Theresa1: För att svara på din fråga tidigare i tråden.. Ja det är svårt att sluta med socker, om man inte vet hur man ska göra. När jag säger att jag är sockerberoende så menar jag inte att jag är sötsaksberoende, utan jag är beroende av snabba kolhydrater (om jag förstått det rätt) som det är i tex vitt bröd o pasta osv. Jag blir mätt för stunden, men snabbt hungrig igen och äter ännu mer. Fett tillsammans med snabba kolhydrater är väl typ det godaste man kan stoppa i sig.. (återigen om jag fattat det rätt) tex vitt bröd med nåt gott pålägg, det kan jag stoppa i mig hur mycket som helst, det finns ingen botten! Eller kunde.. har ju slutat nu. Så jag ser det som ett beroende! Likaså pizza är ju flott på en madrass av kolhydrater iom det vita brödet.. Samma med pasta o nån god sås eller potatis o kött med god sås. Det blir en oslagbar kombination för mig om det är nåt riktigt gott. Jag har förstått att det är det som är problemet! Jag har alltid trott att tex potatis, ris och pasta är nyttigt! O det är det väl, om man TRÄNAR som en idiot! Är elitidrottare tex! Men när man äter mer än man gör av med så omförvandlas dessa mängder kolhydrater till fett i kroppen! Så har jag uppfattat det, och det är därför jag har förstått att allt som sägs om att man inte ska äta pasta, ris, potatis och vitt bröd verkligen är sant... jag kan erkänna att jag begrep inte det innan. Jag har alltid ätit det som att det inte fanns nån botten i mig. Det blir ju en ond cirkel!
Nu är jag ju bara en vecka+ in i mitt "nya" liv, men det har fungerat bra hittills.
Så jag kan ju inte svära på att det jag säger är sant, men för mig känns det rätt! Jag mår jättebra! Flyger ur sängen, hoppar runt som en idiot (innan orkade jag inte röra på mig och svettades om jag gjorde det) och känner mig allmänt lycklig och "ren" i kroppen! Istället för att gå in i "matkoma" som Oprah så bra uttryckte det en gång... Jag gick verkligen in i "matkoma" innan. Åt tills jag blev så jävla mätt att jag knappt kunde röra mig.. hehe!
Hoppas verkligen att det fungerar för mig denna gången, det är ju lite farligt att vara såhär hoppfull som jag är och låter nu. Men det ska bli spännande...