• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2011-01-13 00:17:26 följande:
    Uppsara - hm du får nog utveckla din fråga lite ;)

ceke - haha vilken skön beskrivning.. vet inte om jag känner igen poppet riktigt.. jag har mer en molande värk, väldigt lik mensvärk.
    Hehe.. jaa, molande o huggande känner jag också dagarna runtomkring.. men denna konstiga grej urskiljer sig definitivt. Ska bli spännande att se om jag får känna det igen ngn gång och om det också är dag 14-15..

Nu är tanten här i a f! Så om 6-7 dar drar det igång igen
  • Jojjo77

Maria - usch vad jobbigt, förstår precis vad du menar. Man blir arg och avundsjuk på att det ska vara så lätt för vissa och även om man är en förståndig perosn som vet att man inte ska reagera på ett sånt sätt, så är det likosm det djuriska som kommer fram i en. Snart är det ni!!!

EGO: Jag är som någon annan skrev, och som jag skrev härom dagen, konstant hungrig. Har också lite konstiga känningar i tjejmagen, lite som ilningar, de började igår em. Hade jag inte vetat bättre så hade jag tänkt mens, men den ska inte komma förrän nästa tors... Redan nu, en vecka efter ÄL ska man ju vad jag förstår inte kunna känna ev en graviditet? Någon som vet?

Funderar på om det kan vara urinvägsinfektion på g. Med tanke på allt mysande och att man inte går och kissar dirket efter, ökar ju det risken för infektion. Har dock bara haft urinvägsinfektion 1 gång i mitt liv och då var jag 18, så vet inte hur det ska kännas riktigt. Är kissnödig väldigt ofta. Någon som har en teori?

• ernlia03

Inte för att inge några onödiga förhoppningar, men den där konstanta hungerskänslan hade jag vid förra graviditeten, precis i början. Kunde äta hur mycket som helst och ändå känna mig hungrig direkt efter. Som ett konstant sug efter nåt.

Härom kvällen fick jag ett akut behov av stekt ägg på macka. Första gången jag känt ett sånt behov av nåt, men det har inte återkommit så kanske kroppen bara skrek efter salt eller nåt...

Usch, det där med gravidbesked. Det kan verkligen knäcka en totalt. Och så mår man dessutom dåligt för att man inte kan glädjas med andra och känner sig som en värdelös person... Men det verkar ju som vi flesta här känner samma sak, ett bevis på hur stark vår längtan är kanske.

Igår var en bra dag för mig, kände mig ganska lugn (förutom att jag vaknade 04.20 när maken steg upp och kunde inte sova för jag grubblade så mkt). Tog ett graviditetstest med stickor från testlagret, samma som jag använt hela tiden innan. Strecket blev nästan svart efter inte ens en minut... Jämförde med test från samma tid förra graviditeten och det var inte lika starkt. Kan ju ha ljusnat lite med tiden dock.

MEN, nu vet jag ju att graviditetshormoner inte nödvändigtvis behöver betyda ett barn... Rynkar på näsan Känner mig fortfarande inte gravid på nåt sätt. Brösten är liiite större, men inte alls ömma, jag har halsbränna, kissar lite oftare, det molar på i magen, är yr och andfådd lite nu och då. Men det känns ändå inte som jag är gravid på nåt sätt. Och det första tecknet på MA är ju att symptomen avtar, men jag har ju aldrig haft några att tala om...

"Bara" två veckor kvar till VUL nu, längsta veckorna i mitt liv skulle jag tro.

Börjar bli dags för ett plus-stim snart igen, vi hade ju ett precis i början av året. Ett till inom januari ska vi väl klara av! Skrattande

• Frk Svår
    Kattflickan skrev 2011-01-12 20:55:56 följande:
    Frk Svår: Har du pratat med gynekolog om att du har så oregelbunden mens?

Millan 
    Jag nämnde det när jag ringde och bad om utredning, så det kommer vi väl att kolla upp när utredning väl börjar, hoppas jag.
  • Lavendia

Maria: Stor kram!! Det suger verkligen. MIn mammas gubbes dotter fick missfall precis som vi men deras var ej planerat så det blev mer lättade. Så nu är de gravida igen!! Tredje barnet, relativt unga och har problem med ekonomin och vet inte hur det ska få ihop det. Orättvist! Å andra sidan som Essalady är inne på så tycker säkert de att det är orättvist att vi har god eknomi, har hus som jag vet de längtar efter osv. Fast det är materiella saker, hade gärna bytt det mot ett barn.. När jag växte upp levde vi på existensminimum och det går bra det med, lyckan sitter inte i pengar (även om det ger trygghet). Vet inte vad jag försöker säga.. Känns orättvist men försöker se det ur deras sida. Tyckte det var bra sagt av Essalady att försöka vända på myntet, gör det lite lättare.

Essalady. Nej, så sugen är man inte. Vi blev nästan glada när det inte blev glad gubbe idag. Samtidigt blir jag orolig. Dag 16 idag och rädd att jag inte får någon ÄL denna månaden. Inte känt något vilket jag brukar. Mindre sekret och inte ont. Brukar känna ÄL väldigt starkt.

Ceke: MMMSS ser min mens ut men ökar för varje månad efter p-pillerna. Känner inte igen ett popp men den fladdrande känslan som någon annan pratar om. Skön beskrivning förresten och vet att min naprapt känt så. Hon pratar ofta om popp och om jag inte känner det.

Ernlia: Hoppas tiden går fort för dig och att allt kommer att gå bra. Jag tror det, det känns så. Många har inga garviditetsymtom och ingen graviditet är den andra lik men klen tröst. Jag hade också oroat mig då även vårt barn var dött i några veckor. jag trodde bara illamåendet försvann och blev lättad men berodde på att fostret dött Gråter

Jojjo: Låter spännande!

Något helt annat. Inte ätit sötsaker/läsk på några dagar. Grym huvudvärk. Grymt stolt!! Nu ska jag gå ner!! Ska bara bli frisk så träningen kommer igång med.

• ifyouweremine

Ernlia - vad positivt med så starkt utslag! Jag tror allt kommer gå som det ska den här gången. Uteblivna symtom tror jag inte behöver betyda nåt. En kompis till mig gick i vecka 8-9 och undrade varför hon inte hade symtom, längtade efter att få känna nåt. Sen i v 10 började allt o hon mådde jättedåligt. Då ångrade hon att hon önskat sig symtom! Sen är det ju endel som är symtomfria hela graviditeten.

Håller med om att vi borde ha ett plus-stim snart!! Gris, vi ska ju plussa samtidigt har vi ju bestämt, känns det som det blir januariplus?

Jojjo - Låter positivt med hungern. Ilningarna kan nog vara lite vad som helst. Hade ilningar förr-förra månaden o varken innan eller efter, så tyckte ju såklart det var misstänkt men sen kom mensen ändå. Men det finns ju en del som känner så för att de är gravida också.

• Frk Svår

Är det bara jag som har svårt att låta bli att surfa barnvagnar? Skäms

Just nu kikar jag på Bugaboos hemsida för det är ju verkligen en djungel av val och alternativ. Men 10 papp för en barnvagn som man använder vaddå, ett par månader?!?!

Men snacka om att gå händelserna i förväg...

• Polarlantis

Oj nu är det så där mycket skrivet igen, trevligt! Hinnre ju inte jobba för det är så mkt att läsa, haha!

Det där med gravidbesked är inte lätt...jag har ju en kompis som är gravid halvtid nu och hon har NOLL KOLL på vad  jag går igenom. Fick sms igår: tror jag känner ett ben i min mage! Ja, jättekul för henne, är verkligen glad för henne skull (förutom att hon har en idiot till sambo som säger att livet är slut för att dom ska ha barn!!!) MEN det är lite jobbigt att hon inte ens kan fråga hur det går för mig!!! Hur svårt kan det vara? Jag menar...hallåååå jag ha rinte ens fått tillbaka min mens ännu!!!!!!!!!!!!!!!  Oroar mig också vad detta kommer göra med vår vänskap...Lyckligt berättade hon att en kompis till henne också ska ha ungefär samtidigt och att dom "ska bli lattemammor på stan nu"...gör ONT!

Till dom mer äckliga detaljerna...Det där med sperman och sekretet och skilnaden hr jag funderat lite över...men faktum är att det är inte så mkt sperma som kommer ut ju! Märker tydlig skilnad det blir först lite vattnigt sedan blir det  vitt och grynigt några dagar och sedan går det över i vattnigt igen...så jag antar att det är ÄL för det stämmer på dagarna iaf... Nu har vi haft sex varannan dag så då märks skilnaden tydligare.

Äckelfråga: känner ni skilnad på lukten på urinet och på er själva under ÄL? För det är skilnad...liksom sötare...

Hoppas det går bra för er alla...nu måste vi väl ändå få lite pluss här snart???

• ceke

Ernlia: Det låter ju super att strecket blev så starkt! Försök våga lita på att det är att pyret växer och frodas där inne!

Barnvagnar har jag faktiskt inte börjat googla.. det får nog komma den eventuella framtida dag som det kommer ett plus på stickan..

Ego. japp.. då har det hänt.. Satt med min förra arbetsgrupp och fikade.. har mensvärk så att det typ gör ont att ens sitta på en stol.. och en STÖRTFLOD som väntat.. gick till apoteket för att köpa CykloF, men de tyckte jag skulle ringa gyn o få utskrivet istället. Så så fick det bli.. Nåja.. vi satt där o fikade o de såg ju att jag hade ont. jag sa att jag hade mensvärk. Då frågar den ena om det inte är dags för min mens att försvinna en massa månader snart.. och den andra att "min mensvärk blev bättre o bättre för varje barn jag fått, så skaffa barn så blir det bättre sen". Jag svarade att "jo, om man kan få barn så"... Japp. Detta är två jättefina kollegor som känner mig bra.. Så inte kunde jag dölja att tårarna satt i ögonvrån heller.. Båda bad så mkt om ursäkt då de såg att jag blev ledsen och så pratade vi lite om det sen. Fint samtal. Men jaha.. då var den här dagen gråtmild då.. för humöret åkte liksom ner i fotsulorna.

SUCK

• Polarlantis
    ceke skrev 2011-01-13 10:33:46 följande:
    Ernlia: Det låter ju super att strecket blev så starkt! Försök våga lita på att det är att pyret växer och frodas där inne!

Barnvagnar har jag faktiskt inte börjat googla.. det får nog komma den eventuella framtida dag som det kommer ett plus på stickan..

Ego. japp.. då har det hänt.. Satt med min förra arbetsgrupp och fikade.. har mensvärk så att det typ gör ont att ens sitta på en stol.. och en STÖRTFLOD som väntat.. gick till apoteket för att köpa CykloF, men de tyckte jag skulle ringa gyn o få utskrivet istället. Så så fick det bli.. Nåja.. vi satt där o fikade o de såg ju att jag hade ont. jag sa att jag hade mensvärk. Då frågar den ena om det inte är dags för min mens att försvinna en massa månader snart.. och den andra att "min mensvärk blev bättre o bättre för varje barn jag fått, så skaffa barn så blir det bättre sen". Jag svarade att "jo, om man kan få barn så"... Japp. Detta är två jättefina kollegor som känner mig bra.. Så inte kunde jag dölja att tårarna satt i ögonvrån heller.. Båda bad så mkt om ursäkt då de såg att jag blev ledsen och så pratade vi lite om det sen. Fint samtal. Men jaha.. då var den här dagen gråtmild då.. för humöret åkte liksom ner i fotsulorna.

SUCK
    Men vad ÄR det med folk som måste vara så beskäftiga och ha klappa på huvudet stil?? Som om man inte fattar det själv?! PUST! bra att dom iaf fattade att dom klampat rakt ut i klaveret!!!

Massor med kramar till dig idag!!!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet