• englamax

LindeMammor2005

Det var en gång ett gäng gravida tjejer i lindesberg
    som gillade fikabröd i mängd.
    En av dessa tjejer startade en tråd
    för att de skulle kunna prata, fika och ge varandra råd
    Tjejerna blev bara fler och fler, och
    magarna växte bara mer och mer.

Nu har de flesta bebisar kommit ut,
    men någras graviditeter är ännu ej slut.
    Vi fikar och fikar och pratar på
    och är alla glada att vi så många vänner kunde få.
    Nu när vi har fått våra bebisar behöver vi fortfarande stöd och råd
    och därför startar vi nu denna tråd!

*barn födda 05*
    AnnaMax (Anna 27år Vedevåg)--------------Max 7/1 3450g, längd 50
    balluran (heli 26 år lindesberg)---------------john 18/1 g? längd?
    Mella(Åsa 28 år Vedevåg)---------------------Isak 14/2 g? längd?
    Mussa mus(karin 23år vedevåg)--------------Hilda 19/2 2725g, längd 48
    isaccc(Linda 25år Löa) ------------------------Isac 24/2 2900g , längd 50
    Matsdotter (Carolina ** år Lindesberg)-------Maya 28/3 2120 g, längd 42
    EnglaMax (johanna 21år lindesberg)----------Max 30/3 3055g ,längd 52
    Morotsmamman (Linda 26år Kopparberg) ---Maximus 6/4 3865g, längd 52
    Mysan 77 (Jenny 28 år Vedevåg)--------------Levina 9/4 3945g, längd 50
    Peand (Petra 33år Vedevåg)-------------------Jonas 15/4 4280g ,längd 53
    Solhöjden ( Maria 30år Lindesberg------------ Patric 22/4 3675g längd 50
    Molaris (Cissie 29 år Rya, Lindesberg)----------Tindra 1/5 3050g Längd 50 cm
    Krissy81 (Kristina 24 år lindesberg) -----------Lucas 9/5 975g, längd 36
    Druvan(jessica 30 lindesberg)-----------------Kevin 22/6 3600g ,längd 52
    Michelle ö(michelle 22år lindesberg)-----------Jakob 23/7 3725g , längd 51
    Brodsmulan (Cissi 29år Stråssa)---------- ---- Joachim 22/9 3535g, längd 48
    Annizz (Anna 20år Fingerboda)------------------Jenna 3/9 3950g längd 51
    Mary1(Marie 22 år gusselby)BF 5/11--------------Max 3/11 4010g ,längd 50
    Malmhagen (sara 22år Lindesberg)------------ Victor 14/12 04 3425g längd 50

*gravida 05*
    Smindy (Sonja 26 år Lindesberg)BF 13/2------

• Svar på tråden LindeMammor2005
  • Brodsmulan

Petra... ssshhhhh.. inte så högt att maken hör va är inte direkt så intresserad av halmen f.n. till hans förtret.. nä, allmänt är jag bara trött, 3 barn, heltid i skola å så en hund uppe på det. Skulle gärna sova 3 dygn i sträck om jag bara kunde få det. Ryggen är värst, kan vakna på natten av att den gör ont, ska ta mig i kragen å åka ner till distrikt efter nyår om det inte blir bättre, hela höger sida är så sur.

Jo, du ska nog vara lite försiktig med Jonas också när det gäller RS-viruset, han harn edsatt immunförsvar just nu så folksamlingar är inget att föredra just nu för hans del, där flödar smittan.

• Brodsmulan

Jenny.. HJÄLP nu har jag beställt cherekringar & byxor till Jocke och 8p dykpinnar till de stora grabbarna.. nu då?? *skrattar* hur går man tillväga i Nora, ringer man och anmäler.. kostar per termin, betalas när? När man kommer dit, byter om, går till lektion direkt eller samtalar? Hur långa lektioner? Vad gör de? Oooh 150 frågor har man nu *s* men känns kul att testa på.. spännande värre

• Peand

Cissi - Hoppas han inte hörde.... Vet alltför väl vad du menar Ingen imma på fönstrerna här heller.....
    Ja, "fördelen" med att Jonas är som han är just nu ( = väldigt billig) är ju att jag tar mig inte ut i några folksamlingar precis. Måste kanske in till stan och handla i morgon men kan ju välja en tid då inte hela Linde är i affärerna....

Hela mitt huvud ekar efter en dag med honom....Igår var jag på väg att lägga honom på golvet och gå ut själv och skrika. Har tårar i ögonen ibland och vet inte vad jag ska göra...Det enda som hjälper är att GÅ och bära på honom. Nu är han inte nöjd med att sitta i knät eller ligga i famnen, nä enda sättet för att få tyst på honom är att bära. Vill verkligen inte att han vänjer sig vid det....

Vet inte hur sjuk han egentligen är eller om det redan har blivit en bortskämd litet knyte.
    Tålamodet är ju inte det bästa så jag och övriga famljen ryker ju ihop så det ångar om det...Himla trevlig jul det lackar mot
    Var bara tvungen att få ur mig lite....Sorry!!

• Brodsmulan

Petra vännen, jag förstår dig mer än du anar *stor kram* speciellt när grabbarna va små så.. huu.. jag kan nästan bli ledsen bara av att tänka på det. Rasmus gick väl rätt okej, även om han var 'jobbig' med kolik så funkade det, Kenneth hjälpte ju till nå'n gång ibland iallafall men ska inte säga annat än det var sällan. När Morgan kom visade pappa hur lite redo han egentligen var och flydde till jobbet, där stod man med en 1½-åring och en nyfödd.. fy skrutt, även om Morgan var en ängel som liten så de få gånger som han kinkade var hemskt, dels en ledsen baby i famnen å så en runt benen som naturligtvis måste skrika samtidigt, då var det många gånger man bara ville gå.. ut i skogen å lyssna på tystnaden, bara få vara.. bara finnas. Sen att de aldrig sov samtidigt gjorde att man höll på att bli galen, sov inte mer än max 3h per dygn det första halvåret, plus att jag hade den där jäkla spiralen som gjorde att jag störtblödde så levande.. mja, knappt. Kan säga att när Morgan var 6mån började vi på Lindan, mitt bästa beslut hittills.. de är underbara och kan verkligen kosten att ge bra verktyg och ge goda råd för att foga samman en trasig familj. De ringde faktiskt till och med hit då för ett år sen, bara för att kolla hur vi och barnen klarat av Ludwigs bortgång, skitgulligt gjort eftersom vi slutade där 2år innan.
    Nu kan jag då i andra stället säga att det råder andra bullar i denna familjen, no way att jag accepterar samma sak igen, fast skadan är redan skedd, jag har redan förstört ryggen för livet, får muskelinflammation för inget alls skrutt om man sagt ifrån.
    Men nu är han som sagt ledig tis-ons-tors varje vecka och så får han ta vissa kvällar för han ska inte välja sig den lille prinsen att somna enbart hos mig.
    Samma så får han ta stor del av ungarnas träningar, plockar ihop deras saker gör jag men skjutsa, vara med på matcher osv är hans jobb. Han kommer också få ta killarna de flesta gångerna i bassäng när vi är in på babysim, jobba lite med dem och dykpinnar, men han får allt vara med på nå'n lektion babysim också.

Att du inte vill vänja honom vid att bli buren förstår jag med, jag bär Jocke så lite som möjligt, antingen får han ligga i knä, ligga på golvet, i korgen, eller sitta i sittern för jag pallar inte bära mer än ja 20-30min sen är alvedonen min bästa vän. Men knepigt nog så är det nästan så att han förstår det, han fogar sig efter det mesta. Än så länge ska vi nog för säkerhets skull tillägga.
    Nej, inte är det kul att bli osams, speciellt inte inför högtider, men är kanske bra att ta ett snack istället för att låta grytan bubbla.. är jag alldelens för duktig på, att gå undan, ta det senare, även om det blivit bra mycket bättre från att vara noll.

Vet du, du får skriva vad du vill, när du vill och hur du vill.. utan att be om ursäkt Det är ju det tråden är till för, eller hur

• Morots mamman

Hej, har vart i ludvika å farit oxå.... Men han hade ingen öroninflamation, stick i fingret såg bra ut men ögoninflamation hade han så ja fick ögondroppar & skulle fortsätta ge honom ventolin men men malmström kan ju inte ett skit heller så jag ger detta tills på fredag morron & är de inte bättre då så ringer ja in till linde... malmström skriver ut vilken medicin man vill sjukskriver en å klappar en på axeln å önskar en lycka till såå han e väl inte att lita på känns de som... Alltså sammanfattning av mitt svammel vet inte mer nu än när ja åkte ner till doktorn igentligen

Marie::: Tänker på er å hoppas max kryar på sig....

• Morots mamman

Petra::: *kramar om* vet precis vad du menar.... Tänkte bara fall din prins kanske har ont i öronen?? Känner som du med jul å att irretera sig på den övriga familjen pga för lite sömn osv....

• Peand

Cissi - Tack för allt....Ibland blir det bara för mycket.
    Kanske har jag lärt av erfarenhet från Jespers småbarnstid att man faktiskt inte "behöver" le och visa upp ett glatt ansikte hela tiden utan öppet erkänna att det kan vara kaos ibland och att man skulle helst av allt vilja springa ut genom dörrn och försvinna ett tag. Jag älskar ju inte mina barn mindre för det, kanske tom tvärtom....
    Visst jag är bortskämd med två barn som har varit smått exeplariska när det gäller sömn, mat osv. Men det gör också att en vecka ur balans är mer än vad jag klarar, känns det som just nu iallfall....
    Pelle kommer hem efter en jobbig dag på arbetet, stressigt och många sjuka. Att han dessutom själv är mer eller mindre sjuk gör det ju inte bättre. Att då mötas av en skrikande unge, grinig stor son och en fru som fräser för lilla minsta kan ju inte vara någon dröm...Inte för att jag ursäktar hans totala brist på förståelse,eller rättare sagt öga att se vart hjälpen behövdes, utan mer att man kanske måste se det från båda hållen. Och Jesper suckar då han återigen inte fick höra adventskalendern utan endast se då Jonas skrik överröstade det mesta. Hoppas att den kommer på DVD så han får se den senare fast den verkar inte speciellt bra....

Nu sover alla i familjen utom jag. Allt är tyst och lungt, granen är klädd men huset är långt ifrån städat. Tar det i morgon. Unnar mig lite egen tid här framför datorn istället.

Linda - Hur har det gått?? Petra börjar bli lite orolig.....

• Peand

Oj, du hade ju redan svarat under tiden jag svammlade....

Då får vi se hur det går med Maxen på fredag....Hoppas att det blir bättre tills dess.
    Jag har klurat på öronen också, men ser inget som skulle tyda på det...Är väl tänderan kanske
    Funderar på att väga honom i morgon och med lite tur är det en bra BVC tant som kan göra en lite kolla på Jonas och se om hon hittar någon knapp att trycka på så allt blir normalt igen

• Peand

Linda - Även om det egentligen inte är roligt så är det skönt att höra att man inte är själv i kaoset ibland....Tack

Svar på tråden LindeMammor2005