• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • frifantasi
    Pingla35 skrev 2011-01-20 23:30:04 följande:
    Essalady- Hur går det med dieten? Jag blir tokig på mig och min vikt. Måste verkligen göra något åt detta.
    Sedan jag slutade med p-piller vilket är ganska precis ett år sedan har jag gått stadigt uppåt.
    Är LCHF it?

Ingen annan som varit med om det? Jag bara blir större och större. Hmm, vi pratar om ca 4-5 kg. Så katastrof är det inte. Men ändå ligger jag nog en 8 kg över mitt  "normala" Nu jävlar ska jag i en snygg baddräkt/bikini i mitten av april. Resa nästan spikad! Vill verkligen börja cykla till jobbet igen som ett steg men det e så halt ute och jag har blivit en kärring. Jag är inte lika våghalsig längre, t om köpt cykelhjälm. 

Näja, jag börjar förlika mig med att detta med att få barn kommer ta tid även fast jag helst skulle vilja ha fått barn igår?
    Under konferensen fick jag frågan av en nybliven far om jag inte hade barn. Nej blev svaret från mig och han ställer motfrågan, varför då? Alltså vad svarar man??Skrikandes Ska man ge hela historien kanske?
    Jag fann mig och svarade iofs med sanningen att jag först nu hittat mr Right. Men oohh, om han bara visste vad en sådan oskyldig fråga kan göra en arg.

I morgon är det  fredag!!!! Kanske ska ta en ordentligt stor öl eller ett glas vin och släppa loss lite! Det finns ju inte garanterat inte något pyre att bry sig om! Lät så bra det någon skrev om att man måste fortsätt livet även fast man försöker...
    Nämen va! Så kan man ju inte säga. Vi borde börja ställa dessa människor mot väggen genom att vara riktigt brutalt ärliga om vår situation så de verkligen skäms när de säger så!!Skrikandes Jag tycker absolt vi ska njuta av fredagen idag. Även om jag hade ÄL i veckan, så är jag säker att vi missade den, så det blir allt ett glas vin ikväll..
    Det där med vikten är jag själv lite chockad över. Har alltid trott att man riskerar gå upp lite i vikt a p-piller, så jag trodde jag skulle tappa lite när jag slutade. Men jag har ökat måtten kring mage och höfter och brösten har blivit ännu mindre :( så jag blev lite paff jag. Försöker tänka att det är kroppen som behöver det för att klara en graviditet :)

Polarlantis: Det tycker jag du gör rätt i! Ville också först undvika dem men jag har också haft svårt att förstå mig på min kropp sen p-ring stopp i september. Testa denna månade och där var ju faktiskt en stegring, om än att jag missade när det var som starkast men något hände i kroppen iaf och det var skönt. Har starkt tvivlat på att min ÄL varit igång eftersom jag knappt har ngr sympton, tycker mig inte ens märka av flytningar, men jag har nog ÄL iaf. Sen är det rätt kul att testa också :)

Frk Svår: Det bör ju räcka, jag använde dock betydligt fler än jag planerade att göra denna månad eftersom stegringen vägrade infinna sig... Lycka till!
  • Ansi30

Längtan81:

Jag ser att ni också har försökt länge, så även vi. Får jag fråga om du/ni har gjort ngt speciellt för att öka fertiliteten? Du kanske har skrivit ngt i tråden tidigare men jag orkar inte klicka tillbaka :-b 

Grattis igen till plusset! 

• Irmeline
    ernlia03 skrev 2011-01-21 11:13:35 följande:
    Grattis till plussen Längtan81 och fruKM! Underbart när det händer! Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra hela vägen.

Här är läget oförändrat, inga blödningar och inte speciellt många symptom. Har börjat må lite småilla mitt på dagarna om jag inte ätit på ett tag, men annars inget speciellt. Dvs, det känns exakt som förra gången vid den här tidpunkten (då embryot slutade utvecklas).

Inte så mycket annat att göra än att vänta på VUL som är på onsdag. Och oroa sig såklart, mest hela tiden...
    Håller tummaran superhårt för dig!!

Denna gång måste det bara gå vägen. Någon rättvisa måste det vara!

Kram 
  • ifyouweremine
    Pingla - Jo dieten går fint. Invägning imorgon efter tre veckors diet, ska bli spännande. Förra veckan gick jag ner mer än ett kilo, hoppas på nåt liknande nu, men vet ju samtidigt att jag är på veckan före mens så kroppen kanske samlar på sig vätska. Jag har också problem med att hålla vikten vanligtvis, eller snarare min kropp vill gärna ligga på en viss nivå som är lite högre än jag vill. Den går sällan över den nivån, men den kämpar emot när jag ska försöka gå ner. Har provat flera dieter och mycket träning etc, men LCHF är det enda som varit riktigt effektivt för min del. Det kan ju vara värt att prova några veckor och se hur det känns? Alla trivs ju inte med den och olika kroppar svarar olika bra, men för mig funkar det bra som sagt.

Mallanis - Ja kurvan var annorlunda mot vad den brukar i alla fall. Större avstånd mellan låg och hög temp och sån där dip har jag aldrig haft förut heller. Men å andra sidan känner jag mig inte det minsta gravid över huvudtaget så det kan säkert bero på min LCHF-diet att det diffar nu. Hur går det för dig? Du måste nästan ha passerat halvvägs nu?

Ernlia - Åh hoppas att tiden går snabbt fram till onsdag då så du får svar på dina frågor. Hoppas och tror att det kommer vara som det ska den här gången. Om det mot förmodan inte är det så verkar du ju i alla fall ha lätt för att bli gravid. :)
  • Irmeline
    Frk Svår skrev 2011-01-21 14:43:21 följande:
    Vad är en impdip?
    Implanterings-dipp. När tempen dippar i kurvan för att ägget planteras in i livmodern, cirka 1v efter ÄL.
  • Saftmedbulle
    Längtan81 skrev 2011-01-20 21:32:20 följande:
    Jag vågade testa, mannen min stöttade mig och det var ett tydligt Plus !!!! Det känns som en dröm, helt overkligt. Vi stod en lång stund i hallen, vi kramades och tårar föll ner på våra kinder - ett år har gått sedan vi trodde vi skulle "skaffa" barn. Som ni alla vet har man verkligen slitits mellan hopp och förtvivlan under denna tid. Jag har helt enkelt inte ord....hoppas så innerligt att det ska gå hela vägen...  
    Wiiii! Visste väl det! HUR kul som helst och du... GRATTIS!
  • Irmeline
    frifantasi skrev 2011-01-21 13:13:09 följande:
    Nämen va! Så kan man ju inte säga. Vi borde börja ställa dessa människor mot väggen genom att vara riktigt brutalt ärliga om vår situation så de verkligen skäms när de säger så!!Skrikandes Jag tycker absolt vi ska njuta av fredagen idag. Även om jag hade ÄL i veckan, så är jag säker att vi missade den, så det blir allt ett glas vin ikväll..
    Det där med vikten är jag själv lite chockad över. Har alltid trott att man riskerar gå upp lite i vikt a p-piller, så jag trodde jag skulle tappa lite när jag slutade. Men jag har ökat måtten kring mage och höfter och brösten har blivit ännu mindre :( så jag blev lite paff jag. Försöker tänka att det är kroppen som behöver det för att klara en graviditet :)
    Jag gick också upp när jag slutade.
    Kanske är det hormonomställningen som gör det.
    Upp när man börjar och upp när man slutar.

Och visst är det deppigt med brösten. Mina har krympt och magen har ökat..

Men vad gör man inte för att kunna bli gravid!
  • Saftmedbulle
    ifyouweremine skrev 2011-01-20 21:46:29 följande:
    Underbart Längtan81!! Stort grattis!! Gravid

Jäklar vad det plussas i vår tråd nu! Senaste månaden har det ju varit massor.. Hoppas det fortsätter så!
    Och mer ska det bi!
  • Saftmedbulle
    Jojjo77 skrev 2011-01-21 07:25:28 följande:
    Längtan - underbart! Stort grattis till er båda

Maria - lycka till med munnen, du får trösta dig med att det läker fort i just munnen.

Polarlantis - en nidis kan väl se ut hur som helst tror jag. Hoppas!

Pingla - Ja vad svarar man?!? Vaddå varför??? Idiot säger jag bara. Jag hörde en diskussion på radio igår om att ha barn eller inte, de som har barn pratar om att "skaffa" barn, de som inte har barn säger "få" barn. Intressanta benämningar tycker jag. Hund skaffar man när man känner att man vill ha en hund, barn får man som en gåva när barnet känner för att komma. Kör hårt på öl eller vin, eller varför inte både och för att fira att det är fredag, det ska jag göra.

EGO: Blodet forsar, så nån bebbe är det inte här inte. Jag känner mig lättare i sinnet när jag nu bestämt mig för att fortsätta att ha ett liv trots att vi försöker få barn, samt att samtalet med fertilitetsenheten gör att allt känns lättare. Tänk om man sitter där om fem år, fortfarande utan barn och bara har snöat in sig på det, då tror jag att jag blir en bitter tant och det vill jag inte bli. Mitt liv blir bra oavsett barn eller inte, vi fortsätter att sexa och så får vi se va framtiden bär med sig.

Ha en underbar helg alla!
    Nä, det är bra! Bitter tant ska du definitivt INTE bli... Bra att du försöker få distans till det hela (men lätt är det ju inte...).
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet