• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • aksj

Idag kom mitt provsvar - allt såg bra ut!!! Så skönt :) nu ska jag berätta för tjejerna att de ska bli storasystrar, till en lillebror. Blev helt chockad när jag såg att det stod pojke, jag var så inställd på en tjej till.

• minolia
    aksj skrev 2013-08-28 18:10:03 följande:
    Idag kom mitt provsvar - allt såg bra ut!!! Så skönt :) nu ska jag berätta för tjejerna att de ska bli storasystrar, till en lillebror. Blev helt chockad när jag såg att det stod pojke, jag var så inställd på en tjej till.

Härligt att höra, grattis!
  • Bubbles

Tack till er alla. Tack för länkarna kattflickan, har varit inne och kikat men inte orkat skriva än. Doktorn ringde idag igen. På söndag ska jag ta de första pillrena och på tisdag ska jag in till Malmö för att avbryta.

• mamma40plius

BUbbles, skickar dig lite styrkekramar till Malmöresan. Hoppas på att det blir så bra det kan med allt nu.

• mteriksson
    vad skönt! Grattis!

Bubbles skickar dig extra kramar idag....=( 
  • Johanna1988
    Grattis =)
  • minolia

Jag har kommit in i en period där jag bara är arg. Arg på hur dåligt vården fungerar, arg på att livet är så orättvist och arg på den tid som bara går och inget händer. Känns som jag har gjort allt jag kan för att snabba upp det hela, har ringt läkaren, har ringt landstingets kansli, har ringt privatklinik och ringt Linköping. Men inget verkar gå min väg. Linköping behöver remiss för att utföra moderkaksprov och då är jag tillbaka till läkaren som vägrar skicka remiss. Från landstingets kansli får jag inga konkreta besked på vad jag kan kräva bara att det sker i samråd med behandlande läkare (och då vet vi ju hans inställning). Ska ju på extra ul imorgon men jag är så rädd att det inte ska ge mer information utan att jag kommer befinna mig i samma läge. Det som jag dessutom tycker är riktigt illa är att det fortfarande inte har ringt någon kurator, det är nu och inte om tre veckor som jag behöver hjälp.

• Sinni

Minolia: Ja, helt ärligt - att kuratorn inte har ringt än är inget mindre än katastrof!! Jag hade också varit vansinnig om jag var dig. Vad ska man då ha en kurator till om de inte hör av sig när man behöver dem...... Det är faktiskt inte klokt! Vad är det för en läkare du har som vägrar skriva remiss? Om det går att skriva en remiss så att du kan få tidigare behandling - vad har han då för motivering att INTE göra det? Är det han som gör ultraljudet imorgon? Iså fall - fråga honom väldigt tydligt och be honom förklara varför det skulle vara rimligt att du ska behöva vänta så länge på ett fvp om det hade kunnat lösas med en remiss och mkp i Linköping. Har du fått en tid för fvp då? Det borde de kunna ge dig redan nu, så att du åtminstone vet vilket datum du ska sikta på i din väntan. Usch - vilken cirkus. Jag blev faktiskt också arg. Så får det ju inte gå till. Framförallt inte det där med kuratorn......jösses......

• Bubbles
    minolia skrev 2013-08-29 15:53:02 följande:
    Jag har kommit in i en period där jag bara är arg. Arg på hur dåligt vården fungerar, arg på att livet är så orättvist och arg på den tid som bara går och inget händer. Känns som jag har gjort allt jag kan för att snabba upp det hela, har ringt läkaren, har ringt landstingets kansli, har ringt privatklinik och ringt Linköping. Men inget verkar gå min väg. Linköping behöver remiss för att utföra moderkaksprov och då är jag tillbaka till läkaren som vägrar skicka remiss. Från landstingets kansli får jag inga konkreta besked på vad jag kan kräva bara att det sker i samråd med behandlande läkare (och då vet vi ju hans inställning). Ska ju på extra ul imorgon men jag är så rädd att det inte ska ge mer information utan att jag kommer befinna mig i samma läge. Det som jag dessutom tycker är riktigt illa är att det fortfarande inte har ringt någon kurator, det är nu och inte om tre veckor som jag behöver hjälp.
    Blir så jäkla arg när jag hör om din sits igen. Varför vill inte läkaren remittera dig till moderkaksprov??? Vad anger han som orsak till det? Ligger din moderkaka till såpass att dom inte kan göra ett sånt prov eller vad liksom?

Ring till KK själv och få tag i en kurator. Jag gick iof genom min läkare på VC, fick tid hos vårdcentralens kurator som skickade mig till KK:s kurator. Att det kan/får vara sån skillnad beroende på var man bor.

Min läkare som utförde mkp ringde långt innan jag trodde med besked, dagen efter hade han ordnat tid till mig i Malmö för avbrytandet. Han ursäktade att han inte fick en tidigare tid (1 veckas väntan exakt) men han kunde tyvärr inte kontrollera det, han var upprörd att det var så lång väntetid (jag hade tom väntat mig längre)

Det är verkligen skillnad på hur folk behandlas och jag kan bara tacka min lyckliga stjärna mitt i detta elände (som det ändå är) att jag har kommit till rätt folk och fått så mycket omtanke och hjälp hittills...

Kram och lycka till till dig Minolia Hjärta

• minolia

Ja vad ska jag säga Sinni och Bubbles, skönt att höra att ni blir lika upprörda som jag. Jag har fått tid för fvp, den 16/9 och den fick jag vid KUB. Jag ringde till läkaren i måndags ang mkp men det kändes mest som han ville få mig att inte vilja göra det med motivering, det är högre missfallsrisk och att det gör mer ont. Precis som jag bryr mig om detta just nu...har väl större risker att tänka på och smärta det tål jag. Jag frågade ang min valfrihet i frågan, hans svar var bara kort att i detta fallet kan du inte välja. han sa ingenting om moderkakans placering. Jag tänker definitivt konfrontera honom imorgon ang detta! Och uttrycka min ilska över att kuratorn inte har hört av sig, känns som jag redan har förlorat förtroendet för den personen utan att ha pratat med vederbörande. Jag är glad för din skull, Bubbles att det flyter på. Det är så det ska fungera! Som patient är man en människa inte en medicinsk term även om många inom vården tror det.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!