• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Pingla35
    L Maria skrev 2011-01-12 21:56:50 följande:
    Satt just och skulle skriva ett inlägg här om riklig eller måttlig mens och så kommer maken hem, efter att ha träffat en av sina bästa kompisar. Han och hans sambo ska få barn i juli...
    De har just flyttat till en tvåa som de renoverat, det var inte planerat och när hon kommit underfund med att hon var gravid hade de satt sig ner och diskuterat hur de vill göra, behålla eller ej. De hade bara sett fördelarna och valde alltså att behålla.
    Kan bara säga att det var en jäkla tur att jag inte var med när de berättade - maken sa det, jag sa "aha, vad kul" och sen kom tårarna... Jag vet att det är själviskt och helt orealistiskt att tänka så - men det är så jäkla orättvist!!!! Här har vi gift oss, köpt hus, slutat med p-piller och gjort ett aktivt val - vi vill ha barn. Vi tempar, använder äl-test och prickar in äl och ändå har det ännu inte tagit sig. Dom blir av misstag (även om nu barnet kommer att vara välkommet) och diskuterar behålla eller ej innan de bestämmer sig...
    Vet inte hur jag ska känna när jag träffar dom nästa gång... Fan. Det blev en crappy dag idag...
    Usch och fy, vad jobbigt! Det ÄR svårt att glädja sig med andra som berättar när man själv ligger i som bara den och verkligen försöker. Bara råkar... Inte bara i med kniven utan de vrider runt den också. Hårt skrivet av mig kanske men så kände jag det i julas. 
    Det lägger sig, ilskan och avundsjukan. Men det blir helt enkelt precis som du skriver en crappy dag 
  • L Maria

Millan - du har rätt i det om att det sticker i ögonen och i och för sig ska jag inte säga något om det liksom, de vet ju inte att vi försöker... Men jag är eeeevigt tacksam för att jag inte var med, shit vad jobbigt att försöka verka glad och hålla tårarna borta!

Pingla - ja hur var det, din styvsyster...systerdotter? Bara råkar... Man vill strypa människorna ju! Samtidigt som maken har helt rätt - att de blev med barn påverkar ju inte oss, det är inte så att det finns 20 barn att dela ut och de nu "råkat" ta ett vilket innebär ett mindre för oss att slåss om. Men han sa också att hans första tanke var "orättvist!" även om han ju absolut inte hade samma problem att hålla god min.

• Pingla35

Maria-Ja, det blir väl styvsyster.. Vad ni är duktiga på att komma ihåg saker!
    De som verkar bli med barn fort verkar inte förstå hur man känner. Det här med frivillig barnlöshet är ju inte så vanligt i vår ålder om inte omständigheterna talar för det. Så man lär nog passa sig för hur och vad man berättar/säger den dagen man själv förhoppningsvis står där med magen i vädret.

Har inte vågat fråga min äldre kollega varför de inte fått barn även om hon uttryckt vid något tillfälle att hon inser att hon blir ensam när hon blir äldre. Vill ju inte trampa på tårna.

Jag har inte kollat mitt sekret så noga och heller inte det min sambo levererar. Jag beundrar er som har sådan koll på er själva och dessutom för anteckningar . Jag vet att jag kanske borde. 
    Har bokat in ett samtal med barnmorska i nästa vecka och förhoppningsvis kommer hon med någon mirakelkur eller liknande. Allvarligt så börjar man ju bli nojig över om det något fel på en, eftersom det uppenbarligen inte har gått enligt planerna ännu.

• ifyouweremine
    MariaF79 - Det var klokt sagt av din man. Det är ju som sagt inte att de har stulit ett barn från er så att ni har mindre chans eller så. Man får försöka tänka så. Men det känns ju som sagt orättvist ändå när man själv kämpar och andra lyckas bara sådär. Men å andra sidan tycker jag det är så i livet över lag. Vissa grejer har man själv mer tur eller bättre förutsättningar för än andra, och andra saker måste man själv kämpa hårt för medan andra har det enklare.

Jag har t.ex alltid haft ett väldigt tryggt stöd från mina föräldrar genom hela livet, både ekonomiskt och känslomässigt. Jag har alltid haft lätt för att få och behålla vänner. Jag har ett driv och ett självförtroende som ger mig många fördelar i arbetslivet. Däremot har jag gjort ett karriärsval i livet som gjort att jag måste kämpa mycket hårdare än de flesta andra i mitt jobb och ändå ha sämre förutsättningar på olika sätt. Jag har alltid behövt kämpa mer än många andra för att hålla mig i form, min kropp vill inte vara smal. Jag har en del sjukdomar/besvär att kämpa med. Och så får jag tydligen kämpa mer än endel andra för att få barn.

Blev visst väldigt mycket "jag" här, men mitt syfte med utläggningen är att säga att vi nog alla har både fördelar och nackdelar i livet med olika saker och just bebis kanske har hamnat på minuskontot för många av oss. Kanske inte känns mindre orättvist med bebisgrejen ändå, men om man tänker att de som har lätt för att få bebis kanske har problem med något annat i livet istället, så kanske det i genomsnitt känns mer rättvist. På nåt sätt! Vet inte riktigt vad jag babblar om egentligen..
  • ifyouweremine

En sak som är bra med att det tar ett tag förresten är att vi verkligen får vänja oss vid att hantera äckliga saker. Undersöka både sperma och slidsekret. Kissa i mugg varje dag. Kanske tempa där nere. Klämma ut sekret från livmodertappen. Osv osv.. Tänk så lätt det kommer bli för oss att ta hand om blöjor och spyor sen! Drömmer

Lavendia - Jag tycker inte att jag har läst nånstans att förkylning påverkar fertiliteten på nåt sätt, förutom kanske att man inte är sugen på att sexa loss då. Men jag vet inte säkert.

Pingla77 - Va, så konstigt! Hur gick det till? Men ni kanske ska passa på att utreda er då? ;)

Ego: Positivt på äl-stickan idag, men hade stegring både igår och i förrgår, så ÄL kan mycket väl ha varit för flera dagar sen. (Brukar ju få positivt efter ÄL.) Och jag har haft lite småvärk både igår och iförrgår också. Idag har det dock varit ganska mycket värk som känns som mensvärk, både i ryggen/svanken och i livmodern. Brukar inte känna såhär mycket av ägglossningen (och vid senaste mensen hade jag ju mer värk än vanligt också). Får hoppas det är en riktig power-ägglossning. ;)

• ceke

Essa: Ja det har du rätt i Vi blir verkligen experter på konstiga grejer och jäklar va vi lär känna våra kroppar!

En fråga till... känner mig frågvis idag Haha.. har kommit in i ett stadie då jag vill utforska vad som är "normalt" och om det jag själv upplever med min kropp/cykel mm är mer/mindre/konstigare etc än för andra

Runt ägglossning... Är det nån av er som känner av en jättekonstig känsla... vet inte hur jag ska förklara det.. eller joo. Ni vet det gula ägget i ett kinderägg? Tänk er att båda halvorna sitter ihop, men att ni trycker på den ena när det inte finns nåt innehåll så att den andra liksom flyger iväg... och så översätter ni den känslan av POPP till att hända i er mage. Bara en, snabb, underlig känsla och sen inget mer... Har bara känt denna känsla några gånger.. och det spännande med chartringen med FF är ju att jag inser att detta denna månad skedde på dag 14 i cykeln, som sen FF också satt ut som ÄL-dag (om jag använder research, inte advanced, den sätter den till dag 15)...

Såååå, min tolkning är ju att det är självaste ÄL jag kanske känner.. men vem vet? Är det ngn som känner igen sig?

• ifyouweremine

"Det som händer är att det kommer ut lite vätska/blod från äggblåsan och när den kommer mot bukhinnan så gör det ont. Det är inte farligt men kan göra olika ont beroende på hur mkt vätska som sipprat ut."

Detta verkar vara anledningen till att ägglossningsvärk kan kännas olika mycket olika månader.. Brukar ni också känna av det olika mycket olika månader?

• Uppsara

Hej på er alla, nu behöver jag er expertis... Om jag hade starkt utslag på äl sticka både på Lör

• ifyouweremine
    Uppsara - hm du får nog utveckla din fråga lite ;)

ceke - haha vilken skön beskrivning.. vet inte om jag känner igen poppet riktigt.. jag har mer en molande värk, väldigt lik mensvärk.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet