• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Jojjo77

annvian - nu har jag pratat med bm på fertilitetsenheten. Hon ställde lite frågor om vår hälsa i stort, ålder, hur länge vi försökt mm och nu kommer hälsodeklarationer att skickas hem till oss, dessa ska sen skickas tillbaka till dem. Sen gäller vårdgarantin. Det kommer att ta 2-3 månader innan vi bli kallade till ett första möte med läkare. Det var alltså inget som ifrågasattes kring hur länge vi försökt.

Jag fick ett jättebra bemötande och känner att det var helt rätt att jag kontaktade dem redan nu, då det ju ändå kommer att ta ett tag innan man får komma dit. Har man inte blivit gravid innan sommaren så vet man i alla fall att man kommer att bli utredd och förhoppningsvis få hjälp. Känns lite lättare i hjärtat nu

Nu ska jag sluta att spamma tråden för idag

• Irmeline

Fick ett jättetråkigt besked i morse.
    En kompis som försöker bli gravid har fått sitt tredje missfall. De har försökt 1,5 år.
    Hon har varit deppig sen första missfallet, så det här var ju inte direkt välkommet. :(
    Sååå ledsen för deras skull!

Intressant med "ät dig gravid" artikeln. Har ju PCO och vet att kosten påverkar mig mycket. Har totalt sockerförbud sen nyår (kakor, glass, godis efterrätter etc). Kanske kan det ta sig snart då :)

Tänker som du essalady: vill bli gravid precis efter resan. Då blir det dessutom en januaribebis istället för julbebis. Nu gäller det att komma i form för beachen!

Stort grattis Fru KM! :) Lägg gärna till dig som gravid i listan. 

• Irmeline

Apropå utredning så ska jag ta tag i det i vår också.
    På sophiahemmet i sthlm kan man gå utan remiss.
    Lika bra att kolla upp så snart som möjligt.

Någon som vet hur man hamnar i IVF-kö?
    Måste man ställas i kö av gyn eller kan man ställa sig själv?

Väntetiderna är ju 1,5 år så kanske lika bra att ställa sig direkt! 

• Frk Svår
    annvian skrev 2011-01-20 09:15:26 följande:
    Hej hopp frk Svår,

Har du kollat in dessa trådarna?

www.familjeliv.se/Forum-1-5/m55815709.html (modertråden)
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m52209109.html (temptråden)

Minne69 som har startat iaf den ena (kommer inte ihåg om det är båda) kan mycket. Jag har fått mycket tips från henne. Men Ceke och Ellalady har jag för mig är orakel på tempningsfronten oxå Flört

Jag har iaf reggat mig på Fertilityfriend.com och lagt in mina värden... Får se om det hjälper.

Ooops, så mycket blev det till att deleta tråden Drömmer Men det kom ju nåt intressant jöh..hihi

Kommer inte hänga på i listan iaf.
    Ska försöka komma ihåg att kika på länkarna när jag har tid, tack! Jag har också reggat mig på Fertilityfriend så vi får väl se vad det ger
  • Fru KM

Ledsen för alla som känner er deppade. Kramar till er

Irmelie: känns konstigt att redan lägga till mig, avvaktar nån vecka...

Gjorde ytterligare ett test i morses, starkare än nånsin:)

Styrkekramar till alla som känner sig nere.

• Frk Svår
    Fru KM skrev 2011-01-20 11:20:45 följande:
    Ledsen för alla som känner er deppade. Kramar till er

Irmelie: känns konstigt att redan lägga till mig, avvaktar nån vecka...

Gjorde ytterligare ett test i morses, starkare än nånsin:)

Styrkekramar till alla som känner sig nere.
    Grattis igen! Fan vad kul (ja, ni lär få vänja er vid svordomar från mitt håll )!!
  • Zalia

Ja, grattis igen Fru KM! Det är ju faktiskt uppmuntrande att vi får lite plus i tråden också! Glad

Jojjo och Polarlantis - Tack! Skönt med sympati när man känner sig nere. Och ja, polarlantis, sitt kontrollbehov får man verkligen ignorera just nu. Inte så lätt alltid!

• frifantasi

Ooh vad jobbigt att gråta på jobbet Pinglan 77, hoppas det känns bättre idag och att du har fina kolleger som kramas lite, det är faktiskt hemskt att få gråtattack på jobbet...

Och Zalia: kram på dig! Kan det vara så att du har en fin stabil lutealfas och bara väldigt kort mellan ÄL tro? Förstår om det känns svajigt med kort oregelbunden mens, men du får tänka som att du får fler försök på dig...

Jag har funderat på det där med olika rutiner med utredning beroende på var man bor. Min vän som ska starta IVF snart har försökt i 2 år och blev utredda för 1 år sedan. Inte en enda gång har hennes äggledare blivit sköljda, läkaren har sagt att om vi gör IVF så behöver vi ju inte skölja, men om det gjort sköljning så kanske de inte hade behövt IVF ?Obestämd 
    Har för mig att någon här hade blivit sköljd och sen gravid direkt. Om du någon läser det, hur länge hade ni försökt då?

Jag fick ju ett svagt plus på min ÄLsticka igår, men vi fick inte till det igår, känns sådär. Jag var trött (har av ngn anledning inte kunnat sova de senaste veckorna) , magknip och punka på cykeln så jag kom hem alldeles för sent... O min sambo kom hem när ajg lagt mig, orkade bara inte... Ska försöka ikväll men tror det är för sent Rynkar på näsan

• L Maria

Kram på er tjejer som känner er nere! Som någon annan sa tidigare - det är tur att vi går i omgånger med deppigheten, så vi stöttar varandra!

Ego - här känns det som att jag få en rejäl jäkla käftsmäll - och då menar jag bokstavligen... Drog ut en visdomstand i förmiddags och sitter nu med en svullen och ömmande kind, extra mycket saliv i munnen, en kurrande mage och så kan jag inte äta förrän om flera timmar. Jag får dricka nu, men eftersom bedövningen inte släppt kommer det att rinna ut igen... Urk! Men skönt att den är borta i alla fall. Jag hade inte ont av den, men hon sa att det var inflamerat där nere, i vävnader eller var det var...Ynklig dag på soffan idag!
    Funderar också på om det kan ha någon påverkan på äl, antar att det var något antiinflamatoriskt även i bedövningsmedlet... Nu verkar äl inte komma förrän på söndag, så jag hoppas att ägget inte tar skada idag så att säga...

• Irmeline
    L Maria skrev 2011-01-20 13:48:08 följande:
    Kram på er tjejer som känner er nere! Som någon annan sa tidigare - det är tur att vi går i omgånger med deppigheten, så vi stöttar varandra!

Ego - här känns det som att jag få en rejäl jäkla käftsmäll - och då menar jag bokstavligen... Drog ut en visdomstand i förmiddags och sitter nu med en svullen och ömmande kind, extra mycket saliv i munnen, en kurrande mage och så kan jag inte äta förrän om flera timmar. Jag får dricka nu, men eftersom bedövningen inte släppt kommer det att rinna ut igen... Urk! Men skönt att den är borta i alla fall. Jag hade inte ont av den, men hon sa att det var inflamerat där nere, i vävnader eller var det var...Ynklig dag på soffan idag!
    Funderar också på om det kan ha någon påverkan på äl, antar att det var något antiinflamatoriskt även i bedövningsmedlet... Nu verkar äl inte komma förrän på söndag, så jag hoppas att ägget inte tar skada idag så att säga...
    Håller tummarna att ÄL kommer ändå!
    Den kanske blir lite försenad bara.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet