• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:09:49 följande:
    Det skrev jag ju, att jag inte tycker att en lila overall är fint på en pojke.
    Sen kan jag tycka en lila tröja är fint på en pojke om den har ett tufft utseende och inte är flickig. Men på overall tycker jag inte det är fint.
    Vad är flickig?
    längtar efter sommar & sol
  • TyskMamma

min pojke har också en lila overall och jag måste tyvärr ta mycket skit för det för att man, i Tyskland, befinner sig på en beklaglig stenåldersnivå vad det gäller jämställdheten.

Gör som jag, fast tvärtom.
  • TheCoopers
    s87a skrev 2010-10-22 10:09:49 följande:
    Det skrev jag ju, att jag inte tycker att en lila overall är fint på en pojke.
    Sen kan jag tycka en lila tröja är fint på en pojke om den har ett tufft utseende och inte är flickig. Men på overall tycker jag inte det är fint.
    Vaddå inte är flickig ? Är det  ngt negativt att vara flickig ?
    I'm the me I choose to be ...
  • s87a
    TheCoopers skrev 2010-10-22 10:11:51 följande:
    Vaddå inte är flickig ? Är det  ngt negativt att vara flickig ?
    Nej det skrev jag aldrig. Men jag tycker inte det är fint och det får jag väl tycka om jag så vill.
    Tycker inte det är fint när man klär pojkar flickigt i volanger och glitter och rosa, sen om andra väljer att göra det lägger jag mig inte i.
  • s87a
    Lejån skrev 2010-10-22 10:14:20 följande:
    Hm, ok. Jag ser en lila tröja med text på.

Men, vad är flickig?! VARI sitter könet?
    Jag tycker den är flickig, du får tycka något helt annat om du så vill.
  • TheCoopers
    s87a skrev 2010-10-22 10:14:36 följande:
    Nej det skrev jag aldrig. Men jag tycker inte det är fint och det får jag väl tycka om jag så vill.
    Tycker inte det är fint när man klär pojkar flickigt i volanger och glitter och rosa, sen om andra väljer att göra det lägger jag mig inte i.
    Klart att du får tycka vad du vill ! Jag frågar bara varför .. för jag har svårt att förstå .

Men det kan ju vara så att han vill klä sig så ...

Jag gillar inte rosa och volanger alls  på någon
    I'm the me I choose to be ...
  • Lejån
    s87a skrev 2010-10-22 10:15:14 följande:
    Jag tycker den är flickig, du får tycka något helt annat om du så vill.
    Du missar min fråga. Jag vill bara veta vad du anser FLICKIG betyder...
    längtar efter sommar & sol
  • s87a
    Lejån skrev 2010-10-22 10:16:07 följande:
    Du missar min fråga. Jag vill bara veta vad du anser FLICKIG betyder...
    Volanger, glitter, gulliga tryck. Vissa typ av kragar osv.
    TheCoopers skrev 2010-10-22 10:16:02 följande:
    Klart att du får tycka vad du vill ! Jag frågar bara varför .. för jag har svårt att förstå .

Men det kan ju vara så att han vill klä sig så ...

Jag gillar inte rosa och volanger alls  på någon
    Ja min son kommer få ha klänning om han så VILL när han är såpass stor att han kan bestämma själv. Men för det kan jag ju tycka det är fult på en pojke.
    Jag tycker det är fult med en lila overall, jag är en sån som tycker att flickor bär rosa och pojkar bär blått. Tills dom kan välja det själva. Sen hur andra gör är upp till dom.
Svar på tråden Pojke med lila overall