• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • germany
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-21 08:37:03 följande:
    Jag tror Dr D sätter in det först vid pluss, eftersom det inte är den primära behandlingen när man behandlas av honom (det är ju IL).

Jag är i vecka 12 nu och mår precis som vanligt (har gjort det hela tiden). Vi ska göra KUB på måndag och efter det hoppas jag våga tro att det blir en bebis i mars trots allt.
    Det förstås, IL. Då kanske jag ändå inte är helt fel ute om jag börjar med kortison ett tag innan ÄP.
    IL lär ju göra en hel del bara det och därför så sätter Dr D in kortison så pass sent. Jag är så glad att jag har alla er på FL att bolla med. Även om jag vet att i slutändan så är det mig själv som jag måste lita på i mina slutgiltiga beslut. Men som sagt, mkt växer fram allteftersom och jag har ingen brådska i mina beslut. Bättre skynda långsamt och kanske komma fram än att hafsa fram något "bara för att".

Lycka till på KUB på måndag. Vet en annan FL vän som också ska på undersökningen samma dag som dig.
    Önskar även dig lycka till, måste kännas skönt att ha avklarat åtminstone de 3 första grav.månaderna samt denna undersökning. Jag hoppas jag får följa i era fotspår snart jag också. Smitta gärna ner oss vetja med lite graviditetsbaciller! Glad 
  • Copyjulia

Efter flera misslyckade IVF vände jag mig till en klinik i London och fick 25 mg Prednisolon utskrivet. Jag hade tagit Prednisolon vid flera IVF förut men då endast 10 mg vilket min engelske läkare sa inte hade någon som helst effekt. Jag är beredd att tro honom då vi lyckades vid detta sjunde IVF efter att ha tagit 25 mg Prednisolon (+ även gjort Intralipid och IVIG-dropp, som har samma effekt som Prednisolon fast starkare). 

Jag tog dock inte Prednisolon under sprutning eftersom det var ett FET utan började nån vecka innan återförandet. Men jag har alltid haft bra embryon så det har inte varit det som har varit problemet. Min engelske läkare sa även att FET ofta passar dem med immunproblem bättre än färska embryon. Alla hormonerna man tar påverkar immunförsvaret tydligen. 

Det var dock helt vidrigt att ta så hög dos Prednisolon, gick upp i vikt och fick "moon face" samt hade ständig huvudvärk. Det var det så klart värt förstås. 

• Copyjulia

Om ni har problem att få Prednisolon utskrivet finns det en gynekolog på Innerstadens Hälsocentral som heter Eva Einarsson, hon skriver gärna ut det då hon tror på det. 

• Hjärtefröjd
    Copyjulia skrev 2012-08-21 15:07:30 följande:
    Det var dock helt vidrigt att ta så hög dos Prednisolon, gick upp i vikt och fick "moon face" samt hade ständig huvudvärk. Det var det så klart värt förstås. 
    Oj då har jag nog har tur, jag har inte fått några biverkningar alls, trots att jag ätit 20 mg i flera månader.
  • Tuvalina

Jag funderar mycket på om den dos av prednisolon som jag ätit kommer ha någon effekt. Har ätit prednisolon i knappt två månader nu. Innan ET höjde jag till 20 mg och tre dagar efter ET sänkte jag till 15 mg.

Tror inte heller att 10 mg har speciellt stor effekt. Minst 15 mg har jag fått veta av dem som varit med ett tag!

Nu är jag på ruvardag 5 och äter alltså 15 mg. Vi får se om det tar sig denna gång!

Tack för att ni delar med er. Väldigt intressant att ta del av era erfarenheter.

• germany
    Tuvalina - Redan på ruvardag 5!! Tiden går minsan fort. Hoppas du mår bra och att ruvardagarna inte är alltför jobbbiga. Jag håller tummar för att det går vägen för er denna gång.

Kan passa på att fråga om någon här i tråden vet hur äggen påverkas om man börjar med Prednisolon vid sprutstart? Kan kvaliten på äggen förändras, antingen åt det sämre eller bättre? Eller är det egentligen (sett till äggen) ingen större risk att att börja med Prednisolon i samband med sprutstart? Funderar om det kan vara en ide att kanske börja några dagar efter sputstart istället. Tankar hit och tankar dit, men alla bitar kommer att falla på sin plats när det väl börjar dra ihop sig, det vet jag med säkerhet Skrattande

Copyjulia - Jag inboxar dig nån dag.
  • germany

Är det någon som är i startgropar för IVF försök snart och som planerar att prova med Prednisolon så hojta till så kan vi jämföra varandras upplägg och diskutera ev för och nackdelar med våra upplägg. Jag har flera alternativa upplägg som jag gärna delar med mig av, men bara ett av dessa kommer att följas.

Hjärtefröjd - Vad är den främsta verkan med IL?

• gustava22

Vet någon om det går att köpa prednisolon receptfritt i Spanien? Har försökt göra det i Italien, men det funkar inte. Skulle vilja testa inför FET försök, har sköldkörtelproblem.

• germany

Puffar på frågan i denna tråden också ang. om någon har en aning om ens ägg kan påverkas / bli störda i negativ riktning om man börjar med kortison vid sprutstart inför IVF?

gustava - Önskar jag kunde svara på din fråga, men jag vet faktiskt inte om det går att köpa pred receptfritt i Spanien. Men ett tips, kolla i ÄD trådarna på de som gör ÄD i Spanien, de lär nog veta.

Svar på tråden Prednisolon?