• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • mteriksson
    Min gyn sa att missfallsriken var olika för olika kliniker. Vissa kliniker hade bättre statistik än andra!
    På odenplan där jag gjorde, var det lägre risk för moderkaksprov. Så pass lägre att dom helst bara gör moderkaksprov,
    Det beror altså på läkaren, hur pass skicklig denne också är!!!! Inte bara statistik..... 
  • Sinni
    Bubbles skrev 2013-08-29 16:51:01 följande:
    Min Ul-läkare i Lund hette Gudmund Gunnarsson. Han sa att risken var samma på mkp eller fvp, 1% är risken 1:100 alltså.
    Spela roll om man fått så hög risk som vi fått tycker jag då.

Han sa inget om att mkp gjorde ondare och helt ärligt, det var fan det lilla i alltet.

Tyvärr avbryter dom inte längre graviditeter i Lund så jag måste till Malmö, synd. 
    Jag hade också honom när jag gjorde mkp. Dock var det nu i denna graviditeten.

I förra, då vi avbröt - hade vi en annan läkare på kk i lund. Det var i januari i år. Då blev jag även inlagd på gyn i lund för avbrytandet.

Så det är nog nytt, att man måste skickas till malmö. Men jag är säker på att malmö också är bra. De som arbetar med sånt här brukar vara så fina att ha att göra med. Det är så viktigt att man blir väl omhändertagen i en sån stund.

Att jag tyckte mkp gjorde mera ont, kan ha sin förklaring i att jag är spruträdd =(. Det kanske inte gjorde så mkt ondare egentligen, men det tog lite längre tid. Skillnaden var väl mest att vid fvp kan nålen hållas still medans de suger upp vatten. Och mkp kör de nålen lite fram o tillbaka för att få med sig materia - det kändes lite obehagligt i min mage. Men som sagt - jag är en mes när det gäller nålar..... 
  • Sinni
    minolia skrev 2013-08-29 16:49:56 följande:

Tänkte att BM skulle kunna varit ett stöd men hon gick på semester i måndags och är borta hela september. Känns verkligen som jag har otur i allt...
    Äsch va fasen....... Ja, du har verkligen otur..... Finns det ngn av de andra barnmorskorna som skulle funka istället? Någon du känner till sen innan? Jag tyckte det var skönt att prata med just barnmorskan eftersom hon har den medicinska/yrkeserfarenheten. 
  • minolia
    Sinni skrev 2013-08-29 18:51:07 följande:
    Äsch va fasen....... Ja, du har verkligen otur..... Finns det ngn av de andra barnmorskorna som skulle funka istället? Någon du känner till sen innan? Jag tyckte det var skönt att prata med just barnmorskan eftersom hon har den medicinska/yrkeserfarenheten. 

Vet inte, jag har aldrig träffat någon annan. Kl 13 imorgon har jag iaf ul, får försöka och bita ihop och se vad det ger. Det sämsta egentligen som kan hända är att det är oförändrat. Både bättre och sämre gör ju att man kommer vidare på ett eller annat sätt iaf.
  • Sinni
    minolia skrev 2013-08-29 19:05:03 följande:

Vet inte, jag har aldrig träffat någon annan. Kl 13 imorgon har jag iaf ul, får försöka och bita ihop och se vad det ger. Det sämsta egentligen som kan hända är att det är oförändrat. Både bättre och sämre gör ju att man kommer vidare på ett eller annat sätt iaf.
    Lycka till i morgon på ultraljudet!
  • Sinni
    minolia skrev 2013-08-29 19:05:03 följande:

Lycka till i morgon på ultraljudet!
  • Kattflickan

Tråkigt att höra att det är flera som inte blivit väl behandlade av vården. Jag hade jättesvårt att få träffa psykolog eller kurator efter mitt andra avbrytande. En kurator jag pratade med i telefon hade en helt sjuk reaktion. Jag berättade för henne att jag precis avbrutit min andra graviditet för att även det barnet hade DS. Hon frågade om vi inte skulle få träffa en genetiker. Jag svarade att det skulle vi få göra. Då sa hon att vi skulle avvakta med att få tid hos henne tills vi fått träffa genetikern. För om det var så att vi inte skulle kunna få friska barn, ja då kanske jag skulle hamna i en livskris. Jag svarade som det var. Jag håller på att gå under NU! Jag behöver hjälp NU! Jag har precis avbrutit min andra graviditet av ett önskat barn! Hon tystnade och sa sedan: Då säger vi så. Du hör av dig till mig när du träffat genetikern.

Jag hörde aldrig av mig. Det här var nu två år sen.

Jag tror vi missades pga att det var sommar när avbrytandet gjordes.

Minolia: Jag tyckte inte MKP gjorde ont alls. Har också hört att missfallsrisken beror på kunnigheten hos den som utför testet samt att det egentligen är lägre än 1%. Lycka till!

Bubbles: Har du några frågor om avbrytande så ställ dem gärna till mig via inbox eller här.

Ni kanske undrar över varför jag hänger här! Jag har inte gjort MKP på två år. Jag minns bara hur vidrig väntan var och hoppas kunna stötta er.

• WhifeM

Ska göra MKP på tisdag. Någon med erfarenhet av MKP och en moderkaka som ligger mot ryggen? Och någon som gjort det i Lund?

• Bubbles
    WhifeM skrev 2013-08-30 07:00:54 följande:
    Ska göra MKP på tisdag. Någon med erfarenhet av MKP och en moderkaka som ligger mot ryggen? Och någon som gjort det i Lund?
    Jag har gjort det i Lund i Fredags. Däremot låg min moderkaka framtill så det vet jag inte hur man går tillväga med. Hoppas att du får min läkare Gudmund Gunnarsson, han var fantastiskt skicklig och ömsint trots att det var en äldre man. Gun hette hon som gjorde vårt första ultraljud, hon var också med på mkp. Dom kommer jag alltid att komma ihåg för deras välvilja och empati om oss.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!