• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • kossann

Har fått tid till FVP 17 oktober! Känns som evigheter dit! Jag hade velat göra FKP men i Halland görs endast det vid speciella anledningar som gör att läkaren anser att det är befogat sa min läkare.

• Millan78

Hej

Skriver här för att få tröst, hjälp med tankar och stöd. Gjorde KUB förra veckan och fick hög risk på Trisomi 13 samt 18. 1:117. Nästa vecka på tors är det bokat för fostervattenprov.

Orolig pga att barnet har kromosomfel, orolig för att göra provet om barnet visar sig friskt men så får jag missfall pga av något som vi har valt. Vad är rätt, vad är fel ?

Men om jag inte gör det så kommer jag att vara orolig under hela graviditeten och inte kunna njuta av att vara gravid och se framemot födseln.

Hjälp mig snäll med mina tankar

// Ledsen förvirrad trött               

• Sinni

Millan78: Det är en tråkig sits. Läs gärna bakåt i tråden här så tror jag du finner mycket tröst, tankar o stöd. Jag förstår din oro. Dock tror jag inte att du behöver vara så orolig för missfall av provtagningen. Det är en sådan liten risk trots allt. Jag fick risk 1:98 - och vi resonerade som så: att det är bättre och göra provet och få klara besked. Än att behöva gå en hel graviditet och vara orolig. Jag är glad för att vi tog det beslutet. Du får också tänka på att det är många som har fått mycket sämre siffror - i värsta fall 1:2 - som gör provet och där det visar sig att barnet är friskt =). Så tänk positivt =), även om det är svårt ibland. Jag valde såsom du gör - att göra provet. Lycka till!

• Millan78
    Sinni skrev 2013-08-31 11:31:58 följande:
    Millan78: Det är en tråkig sits. Läs gärna bakåt i tråden här så tror jag du finner mycket tröst, tankar o stöd. Jag förstår din oro. Dock tror jag inte att du behöver vara så orolig för missfall av provtagningen. Det är en sådan liten risk trots allt. Jag fick risk 1:98 - och vi resonerade som så: att det är bättre och göra provet och få klara besked. Än att behöva gå en hel graviditet och vara orolig. Jag är glad för att vi tog det beslutet. Du får också tänka på att det är många som har fått mycket sämre siffror - i värsta fall 1:2 - som gör provet och där det visar sig att barnet är friskt =). Så tänk positivt =), även om det är svårt ibland. Jag valde såsom du gör - att göra provet. Lycka till!

Tack för ditt svar !
  • minolia

Kan berätta att idag ringde läkaren som hade pratat med en läkare i Linköping ang mkp. Så denne läkare ska troligtvis ringa mig imorgon och det kan bli mkp på onsdag. Fick åka in till KK idag för ytterligare ett ultraljud för att kolla moderkakans placering och givetvis ligger den i bakväg (min otur fortsätter tänkte jag) men tydligen sticker det fram en flik som gör det möjligt för prov. Min lille bebis är dock väldigt svullen men den kämpar på den lille stackaren. Skönt att kanske kunna avverka detta provet iaf.

• zebran

Äntligen något positivt Minolia! Hoppas du får göra MKP snart, så er väntan blir kortare!

• Sinni

Minolia: Så skönt att det ändå händer något för att förkorta din väntan! Det låter ju bra med provtagning i veckan. Då bör du få provsvaret några dagar efter det. *håller tummarna*

• Littlefoot

Håller tummarna för mkp Minolia!!

People who say they sleep like a baby usually don?t have any.
  • Bubbles

Nu har jag varit och tagit första tabletten för avbrytandet :( Ledsamt....

Minolia, hoppas  och håller tummarna för dig! 

• minolia
    Bubbles skrev 2013-09-01 16:43:50 följande:
    Nu har jag varit och tagit första tabletten för avbrytandet :( Ledsamt.... Minolia, hoppas  och håller tummarna för dig! 

Förstår att du är ledsen, det får man vara! Jag är ju väldigt orolig över svullnaden, det tar över oron för kromosomfel även om de kan hänga ihop med varandra. Jag har läst om andra vars foster har varit svullna och de har inte klarat sig, bara i något enstaka fall.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!