• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • minolia

Nu äntligen ringde han, så kl 10 imorgon blir det mkp för min del. Jag hatar sprutor men jag får helt enkelt bortse från det nu...

• Sinni
    minolia skrev 2013-09-03 16:59:27 följande:
    Nu äntligen ringde han, så kl 10 imorgon blir det mkp för min del. Jag hatar sprutor men jag får helt enkelt bortse från det nu...
    Så bra! Får nästan lust att säga "grattis" - jag menar givetvis till att du äntligen får komma in på provtagning. Nu behöver du inte vänta så länge innan du får besked. Max 1 vecka.

Jag hatar också sprutor - men har mina små knep för att klara av det. För min del gäller det att fokusera på något annat, andning tex och så går det bra ändå. Det kommer att gå bra för din del också, trots att du hatar sprutor. 
  • WhifeM

Va på sjukhuset idag men tyvärr gick det inte att ta MKP då moderkakan låg mot ryggen. Blev dock framflyttad 1&1/2 vecka så jag ska dit nästa V torsdag för FVP. Jädrans farande ;)

• Johanna1988
    minolia skrev 2013-09-03 16:59:27 följande:
    Enligt mig kändes det knappt. Det gör ondare att få en spruta i armen eller ett stick i fingret än vad det gör att ta ett moderkaksprov! Men det är väl olika från person till person. Det kommer gå så bra för dig! Hoppas även du får svar snabbt och att du får ett bra svar!
     Lycka till!
  • minolia
    Sinni skrev 2013-09-03 17:46:30 följande:
    Så bra! Får nästan lust att säga "grattis" - jag menar givetvis till att du äntligen får komma in på provtagning. Nu behöver du inte vänta så länge innan du får besked. Max 1 vecka. Jag hatar också sprutor - men har mina små knep för att klara av det. För min del gäller det att fokusera på något annat, andning tex och så går det bra ändå. Det kommer att gå bra för din del också, trots att du hatar sprutor. 

Ja, jag tog inte epidural vid min förlossning då jag hellre hade jädrans ont istället för att ta spruta. Men jag försöker inte tänka på det, ska försöka att stå ut. Även om bara vetskapen om att man har en stor nål i en gör mig svimfärdig. Ska försöka att tänka på annat. Är det någon förresten som vet om Turners syndrom ingår i de svar som kommer inom en vecka? Jag har läst att detta med svullnaden kan vara indikation på just det.
  • minolia
    WhifeM skrev 2013-09-03 18:16:19 följande:
    Va på sjukhuset idag men tyvärr gick det inte att ta MKP då moderkakan låg mot ryggen. Blev dock framflyttad 1&1/2 vecka så jag ska dit nästa V torsdag för FVP. Jädrans farande ;)

Attans, jädrans väntande oxå... En vecka är ju hur lång tid som helst. Tur dock att du blev framflyttad...
  • minolia

Måste bara fråga, ni som går och väntar på mkp el fvp samt väntar på provsvaren jobbar ni som vanligt eller är ni sjukskrivna? Jag har inte jobbat sen det dåliga beskedet på KUB men det beror främst på att barnet nästintill har fått en dödsdom pga svullnaden. Enligt min läkare så tycker han att reagerar man som jag då ska man inte göra fosterdiagnostik. Han säger det inte rakt ut men jag har ju läst mitt sjukintyg och hör ju hur han resonerar.

• Johanna1988
    minolia skrev 2013-09-03 20:35:15 följande:
    Måste bara fråga, ni som går och väntar på mkp el fvp samt väntar på provsvaren jobbar ni som vanligt eller är ni sjukskrivna? Jag har inte jobbat sen det dåliga beskedet på KUB men det beror främst på att barnet nästintill har fått en dödsdom pga svullnaden. Enligt min läkare så tycker han att reagerar man som jag då ska man inte göra fosterdiagnostik. Han säger det inte rakt ut men jag har ju läst mitt sjukintyg och hör ju hur han resonerar.
    Jag mådde jättedåligt och stannade hemma från jobbet  fram till dess att jag fick provsvaren-. Sa till chefen att jag hade "influensa".

• minolia
    Johanna1988 skrev 2013-09-03 21:05:08 följande:
    Jag mådde jättedåligt och stannade hemma från jobbet  fram till dess att jag fick provsvaren-. Sa till chefen att jag hade "influensa".

Men då var det inte mer än en vecka? Jag har ju nu fått vänta 2 veckor till provtagning och sen är det ju att vänta på provsvaren och vem vet vad som sker därefter...
  • LilyHearts

Ida: jag hade en jätte trevlig kvinnlig läkare 07 som var med jätte duktig. Gubben får vara hur han vill bara han är duktig. Å andra sidan har jag svårt att hålla tyst vid dåligt bemötande. Tack för lycko önskningarna!

Minolia: lycka till idag!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!