• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • lollisen

Men seriöst... Är det så illa att man tvunget måste göra precis ALLT könsneutralt? Princessor ska vara både pojkar och flickor, en prinsessa utan genustänk? Likaså prinsar?

Tylltyger på kjolar är nåt marknaden ska styra mot både killar och tjejer? Eller ska man ta bort det helt?

Eller hur menar ni?

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Lejån
    lollisen skrev 2010-10-22 10:19:04 följande:
    Men seriöst... Är det så illa att man tvunget måste göra precis ALLT könsneutralt? Princessor ska vara både pojkar och flickor, en prinsessa utan genustänk? Likaså prinsar?

Tylltyger på kjolar är nåt marknaden ska styra mot både killar och tjejer? Eller ska man ta bort det helt?

Eller hur menar ni?
    Kan det inte bara få vara en kjol? Måste man lägga in en könsvärdering i det?
    Låt klädesavdelningarna vara uppdelade på typ av kläder istället för kön...

Ja tack, i min värld får det gärna vara så.
    längtar efter sommar & sol
  • SunnyBunny

Flickigt: Klänning,kjol,mönster som blommor,hjärtan,volanger,puffärm,tunikor,rosa,lila,ljusa färger,tofsar,nagellack,glitter,diadem,handväskor osv osv......

pojkig: mörkare färger,grått,svart,brunt,orange,superhjältar,mindre mönster,tuffa jeans,baggy byxor,keps,tuffa mössor, osv osv........

Såklart använder även min dotter andra kläder än just flickiga!Hon kan ha döskallar,baggybyxor,keps osv osv...Men det finns alltid nåt som visar att hon är just en flicka. Med tofsar i håret tex.

Men jag vill fortfarande bara säga att det enda jag stör mig på är NÄR MAMMOR BLIR ARGA när man kallar deras små pojkar för tjejer när de går helt klädda i sånt som man köper på tjej avdelningen! Det får man räkna med! Mer än så är det inte........

• lollisen
    Lejån skrev 2010-10-22 10:23:07 följande:

Ja, en kjol är en kjol och i min värld kan den vara riktigt flickig och då tänker jag volanger och massa massa tyll.... Vissa flickor ÄR ju vääääldigt flickiga och vissa är mer townboys... Varför ens tänka negativt om det? Det är det jag inte förstår...

Varför är det negativt att kalla det flickigt och pojkigt? Sålänge man inte värderar det som positivt och negativt att vara det eller så...
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:02:56 följande:
    Konstigt är väl fel ord.
    Jag personligen tycker inte det är fint med lila overall på en pojke, men det är jag.
    Sonen har en likadan fast svart/grön
    Hur kan snoppen styra vilken färg man passar i när snoppen ändå inte syns?
  • Ogabinne

Lila är en FÄRG! Ingen färg har en snippa på sig så varför måste färgerna vara indelade i kön? Jag fattar inte? Vad spelar det för roll? Folk är så trångsynta. En flicka som kläs i svart, jeans, dödskallar. Hon är cool. Hon är en tuff liten pojkflicka! Men en pojke som vill ha rosa, hjärtan, glitter. Han är bög. Japp, så är det. Och det är fruktansvärt också. När en pojke bär rosa då ska hakor tappas, munnar gapas och nedlåtande komentarer utkräkas. TRÅNGSYNTA!!!

Det är dessa trångsynta människor som överför dessa åsikterna till sina barn, som sedan retar våra barn för att vi låter dom vara barn och klä sig i det dom själva tycker är fint. Det är deras fel att våra barn inte får vara de dom är. Tyvärr, men så är det.

Här kom en TRE åring och retade min 5 åriga rosa och lila älskande son. "Då är du en tjeeeeeeej!" EN 3 åring.

Min son är mycket förståndig och vet att en färg är bara en färg, oavsett om personen som bär färgen har snopp eller snippa. Det är en färg.

• s87a
    CallGirl skrev 2010-10-22 10:27:05 följande:
    Hur kan snoppen styra vilken färg man passar i när snoppen ändå inte syns?
    Jag tycker inte det är fint, precis som du kanske inte tycker att det är fint med en finne på näsan. Vi har alla olika smak och uppfattningar. & jag tycker inte det är fint. Punkt.
  • Lejån
    Ogabinne skrev 2010-10-22 10:28:07 följande:
    Lila är en FÄRG! Ingen färg har en snippa på sig så varför måste färgerna vara indelade i kön? Jag fattar inte? Vad spelar det för roll? Folk är så trångsynta. En flicka som kläs i svart, jeans, dödskallar. Hon är cool. Hon är en tuff liten pojkflicka! Men en pojke som vill ha rosa, hjärtan, glitter. Han är bög. Japp, så är det. Och det är fruktansvärt också. När en pojke bär rosa då ska hakor tappas, munnar gapas och nedlåtande komentarer utkräkas. TRÅNGSYNTA!!!

Det är dessa trångsynta människor som överför dessa åsikterna till sina barn, som sedan retar våra barn för att vi låter dom vara barn och klä sig i det dom själva tycker är fint. Det är deras fel att våra barn inte får vara de dom är. Tyvärr, men så är det.

Här kom en TRE åring och retade min 5 åriga rosa och lila älskande son. "Då är du en tjeeeeeeej!" EN 3 åring.

Min son är mycket förståndig och vet att en färg är bara en färg, oavsett om personen som bär färgen har snopp eller snippa. Det är en färg.
    AMEN!
    längtar efter sommar & sol
  • SunnyBunny
    Lejån skrev 2010-10-22 10:23:07 följande:

Hur menar du? Ska vi slå ihop alla kläder huller om buller i affärerna? Trosor blandade med kalsonger? Kill storlekar och modeller med tjej? Tjej strumpor med killstrumpor! Herregud vilket kaos! För hur mycket man än vrider och vänder på det är vi i alla fall skapta kroppsligt olika! Eller?
  • CallGirl
    s87a skrev 2010-10-22 10:28:42 följande:
    Jag tycker inte det är fint, precis som du kanske inte tycker att det är fint med en finne på näsan. Vi har alla olika smak och uppfattningar. & jag tycker inte det är fint. Punkt.
    Jo men om du ser ett barn med lila overall utan att veta könet på barnet. Hur kan då snoppen avgöra huruvda barnet passar i overallen eller inte?
Svar på tråden Pojke med lila overall