigt fertil
    ja, det där med att man kan förväxla med säden är ett dilemma jag upptäckte nu när vi försökte senast. Innan när jag inte försökte bli gravid utan bara hade koll så märkte jag ju av förändringar i sekretet eftersom jag inte "bjöd" in maken dessa dagar  men nu när man hela tiden var full i sperma så var det skitsvårt att verkligen ha koll på att äggvitan fanns där. Är ÄL-test enda möjligheten att kolla detta med säkerhet när sperman är så förvillande lik? Funderar på hur vi ska göra denna månaden, har hitintills tänkt att vi ska köra utan test de första ggr....Men samtidigt så vill kontrollmänniskan i mig ha koll...hmmm
  • ceke
    Kaprifolen skrev 2011-01-12 21:13:56 följande:
    ja, det där med att man kan förväxla med säden är ett dilemma jag upptäckte nu när vi försökte senast. Innan när jag inte försökte bli gravid utan bara hade koll så märkte jag ju av förändringar i sekretet eftersom jag inte "bjöd" in maken dessa dagar  men nu när man hela tiden var full i sperma så var det skitsvårt att verkligen ha koll på att äggvitan fanns där. Är ÄL-test enda möjligheten att kolla detta med säkerhet när sperman är så förvillande lik? Funderar på hur vi ska göra denna månaden, har hitintills tänkt att vi ska köra utan test de första ggr....Men samtidigt så vill kontrollmänniskan i mig ha koll...hmmm
    Hehe... du kan avgöra det genom att ta mellan tumme och pekfinger och dra isär många gånger.. om det blir mindre och mindre elastiskt, är det säd. Är det hela tiden lika strechigt, är det äggvita Så visst kan du kolla det utan ÄL-test
  • Kattflickan

ha,ha,ha...den här äl-sekret kontra säd diskussionen vill nog inte min sambo höra om

Millan

• Lavendia

Jag har inte haft lika trådiga flytningar som jag brukar nu  när det närmar sig ÄL. Kan kanske bero på att man är fullproppad av spermier. Känns som en trygg förklaring. Orolig att ÄL inte kommer men hopppas på glad gubbe imorgon. Dag 16 imorgon.. Vi är förkylda. Påverkar det kvalité på ägg och spermier. Någon som vet?

• L Maria

Satt just och skulle skriva ett inlägg här om riklig eller måttlig mens och så kommer maken hem, efter att ha träffat en av sina bästa kompisar. Han och hans sambo ska få barn i juli...
    De har just flyttat till en tvåa som de renoverat, det var inte planerat och när hon kommit underfund med att hon var gravid hade de satt sig ner och diskuterat hur de vill göra, behålla eller ej. De hade bara sett fördelarna och valde alltså att behålla.
    Kan bara säga att det var en jäkla tur att jag inte var med när de berättade - maken sa det, jag sa "aha, vad kul" och sen kom tårarna... Jag vet att det är själviskt och helt orealistiskt att tänka så - men det är så jäkla orättvist!!!! Här har vi gift oss, köpt hus, slutat med p-piller och gjort ett aktivt val - vi vill ha barn. Vi tempar, använder äl-test och prickar in äl och ändå har det ännu inte tagit sig. Dom blir av misstag (även om nu barnet kommer att vara välkommet) och diskuterar behålla eller ej innan de bestämmer sig...
    Vet inte hur jag ska känna när jag träffar dom nästa gång... Fan. Det blev en crappy dag idag...

• Kattflickan

Åååå MariaF79! Jag förstår hur du känner dig! Tyvärr finns det ingen rättvisa i det här med att få barn. Det var nog bra att du inte var med. Eftersom det gick av misstag för dem har den tjejen aldrig behövt sätta sig in i att det kan vara svårt att bli gravid, att det inte är någon självklarhet. Och då tänker de inte på att det kan sticka i andras ögon att berätta att de diskuterat om de ska behålla eller ej.

Jag hoppas att det snart är din tur!

Kram!

Millan

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet