• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • lollisen
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:28:07 följande:
    Lila är en FÄRG! Ingen färg har en snippa på sig så varför måste färgerna vara indelade i kön? Jag fattar inte? Vad spelar det för roll? Folk är så trångsynta. En flicka som kläs i svart, jeans, dödskallar. Hon är cool. Hon är en tuff liten pojkflicka! Men en pojke som vill ha rosa, hjärtan, glitter. Han är bög. Japp, så är det. Och det är fruktansvärt också. När en pojke bär rosa då ska hakor tappas, munnar gapas och nedlåtande komentarer utkräkas. TRÅNGSYNTA!!!

Det är dessa trångsynta människor som överför dessa åsikterna till sina barn, som sedan retar våra barn för att vi låter dom vara barn och klä sig i det dom själva tycker är fint. Det är deras fel att våra barn inte får vara de dom är. Tyvärr, men så är det.

Här kom en TRE åring och retade min 5 åriga rosa och lila älskande son. "Då är du en tjeeeeeeej!" EN 3 åring.

Min son är mycket förståndig och vet att en färg är bara en färg, oavsett om personen som bär färgen har snopp eller snippa. Det är en färg.
    Tror ICKE att många vuxna människor beter sig på det sätt du beskriver ovan faktiskt... Däremot kan en del barn, som inte är färdiga i sin utveckling, associera färger till olika kön UTAN att det behöver betyda att de är dumma i huvudet eller trångsynta etc..
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • mammastitch

TS - Nej det är inte konstigt att en pojke har lila overall!
    Men jag har själv märkt på dottern som är 3+ år, att detta med färger har blivit väldigt könsladdat. Den och den färgen är en flickfärg medan andra är pojkfärger. Vi har långa intressanta samtal om detta varje dag . Så jag tror att flcikan som påpekade att det var en tjejoverall är inne i denna "könsbestämma" alltig fasen. Det handlar ju om att hon håller på att hitta sin könstillhörighet och i början kan det ju bli lite kategorisk... inget konstigt.  

• Panope

Varje barn är en egen individ som har sin eget tycke och smak.

Här hemma har vi en pojke på tre. Ifjol valde han vinterskor själv, han var alltså två då.
    Han valde ett par rosa. Han var jättestolt över skorna.

Sen har vi vår snart 5-åriga flicka som älskar blått och allt som är blått.

Och ja, jag tycker det är fel att vi ska mötas av 4-åriga flickor på förskolan som anser att pojkar inte kan ha lila overaller. Men det är inte barnet det är fel på, det är föräldrarna.

• CallGirl
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 10:30:21 följande:
    Hur menar du? Ska vi slå ihop alla kläder huller om buller i affärerna? Trosor blandade med kalsonger? Kill storlekar och modeller med tjej? Tjej strumpor med killstrumpor! Herregud vilket kaos! För hur mycket man än vrider och vänder på det är vi i alla fall skapta kroppsligt olika! Eller?
    På vilket sätt är barn skapta olika kroppsligt? Min dotter har exempelvis flera par boxerkalsonger. De är jättebra att ha under kjol för att inte få sand i snippan sommartid.
  • lollisen

För att barn ska kunna motstå en så enkel kategorisering, så bör även vi vuxna klä oss sådär könsneutralt som vi förväntar oss att barnen ska...

Män ska därmed gå i rosa overaller och tyllkjolar, så kanske barnen slipper bli sådär trångsynta så att de ifrågasätter...

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • TyskMamma

jag blir aldrig arg när någon använder fel kön på mina barn. men jag blir arg när min dotter har på sig något flickigt och hon säger glatt  "titta vad fin jag är!" och dessa neadertalare till tyskjävlar svarar "det är klart att du tycker det, du är ju en flicka!" Kräks

En av mina väninnor påstår ju t.o.m. att min pojke blir homosexuell om inte jag slutar klä honom i rosa, lila och rött, och ja hon menar allvar!! *tyskmamma flyttar gärna tillbaka till sverige, ja!!*

Gör som jag, fast tvärtom.
  • SaramedM
    Hur menar du? Ska vi slå ihop alla kläder huller om buller i affärerna? Trosor blandade med kalsonger? Kill storlekar och modeller med tjej? Tjej strumpor med killstrumpor! Herregud vilket kaos! För hur mycket man än vrider och vänder på det är vi i alla fall skapta kroppsligt olika! Eller?
    ja vad gäller barnkläder finns det ingen som helst anledning att dela upp det
    Barn är inte skapta olika till kroppen
    Min dotter har nästan bara boxerkalsonger tex
  • CallGirl
    lollisen skrev 2010-10-22 10:30:50 följande:
    Tror ICKE att många vuxna människor beter sig på det sätt du beskriver ovan faktiskt... Däremot kan en del barn, som inte är färdiga i sin utveckling, associera färger till olika kön UTAN att det behöver betyda att de är dumma i huvudet eller trångsynta etc..
    Jag har ett flertal exempel på hur vuxna styr sina barn till att välja rätt. Exempelvis så ville sonen ha rosa skor och föräldern berättar hur tacksam hen är att denne lyckades få sonen att välja ett par svarta istället "för nån måtta får det ju vara"
  • CallGirl
    lollisen skrev 2010-10-22 10:32:09 följande:
    För att barn ska kunna motstå en så enkel kategorisering, så bör även vi vuxna klä oss sådär könsneutralt som vi förväntar oss att barnen ska...

Män ska därmed gå i rosa overaller och tyllkjolar, så kanske barnen slipper bli sådär trångsynta så att de ifrågasätter...
    Jag skulle vilja påstå att vuxna många gånger klär sig mer könsneutralt än barn.
  • JuliaåRonjasmammis
    Så du menar att det är stor skillnad kroppsligt på små pojkar och flickor, figurmässigt? Det är det ju inte, även om klädfabrikanterna gör sitt bästa för att få oss att tro att tjejer måste ha figursydda kläder med midja (herregud! En 4-åring med midja typ...) och bystrynk på tröjorna, och killarna behöver stora säckiga tröjor.
    Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Pojke med lila overall