• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

Längtan81 - Jag skulle nog inte kunnat hålla mig, utan testat. Men det är väl mest hcg på morgonen så då borde strecket bli som starkast, om det var plus.

Ceke - jag hade oxå lite värk som kändes som mensvärk inför äl denna månad men inte en hel vecka innan. Säker på att det inte är nån sen graviditet? ;) Annars är det kanske nån efterpåverkan av proveran?

• ceke
    ifyouweremine skrev 2011-01-20 19:38:23 följande:
    Längtan81 - Jag skulle nog inte kunnat hålla mig, utan testat. Men det är väl mest hcg på morgonen så då borde strecket bli som starkast, om det var plus.

Ceke - jag hade oxå lite värk som kändes som mensvärk inför äl denna månad men inte en hel vecka innan. Säker på att det inte är nån sen graviditet? ;) Annars är det kanske nån efterpåverkan av proveran?
    hehe.. nån sen graviditet är det inte.. har ju varit sextorka under spottingsperioden så det känns som att det skulle va ett mirakel av stora mått. Däremot är det väl inte helt osannolikt att proveran kanske spökar! Eller de där nattljusoljakapslarna jag tog.. om de nu är negativt om man har endometrios och jag nu skulle ha det. Inte vet jag... Underligt är det. Men så går jag ju o känner efter i kroppen på tok för mkt också antar jag.

Nåja.. det lär ju märkas vad min kropp pysslar med..
  • L Maria

Längtan - om jag hade varit du hade jag testat nu - det kommer antagligen inte att visa minus idag och plus imorgon, eftersom du passerat BIM, så besked kommer du nog att få! Spännande, jag håller tummarna!!

Ceke - jag kan konstatera att jag också tillhör gänget som har ont mellan första mensdag och äl, brukar komma typ sista dagen på mensen för mig och kännas precis som mensvärkl. Hade det inte varit för att man precis haft mensen hade jag varit övertygad om att den var på g - precis samma känsla.

Jag vill bara äääääääta nu!! Har fått i mig piggelin, youghur, nyponsoppa och lite chokladpuddig, men jag vill tugga i mig något riktigt gott... Funkar jättedåligt utan mat, så jag blir på risigt humör här - blev helt tårögd när maken köpt hem chokladpudding - godis för tandlösa!

• Jojjo77

Helt krasst är ju hårfärg överlag inte bra på något sätt, varken för hår eller hud, men används ju ändå. Vissa menar att man inte ska färga håret under graviditet, eller annars heller för den delen, men oftast är ju det kopplat till om man har en dålig hårkvalité och att håret inte mår bra av en kemisk behandling.

Tror att det är som det mesta, mår  man bra och tycker att håret är i god kondition, färga håret, känner man det motsatta, låt bli. Håret påverkas ju väldigt av hormoner och håret kan skifta väldigt under en graviditet och under amning, de flesta upplever håret som jättebra under graviditeten men som sämre under amning. Men vad jag vet finns ingen forskning på att det skulle vara farligt för barnet att mamman färgar håret under graviditeten, de flesta avstår inte från det p g a en graviditet. Har man däremot jobbat som frisör under många år och andats in alla ångor, finns det forskning som visar att frisörer, i större utsträckning än andra yrkesgrupper, kan ha svårare att bli gravida...Hur vet jag detta? En frisör i familjen

Nagellack har jag ingen aning om, men jag skulle inte sluta måla naglarna om jag blev gravid. Jag andas ju in avgaser hela dagarna så fort jag går utanför dörren. Var ska man dra gränsen? Man måste ju få leva.

• Längtan81

Jag vågade testa, mannen min stöttade mig och det var ett tydligt Plus !!!! Det känns som en dröm, helt overkligt. Vi stod en lång stund i hallen, vi kramades och tårar föll ner på våra kinder - ett år har gått sedan vi trodde vi skulle "skaffa" barn. Som ni alla vet har man verkligen slitits mellan hopp och förtvivlan under denna tid. Jag har helt enkelt inte ord....hoppas så innerligt att det ska gå hela vägen...  

• Kattflickan

Hejsan,

Jag frågade barnmorskan när jag var gravid om jag kunde fortsätta tona håret, hon sa att det var helt ok.

GRATTIS Längtan81! Måste kännas fantastiskt när ni försökt i ett år!

Essalady: Jo, jag har opererat bort gallan, äter jag fet mat kommer gallan ner i magen och gör mig lite orolig i magen.

Millan

• annvian
    Längtan81 skrev 2011-01-20 21:32:20 följande:
    Jag vågade testa, mannen min stöttade mig och det var ett tydligt Plus !!!! Det känns som en dröm, helt overkligt. Vi stod en lång stund i hallen, vi kramades och tårar föll ner på våra kinder - ett år har gått sedan vi trodde vi skulle "skaffa" barn. Som ni alla vet har man verkligen slitits mellan hopp och förtvivlan under denna tid. Jag har helt enkelt inte ord....hoppas så innerligt att det ska gå hela vägen...  
    Åhhh vad härligt!!! Stort grattis! Vilken grej. Lycka Skål
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet