• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Tuvalina

Jag har endometrios vilket räknad som en autoimmun sjukdom. Sen har jag fött en död son i vecka 39. Strax innan födseln och jag tror att på grund av det så nekar de mig inte mycket. Min ålder på 41 spelar nog också in.

Själva doseringen har jag dock ställt upp själv efter noga forskning och råd från många andra kvinnor som lyckats. Falun kommer nog ordinera 10 mg endast strax efter ET.

Hur gammal är du Gustava22? Har du gjort många försök? Har du haft missfall?

• germany

Återigen TACK Miss Cat för din input om att dela upp kortisonet under dagen eller ej Kyss.

Känns också skönt att jag liksom du och Lillstoran känner att man inte pratar så mkt om barnlösheten med sina nära och kära utan att det faktiskt är otroligt skönt att ha detta forum där andra i liknande situation finns och som förstår och som man kan  "prata" med och diskutera saker in i minsta detalj utan att känna att det känns fel eller att man säger för mycket som man sedan får ångra. Här är samtalsämnet i varje tråd just det ämne man vill ta upp, hur bra som hellst!!!  Solig

• Lillstoran

Det är både fördelar och nackdelar med internet. Nackdelen är kanske att man läser för mycket. Mycket men inte allt är riktigt som återges här. Man blir också påverkad både positivt och negativt av allt man läser här. Nackdelen är också att man inte känner de man talar med i cyberrymden. Det är en stor skillnad och träffas IRL och umgås privat, ringa varandra varje vecka och träffas regelbundet än att sitta så här i cyberrymden och tala med okända människor.

Dock så kan man "älta" sönder och samman sin man eller sambo. Att allt kretsar kring IVF och skaffa barn blir ju destruktivt till sist i en relation. Man måste ju kunna koppla av och tänka på annat också.

Därför är detta forum bra där man kan ventilera sina tankar med andra.

• Lillstoran

Förtydligande - jag tycker det är jättebra att tala med likasinnade här om sina tankar och känslor. Dels är det svårt för de som aldrig haft dessa problem att förstå innebörden.

Jag har faktiskt inga vänner som råkat ut för det här.

Dels kanske man inte berättar - allt - ens för sin man eller sin sambo.

Dels är det viktigt att ha ett arbete så får man något annat att tänka på. För egen del har jag bestämt att jag inte ska vara här på arbetstid, då detta tar alldeles för mycket tid från arbetet. Dessutom är det bra att ha vänner och gå ut med så man tänker på lite annat, men framför allt fokusera på lite annat än IVF så inte man ältar detta 24 timmar om dygnet med sin man eller sambo.

Mina kusiner uppgav att vid sina IVF behandlingar så kretsade allt kring detta och de befann sig i ett mörker.        

• gustava22

Tack Tuvalina! Är snart 30 år, två IVF försök, båda med tidiga missfall. Tror att Prednisolon kan vara till hjälp, men frågan är just doseringen och när man ska starta? Till och med vecka 12 vid graviditet verkar väl vara det som gäller för att avsluta med nedtrappning för de flesta?

Har du Tuvalina eller någon annan, någon länk till någon undersökning där doserna har diskuterats?

• Lillstoran
    gustava22 skrev 2012-08-14 11:14:46 följande:
    Tack Tuvalina! Är snart 30 år, två IVF försök, båda med tidiga missfall. Tror att Prednisolon kan vara till hjälp, men frågan är just doseringen och när man ska starta? Till och med vecka 12 vid graviditet verkar väl vara det som gäller för att avsluta med nedtrappning för de flesta? Har du Tuvalina eller någon annan, någon länk till någon undersökning där doserna har diskuterats?

Googla på Prednisolon och IVF får du upp en artikel.
  • Colourful

Jag försökte få utskrivet prednisolon av Carlanderska idag, men nekades. Fick trombyl bara... Så inget prednisolon detta försöket heller. Nästa försök är det sista i trepacket vi köpte. Jag vill så gärna prova med prednisolon, finns det något sätt jag skulle kunna få tag i det ändå? :(

• germany
    Colourful skrev 2012-08-20 15:08:07 följande:
    Jag försökte få utskrivet prednisolon av Carlanderska idag, men nekades. Fick trombyl bara... Så inget prednisolon detta försöket heller. Nästa försök är det sista i trepacket vi köpte. Jag vill så gärna prova med prednisolon, finns det något sätt jag skulle kunna få tag i det ändå? :(
    Av vilken anledning fick inte du kortison utskrivet? Eller sa de bara nej utan en förklaring till varför?
    Tyvärr så är det inte alla som läkarna vill skriva ut kortison till. Jag har fått nej också, men har nu den 4:e gången lagt fram önskemål om att få prova det, får se vad som säger. Är inte alltför långt borta som vi nu är på gång igen.

Annars så finns kortison recpeptfritt att köpa utomlands på apotek där.

Någon som har påbörjat med Prednisolon 1 vecka innan ET?

• Lillstoran

Finns att köpa utomlands över disk. Vad jag vet Grekland, Kroatien m.m. Vet dock inte om det är så i alla länder utom Sverige.

• Colourful

Hon sa bara att det finns inga bevis för att det hjälper någon och att de som lyckas med det hade ändå lyckats, bara att de råkade ta det samtidigt... Jag ska tyvärr inte utomlands. :(

Svar på tråden Prednisolon?