• englamax

LindeMammor2005

Det var en gång ett gäng gravida tjejer i lindesberg
    som gillade fikabröd i mängd.
    En av dessa tjejer startade en tråd
    för att de skulle kunna prata, fika och ge varandra råd
    Tjejerna blev bara fler och fler, och
    magarna växte bara mer och mer.

Nu har de flesta bebisar kommit ut,
    men någras graviditeter är ännu ej slut.
    Vi fikar och fikar och pratar på
    och är alla glada att vi så många vänner kunde få.
    Nu när vi har fått våra bebisar behöver vi fortfarande stöd och råd
    och därför startar vi nu denna tråd!

*barn födda 05*
    AnnaMax (Anna 27år Vedevåg)--------------Max 7/1 3450g, längd 50
    balluran (heli 26 år lindesberg)---------------john 18/1 g? längd?
    Mella(Åsa 28 år Vedevåg)---------------------Isak 14/2 g? längd?
    Mussa mus(karin 23år vedevåg)--------------Hilda 19/2 2725g, längd 48
    isaccc(Linda 25år Löa) ------------------------Isac 24/2 2900g , längd 50
    Matsdotter (Carolina ** år Lindesberg)-------Maya 28/3 2120 g, längd 42
    EnglaMax (johanna 21år lindesberg)----------Max 30/3 3055g ,längd 52
    Morotsmamman (Linda 26år Kopparberg) ---Maximus 6/4 3865g, längd 52
    Mysan 77 (Jenny 28 år Vedevåg)--------------Levina 9/4 3945g, längd 50
    Peand (Petra 33år Vedevåg)-------------------Jonas 15/4 4280g ,längd 53
    Solhöjden ( Maria 30år Lindesberg------------ Patric 22/4 3675g längd 50
    Molaris (Cissie 29 år Rya, Lindesberg)----------Tindra 1/5 3050g Längd 50 cm
    Krissy81 (Kristina 24 år lindesberg) -----------Lucas 9/5 975g, längd 36
    Druvan(jessica 30 lindesberg)-----------------Kevin 22/6 3600g ,längd 52
    Michelle ö(michelle 22år lindesberg)-----------Jakob 23/7 3725g , längd 51
    Brodsmulan (Cissi 29år Stråssa)---------- ---- Joachim 22/9 3535g, längd 48
    Annizz (Anna 20år Fingerboda)------------------Jenna 3/9 3950g längd 51
    Mary1(Marie 22 år gusselby)BF 5/11--------------Max 3/11 4010g ,längd 50
    Malmhagen (sara 22år Lindesberg)------------ Victor 14/12 04 3425g längd 50

*gravida 05*
    Smindy (Sonja 26 år Lindesberg)BF 13/2------

• Svar på tråden LindeMammor2005
  • Solhöjden

Åh stackars Maxen som har ögoninflammation Då är han inge gla´ det måste irritera som bara den.....smittar ju lätt har jag hört.... Ett tips är att håll kolla på handdukar o verkligen ha varsin.... Går sån´t över av sig själv eller behöver han ögonsalva måntro??

• Morots mamman

Vet inte men ja försöker få tag på Alf nere på bvc.... bara han inte fått de där rs viruset alla pratar om e de någon som vet hur dom blir då?? jo han e inte alls glad här allt e jobbigt träligt å jätte besvärligt

• Brodsmulan

Linda.. fluss är inget farligt, har Jocke redan haft.. På oss vuxna blir det mest bara att det sticker och kliar lite i ögonen, är ofta att de drar upp snor i ögonen som gör att de får fluss, på Jocke tror jag det gav sig på tredje dan, men så kan det gå från ena ögat till det andra också.

Ögonirritation i samband med förkylning
    Vid irritation och klåda i ögat i samband med förkylning är det troligtvis en katarr i bindhinnan. I folkmun kallas det för "ögonfluss". Ett öga drabbas oftast först och efter någon till några dagar kan också det andra bli rött. Ibland är ögat igenklistrat på morgonen på grund av varbildning. Tvätta rent ögat med hjälp av bomullstuss och ljummet vatten flera gånger dagligen.
    Ring vårdcentral om en ögonirritation i samband med förkylning inte läker inom tre?fyra dagar trots egna åtgärder.

• Brodsmulan

RS-viruset...
    Varsegod, full information.

Epidemier varje år
    RS-virus, respiratory syncytial virus, orsakar epidemier över hela världen varje år, oftast under den kalla årstiden. I Sverige infaller de för det mesta någon gång mellan november och mars. Vuxna och äldre barn får oftast besvär som liknar en vanlig förkylning.

Framförallt spädbarn och äldre kan få allvarliga besvär
    Infektioner med RS-virus kan vara allvarliga. Bland vuxna är det framför allt äldre människor och människor med nedsatt immunförsvar som drabbas av allvarliga RS-virusinfektioner som kräver sjukhusvård. Vanligtvis har de fått lunginflammation.

Barn som riskerar att drabbas av allvarliga infektioner är framför allt
    friska spädbarn under två månaders ålder
    barn som är födda för tidigt
    barn som har nedsatt immunförsvar
    spädbarn som har kronisk lungsjukdom
    spädbarn med hjärtsjukdomar.

Ibland krävs vård på sjukhus
    Av hundra spädbarn som insjuknar i RS-virusinfektioner måste en till två vårdas på sjukhus. Av dem behöver några vårdas på en intensivvårdsavdelning och i enstaka fall behöver barnet vårdas i respirator.

En del barn som har vårdats på sjukhus för RS-virusinfektioner har en ökad risk för astmaliknande andningsbesvär i samband med förkylningar under två till tre år efter infektionen.

RS-virus smittar lätt
    Smittsamheten är hög. De flesta barn insjuknar någon gång under sina första två år. Man blir inte immun och kan därför insjukna igen. Men oftast får man lindrigare besvär vid ett återinsjuknande än första gången man blir sjuk.

RS-virus smittar genom droppsmitta, det vill säga saliv och slem som sprids via till exempel en nysning. Virus kan också smitta genom indirekt kontaktsmitta. Det innebär att smittan sprids framförallt via händer men också via föremål. Viruset kan överleva i flera timmar på till exempel leksaker och handtag. Inkubationstiden, det vill säga den tid som går från det att man smittas tills att sjukdomen bryter ut, är tre till fem dygn.

Man kan minska risken för att spädbarn ska smittas genom att tvätta händerna ofta, undvika att träffa småbarn och förkylda vuxna samt försöka undvika platser med mycket folk.

RS-virus hos barn / Symtom och diagnos

Startar som en vanlig förkylning
    Infektionen startar oftast som en vanlig förkylning med snuva. Man kan också ha lite feber, irriterade röda ögon, hosta och öronvärk. Symtom på en djupare infektion är hosta, ansträngd andning och andfåddhet.

Den som drabbas av en allvarlig infektion får först vanliga förkylningsbesvär. Sedan kommer en tilltagande hosta - som kan saknas hos de minsta barnen - med segt slem och andningsbesvär i form av snabb andning, väsande utandning och andfåddhet. De minsta barnen kan även få andningsuppehåll.

Spädbarn andas mest genom näsan och en stor del av de besvär som drabbar de minsta beror på att det sega slemmet hindrar andningen genom näsan.

Spädbarnen får ofta svårt att orka äta. Hög feber och ökade besvär med andningen kan tyda på att barnet fått lunginflammation.

Provtagning
    Ett prov kan visa om barnet har en RS-virusinfektion. För det mesta tas provet på slem i näsan. Det skickas sedan för analys på laboratorium, vilket kan ta någon dag.

När ska man söka hjälp?
    Kontakta sjukvården om barnet
    har ett påverkat allmäntillstånd, det vill säga verkar mycket trött, ger ej den vanliga kontakten och är ointresserat av omgivningen
    är andfått och har en ansträngd andning
    är blekt eller blåaktigt
    har andningsuppehåll
    hostar mycket
    äter dåligt
    kissar lite.

• Morots mamman

usch cissi de stämmer ju in en del på max han e inte blå men blek , äter dåligt mot förut, kissar lite, hostar massor, jobbigt att andas så han fick ventolin i måndags för hon sa de va asma hon klinga, han e tröttare än förut... neeeee nu ska ja ner till bvc hej så länge....

• Brodsmulan

Hör av dig igen när du kommer hem Linda är du gullig så vi vet hur det går för dig *kram*

• Brodsmulan

Petra.. tycker jag låter bra med en fika på.. hmm.. vad heter det nu då.. Fagers tror jag det är. I kopparberg är jag titt som tätt, går ju där uppe i skolan, har varit där på fm på en urtråkig föreläsning om utvärdering, gha.. avskyr forskning, men man lär väl utvärdera så att klienterna får god vård antar jag
    Fast våren kommer inte bli kul, blaj, alldelens väldigt många dagar i skolan.. å nästan alla jättekorta, typ 10-12 eller 9-13 *suck* varför inte lägga 10 heldagar istället för 20 minikorta, men, men, vill lärarna åka från Örebro för 2h så varsegod.

Skitont i magen har jag, missade p-pillret imorse å moler och drar direkt, helskumt de kan ju inte vara direkt säkra dessa Cerazette om man reagerar direkt bara efter en halv dag.. aja, lär inte rumlas nått i halmen här på länge ändå *s*

• Peand

Linda - Säger som Cissi, skriv när du kommer tillbaks så vi får veta hur det gick...Fast det är ju inte så smart av mig att skriva detta här för läser du detta så är du väl redan på G att berätta hur det gick
    Mycket av det där passar in på Jonas också, fast jag tycker nog att han hostar lite mindre idag än tidigare, eller också börjar man bli van....

Cissi - Jobabr lärarna kanske på timme och får betalt från det att de sätter sig i bilen? I såfall är det ju klart att de reser många gånger än att komprimera ihop det. Mindre jobb men mer timmar Fast det måste ju kännas lite drygt att åka till Kopparberg bara för några timmar.....
    Kan ju bara säga så här att de där Cerazette ger jag inte mycket för Blödde i fem-sex veckor när jag började med dem. Inte roligt....Har bytt sort nu!!
    Fast de säger ju att de ( Cerazette) ska vara lika säkra som vanliga p-piller så rummla på du

• mary1

hej jag tänkte bara säga att max har rs virus vi har legat på usö och det går hur mycket som helst nu det kom in 16 barn på tre timmar till akuten och 15 av dom hade det så var försiktiga med era barn för det är inget kul max var jätte dålig nu är han bättre men han hostar och har svårt att äta fortfarande

• Peand

Marie - Det låter inte roligt det....Hur länge fick ni ligga där och är han hemma nu?
    Drabbar de små hårt har jag förstått. Är tacksam att Jonas tots allt är lite äldre än din Max. Visst de kan bli rejält sjuka de också men det är väl värre med de som precis är nyfödda eller några månader gammla. Eller också är det ett önske tänkade från mig, stoppa huvudet i sanden effekten.
    Hur som helst hoppas jag verkligen att det blir bättre med lille Max och att han och hans mamma får en lugn och fridfull jul hemma _ inte _ på USÖ!!!!

Svar på tråden LindeMammor2005