• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Pingla35

Ändrat lite. Hoppas på att ännu fler namn längst ner på listan...

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3-4 -- MariaF79  ÄL ~21 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6 -- Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)

• Kattflickan

Essalady: Jag kan tyvärr inte köra på LCHF, för jag har opererat bort gallan och kan inte äta mycket fet mat. Däremot har jag periodvis testat på en lightvariant: ta bort allt socker som går (äter dock frukt), äta mindre kolhydrater och om jag äter, bara äta fullkornsvarianten, äta större andel grönsaker till maten. Det har faktiskt funkat rätt bra, gick ner en del i vikt när jag gjorde det konsekvent. 

Att äta som jag gör nu är förkastligt. Idag hade jag så mycket att göra på jobbet att jag jobbade i nästan 11 timmar och sen skulle jag handla. Då var jag så hungrig att jag köpte en chokladkaka som jag var tvungen att äta upp innan jag körde hem bilen....helt fel!  Sen vitt ris och massaman curry gryta.

Jojjo: Känns det bättre nu?

Pingla: Trist med tanten, hade du sån mens innan du började äta p-piller också?

Jag väntar med att ändra mig i listan tills tant röd har kommit! Hon borde komma imorgon om lutalfasen ska vara konstant, min ÄL var ju nån dag sen.

Nu ska jag verkligen sova!

Millan

• ifyouweremine
    Millan - Oj, ingen galla alltså? Jag visste inte ens att man klarar sig utan en sån, men jag är inte särskilt påläst om kroppen (utom numera allt kring fertilitet :) ). Men antagligen krävs inte just LCHF för att sänka insulinnivån. LCHF är ju egentligen inte en långsiktig kost utan mest för att snabbt gå ner i vikt och jag ska ju glida omkring på beachen i mars så det är därför... GI är ju mer långsiktigt och över huvudtaget att dra ner på socker och välja fullkorn istället för vitt mjöl hjälper säkert mycket. Man mår ju generellt mycket bättre om man äter så också, och motionerar regelbundet..

Känner igen beteendemönstret med jobb/mat i alla fall! Jag har ett stressigt jobb och i vanliga fall händer det tyvärr OFTA att jag inte äter något förrän runt 13-15 på dagen efter att ha varit uppe sen 7, och då kastar jag i mig jättemycket mat, ofta snabbmat eftersom jag inte hunnit fixa matlåda.. sen blir det samma sak igen, äter inte förrän sent på kvällen och då jättemycket igen eftersom jag är så hungrig. Och så brukar det bli lite godis och annat för att dämpa de värsta blodsockerfallen. Det är så fel det kan bli! (Och till råga på allt hinner jag sällan träna.) Men nu har jag tagit tag i det och prioriterar mat och träning i livet och så får jobbet anpassa sig helt enkelt.
  • Polarlantis
    Fru KM skrev 2011-01-19 20:15:11 följande:
    OMG måste prata av mig. Inte varit här inne på ett tag nu men bebisverkstaden har ändå fortsatt Ensam hemma, make borta med jobbet...gjorde nyss ett gravtest(BIM 16 jan) och jag tror jag plussat. Lägger upp en bild så kan oxå  kan se...

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • annvian

Nop, vart inget denna månad heller. Så jag tar bort mig. Känner mig lite stressad av all bebisverkstad så jag tar bort mig från listan, plockar bort tråden och önskar alla stort fortsatt lycka till så fortsätter jag i lugnare takt Skrattande

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3-4 -- MariaF79  ÄL ~21 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6 -- Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)

• simtim

Annvian, lycka till och kom tillbaka och berätta hur det går när du vill!

Fru KM, grattis som bara den!

• annvian

Glömde ju! Stort grattis FruKM {#emotions_dlg.flower}

Tack Simtim, lycka till nu. Jag håller tummarna för er alla.

• Frk Svår

Här börjar mensen rinna mot sitt slut och till råga på allt har jag en strid med Arbetsförmedlingen framför mig. Det är nämligen så att jag kan få anställning på min praktikplats men då först i juni. Min praktik tar slut i mars. När jag inledde praktiken blev jag lovad att jag kunde fortsätta praktiken i 3 mån extra om jag fick jobb men vid årsskiftet blev det ny budget så nu går det då rakt inte, såvida jag inte är funktionshindrad, nyanländ svensk eller yngre än 25 eller 26 (vilket jag ju inte är för då hade jag inte hängt här ). Så nu ska jag kämpa för att få förlängt min praktik. Alternativet är att gå hemma och peta mig i naveln (och söka jobb såklart) i 3 månader och sedan hoppas på att erbjudandet om jobb kvarstår...Så jag är mer än lovligt upprörd just nu. Och mitt i detta ska man alltså försöka få till det i sänghalmen! Gaaah!

• Frk Svår

Spammar vidare....

Jag gjorde ett försök att tempa förra cykeln men så fick jag världens feber strax innan ÄL (men jag fick ÄL-utslag på stickan iaf) så jag la ner det där med att ta tempen fram tills nu. Men jag har lite funderingar. Jag går upp ca 7 varje morgon (jag får väl ställa klockan så att jag kan tempa även vid 07 på helgerna) men gör det någon skillnad om man snoozar? Jag brukar snooza minst 2-3 ggr, ibland mer. Blir temperaturen olika då? Igår mätte jag 36,4 och idag mätte jag 36,6. Var visserligen på toa ca 05:30 och gick och la mig och somnade om igen.

Jag tänkte mer tempa för "skojs skull" för att se om det är någon skillnad osv, men man vill ju samtidigt veta hur man ska göra så det inte blir fel...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet