• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Kissekatt

Jag har en son som snart fyller tre. Han säger själv benhårt att han är flicka. Vad sjutton ska jag sätta på honom då? En påse över huvudet?
    Jag och mina barn lever i en värld där alla färger är vackra och tillåtna. Alla är välkomna att göra mig sällskap där!

• fjonkan

Jag har fått ett par lila termobyxor till min lilla på snart 1,5 år. Hade inte tanke på att det kan ses som en flick-färg faktiskt.Men jag får nog erkänna att jag inte sätter på honom rosa vantar och en röd jacka till......Lite synd att det har blivit så uppdelat med vissa färger.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • s87a

Konstigt är väl fel ord.
    Jag personligen tycker inte det är fint med lila overall på en pojke, men det är jag.
    Sonen har en likadan fast svart/grön

• TheCoopers
    Kissekatt skrev 2010-10-22 10:00:50 följande:
    Jag har en son som snart fyller tre. Han säger själv benhårt att han är flicka. Vad sjutton ska jag sätta på honom då? En påse över huvudet?
    Jag och mina barn lever i en värld där alla färger är vackra och tillåtna. Alla är välkomna att göra mig sällskap där!
    Skål för fina föräldrar som du ! Dina barn kan skatta sig lyckliga
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    s87a skrev 2010-10-22 10:02:56 följande:
    Konstigt är väl fel ord.
    Jag personligen tycker inte det är fint med lila overall på en pojke, men det är jag.
    Sonen har en likadan fast svart/grön
    Varför inte ?
  • SunnyBunny
    idiblon yes skrev 2010-10-22 09:53:37 följande:
    Nej, men jag blir irriterad när evolutionen bevisligen stagnerat.
    Okej..sluta med det då. Det kommer alltid finnas människor som tycker annorlunda. Jag skiter väl i vad folk har på sina ungar så länge de mår bra och har kläder!, säger inte ens nåt när föräldrar kommer dragandes med sina 4 åringar i pyjamas eller klänning om det är en pojke bara för han verkligen ville ha det nån morgon till dagis, eller små pojka med rosa/lila overall som verkar vara modernt just nu. Jag bara säger att det är väl inte så konstigt om man tror det är en flicka då? Jag ser tex rosa som en tjej färg.

En mamma i lekparken förra vintern hade vit overall på sin unge,rosa mössa och röda skor och under mössan var det långa lockar. Jag sa till min dotter att hon kunde ju leka med lilla flickan. Då blev mamman jätte arg och sa att det var faktiskt en HAN! Vad hade ni trott? Blir förvirrad idag.
  • s87a
    TheCoopers skrev 2010-10-22 10:03:21 följande:
    Varför inte ?
    Jag tycker inte det är fint helt enkelt.
  • TheCoopers
    s87a skrev 2010-10-22 10:05:57 följande:
    Jag tycker inte det är fint helt enkelt.
    Färgen .. eller för att den sitter på en pojke ?
  • Lejån

Väldigt många åsikter om vad som är pojkigt och flickigt men inte en kotte kan vara vänlig att förklara begreppen?

längtar efter sommar & sol
  • s87a
    TheCoopers skrev 2010-10-22 10:08:25 följande:
    Färgen .. eller för att den sitter på en pojke ?
    Det skrev jag ju, att jag inte tycker att en lila overall är fint på en pojke.
    Sen kan jag tycka en lila tröja är fint på en pojke om den har ett tufft utseende och inte är flickig. Men på overall tycker jag inte det är fint.
Svar på tråden Pojke med lila overall