• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mumwannaB

Underbar dag. I motsats till MariaF fick jag mig precis en psykisk käftsmäll :( Satt och pratade med en kollega som jag även omgås med privat. Hon är ganska öppen med att de försöker få nummer två och att det inte går så bra. Hon vet dock inte att vi försöker. Hon suckade lite och sa att ja, ja de får väl försöka ett tag till sedan får det väl bli nån jäkla provrörsbefruktning. Fast hon känner sig inte så frustrerad ännu eftersom de har ett underbart barn redan.
    Känndes i hjärtat när man själv står här med nästan två års försök på första barnet och en ivf inom snar framtid :(

• annvian
    Jojjo77 skrev 2011-01-20 09:49:20 följande:
    Vi har inte skyddat oss på över ett år, men försökt aktivt i tre månader. Precis som du har jag full koll, men inget händer. Jag mailade och frågade hur man ska göra när man försökt ett tag (skrev inga detaljer) och så skrev jag ner vår ålder. Svaret jag fick var att hon ville ha en telefonkontakt innan hon skickar hem papper till oss som ska fyllas i och tala om hur en utredning påbörjas. Vad jag förstår så är det inte nödvändigtvis så att man måste vänta i ett år när man passerat 30. Har man inga barn sen tidigare, så är de ganska snabb på att göra en första koll. Jag återkommer med mer när jag pratat med barnmorskan.

Hur länge har ni försökt och hur gamla är ni?
    Vi har oxå försökt i tre månader och utan skydd något längre. Dock hade jag kopparspiral så någon inverkan på hormoner har det ju inte varit. En på dagen klockren 27-cykel sen "mannaminne" Drömmer

Jag är 31 och sambon är 34. Han har två barn sen tidigare men de är runt 9 så det kan ju ha hänt både det ena och det andra sen dess. Dessutom var ju barnen med en annan tjej så egentligen säger ju inte det så mkt. Skönt bara att få koll på om det är något man kan göra...
  • Saftmedbulle
    Kekke skrev 2011-01-19 18:26:54 följande:
    Ny statistik visar att alla graviditeter tyder på oskyddad samlag.
    Nope! Inte alla... Min bror lyckades ta sig förbi morsans spiral, så nog skyddade de sig (men inte hjälpte det ;)
  • Saftmedbulle
    Längtan81 skrev 2011-01-19 19:23:50 följande:
    MariaF79 - håller med om att våra plus kommer vara så otroligt efterlängtade =)

Ego: Här har det inte kommit ngn mens än, BIM +2 idag. Känner lite illamående men inget annat, dvs. det kan lika gärna vara symtom på antågande mens som på ett litet pyre. Jag har aldrig haft längre cykel än 29 dagar under det senaste året (innan det hade jag inte en susning...=)) och imorgon är jag på 30 dagar sedan senaste mensens första dag. Jag tänkte testa fredag morgon om inte tanten kommit tills dess. Vill ju så gärna vara gravid men vågar inte hoppas på för mycket heller.... 
    Håller tummarna!
  • Saftmedbulle
    Fru KM skrev 2011-01-19 20:15:11 följande:
    OMG måste prata av mig. Inte varit här inne på ett tag nu men bebisverkstaden har ändå fortsatt Ensam hemma, make borta med jobbet...gjorde nyss ett gravtest(BIM 16 jan) och jag tror jag plussat. Lägger upp en bild så kan oxå  kan se...

Japp! Du har plussat! Mega-grattis!!!!!!
  • Fru KM

Saftochbulle: tack:)

En liten fundering som den nagellack beroende jag är. Nån som vet om man inte får använda nagellack när man är gravid? Dum fråga kanske men...

• Saftmedbulle
    ceke skrev 2011-01-20 08:59:17 följande:
    Men hmm. här är det skumt. Nån som känner igen molvärk på dag 8 i cykeln? Urskumt här. Nog för att jag kan tolerera att man har värk runt ägglossning och mens. Men redan nu?? Blää.. Men men.. känns som en rätt bra dag ändå
    Har oxå molvärk och är på dag nio, men jag förmodar att det är laddning inför ÄL...
  • Irmeline
    Fru KM skrev 2011-01-20 18:04:56 följande:
    Saftochbulle: tack:)

En liten fundering som den nagellack beroende jag är. Nån som vet om man inte får använda nagellack när man är gravid? Dum fråga kanske men...
    Jag undvek det. Känns osunt att sniffa i sig de ångorna just då.
    Men om det finns några rekommendationer ang det vet jag inte.
  • ceke
    Saftmedbulle skrev 2011-01-20 18:05:25 följande:
    Har oxå molvärk och är på dag nio, men jag förmodar att det är laddning inför ÄL...
    Ah, där ser man! Men... det brukar för mig kännas mer som nåt slags pangande och pickande.. om du förstår vad jag menar.. och va mer koncentrerat till sidorna av tjejmagen. Detta känns mer centrerat och som mensvärk!?! Hmmm. Min tapp är ju också superunderlig i högsta läget som om det vore ägglossning, men varken sekret eller ägglossningstest pekar på det... Fattar nada.. men det kanske är meningen så...
  • Längtan81

Stort grattis fru KM - fantastiskt!

Styrkekramar till alla som känner sig nere p.g.a den vidriga tanten.

Själv är jag på BIM +3, känner mig fortfarande lätt illamående och lite uppsvullen. Har nu köpt hem gravtest iaf men är lite osäker om jag ska testa ikväll eller imorgonbitti. Det står på förpackningen att det ska gå och testa när som helst på dagen om man gått förbi BIM såvida man inte dricker för mycket strax innan. Hur har ni gjort? Är så nervös, efter ha försökt i ett år har man blivit besviken så många ggr, vill inte bli det igen genom att titta på ett minus. Mannen är verkligen på med att testa NU...hur skulle ni gjort?

Har inte funderat på nagellack men väl på hårfärg, har ni hört ngt om det är ok under graviditet?

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet