• gosensgos

Magbilder BF maj 2011

Hej alla!!

Startar nu en tråd för oss som gillar magbilder, BF maj 2011!

Lägger in det första 

Pärlan v10+6 (vecka 11, 12 i morgon!)

V 11

• Svar på tråden Magbilder BF maj 2011
  • Hiavatha

Visst har bristningar med hormoner att göra? Min mamma fick också bara under de sista veckorna, och själv har jag inga än heller (v 29+0), så vi får la se. Min BM sa att det kan kännas skönare att smörja magen - huden blir kanske lite mer elastisk och mjukare, även om det inte hjälper mot bristningar just... Detta verkar ju vara precis som allt annat under graviditeten - en del kräks, en del inte - en del får svår foglossning, andra inte - en del får bristningar, andra ej - osv... verkar vara helt individuellt från kvinna till kvinna och graviditet till graviditet Drömmer

På tal om bärsjalar så fick jag tips från en mamma att trikåsjal var mycket bra! Så det ska inskaffas här, blir nog en Tricot-Slen.

Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Hiavatha

Just det ja, det var ju lägga upp en bild jag tänkte göra här, men eftersom diskussionen om bristningar mm är här av nån anledning så... Skäms

Men här kommer bilden iaf:

Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • hesh

Hej! Så många fina magar! Solig
    Hoppas att det är okej att jag hakar på? BF 12/6 i och för sig, men jag hittar ingen aktiv magtråd med juni-magar.

Ni får några bakåt i tiden med, kan ju vara kul att jämföra lite.

De senare 3 bilderna är tagna idag.
    Jag tycker att jag växer mycket konstigt. Bröstkorgen har växt ofantligt mycket och där uppe verkar det dessutom lägga sig en mest fett. Mitt på magen, vid naveln, går det in på ett konstigt sätt.. Någon som vet varför? Är det bara en valk eller ligger livmorden lite knasigt?

Dessutom har jag en kostrådgivare till morsa som inte alls har uppfattat konceptet "slappna av under graviditeten". Enligt henne lägger jag på mig onödigt mycket.. Jag vet inte alls. Vad tror ni? Har gått upp 5kg sedan inskrivningen men kanske 10kg sedan graviditetens början.
    Jag var något underviktig innan jag blev gravid, så barnmorskan tyckte inte alls att det gjorde något att jag gick upp ~5kg innan inskrivningen V 11.

Ääääsch, svara på mina nojiga frågor om ni vill och kan.
    I vilket fall fick ni lite fler bilder. :D

Jag är överlycklig och bebisen i magen är tokigt aktiv, så man ska verkligen inte hänga upp sig på småsaker. Solig 

• Nostalgitripp

Jag har tyvärr ingen nytagen bild men idagvar jag hos barnmorskan. Det känns som att jag har blivit så ofantligt stor sista tiden. Jag är i vecka 29 (28+4) och har ett SF-mått på 29cm och har gått upp 8kg.

Hur står det till för er mer mått/vikt? Är jag en bjässe? :) haha

• Tiiinaa
    Nostalgitripp skrev 2011-02-23 11:23:02 följande:
    Jag har tyvärr ingen nytagen bild men idagvar jag hos barnmorskan. Det känns som att jag har blivit så ofantligt stor sista tiden. Jag är i vecka 29 (28+4) och har ett SF-mått på 29cm och har gått upp 8kg.

Hur står det till för er mer mått/vikt? Är jag en bjässe? :) haha
    Jag tycker verkligen inte att du är en bjässe om man jämför. Jag har ända sedan vi började mäta magen i vecka 25 haft samma magmått som den påbörjade veckan. Alltså nu i vecka 31, eller 30+4 som jag var i igår då vi mätte magen hos barnmorskan så hade jag ett magmått på 31 cm. Jag ligger alltså inom normalkurvan fast i det övre skiktet, så jag antar att du ligger där också. Min barnmorska sa att jag har en alldeles lagom mage för min vecka för jag undrade lite över stor bebis etc. Jag har gått upp 5 kg och väger nu 65. Jag känner mig stor men inte för stor. Stor känner man ju sig iom kulan man har mitt fram, man är lixom otympligare ju. Jag tycker du kan ta diin storlek med ro. 8 kg är ju inte mycket för att vara gravid i vecka 29.
  • TeosMamma
    hesh skrev 2011-02-23 11:16:36 följande:

Jag tycker att jag växer mycket konstigt. Bröstkorgen har växt ofantligt mycket och där uppe verkar det dessutom lägga sig en mest fett. Mitt på magen, vid naveln, går det in på ett konstigt sätt.. Någon som vet varför? Är det bara en valk eller ligger livmorden lite knasigt?

Dessutom har jag en kostrådgivare till morsa som inte alls har uppfattat konceptet "slappna av under graviditeten". Enligt henne lägger jag på mig onödigt mycket.. Jag vet inte alls. Vad tror ni? Har gått upp 5kg sedan inskrivningen men kanske 10kg sedan graviditetens början.
    Jag var något underviktig innan jag blev gravid, så barnmorskan tyckte inte alls att det gjorde något att jag gick upp ~5kg innan inskrivningen V 11.

Jag är överlycklig och bebisen i magen är tokigt aktiv, så man ska verkligen inte hänga upp sig på småsaker. Solig 

Måste besvara trots att detta främst är en magtråd... Förvånad

Slappna av och njut av allt som händer i kroppen!!! Man ser ju att du var underviktig innan så då tycker iaf jag att +10 kg låter helt ok!!! Det är så mycket att tänka på och känna igenom som gravid att jag tycker mna kan lämna viktfrågan därhän! Nu behöver man naturligtvis inte äta sjukt mycket men det säger sig ju självt. 
    Vikten tar du sen om inte amningen gör att allt försvinner direkt! Skrattande 

ibland har jag sett en liten inbuktining på min mage med men det tror jag bara beror på hur allt ligger i magen just där och då.  

Härligt att höra att du är överlycklig, fortsätt att vara det och tala om för din Mamma att det är din kropp och din graviditet!!! Skrattande

Lycka till! 
  • Tiiinaa
    hesh skrev 2011-02-23 11:16:36 följande:
    Hej! Så många fina magar! Solig
    Hoppas att det är okej att jag hakar på? BF 12/6 i och för sig, men jag hittar ingen aktiv magtråd med juni-magar.

Ni får några bakåt i tiden med, kan ju vara kul att jämföra lite.

Jag tycker du och din mage ser jättefin(a) ut. Allas magar ser ju verkligen helt olika ut. Vissa får långa, andra får breda, vissa små och vissa stora. Att det går in där ovanför naveln kan ju vara dina magmuskler som på något sätt hamnar lite konstigt i relation till livmodern. Kanske är musklerna starka precis där det går in, och sedan är de lite svagare längre upp och därför släpper efter för magen lite mer där.

Jag får som en "tuppkam", i brist på hur jag ska förklara det, rakt ner över magen, alltså magen blir som ett hustak lixom.. från bröstkorgen till naveln när jag spänner mina magmuskler. Det är som att musklerna har delat på sig, vilket de säkert också har gjort. Det ser toklustigt ut i alla fall.

Man ser ju att du var väldigt smal i början, och du ser ju fortfarande smal ut på bilderna i vecka 25. Du har ju bara en gravidmage. Så om jag var du skulle jag bara helt strunta i din mammas kommentarer. Hon kan få nojja över din vikt om hon vill men det behöver ju inte du göra för det. Vikten är ju bara en siffra egentligen. Det viktiga är ju hur man mår och känner sig. Men sen är ju jag ingen expert så jag vet ju inte. Jag har gått upp 5 kg totalt, men då var jag inte pinnsmal innan. Vägde 60 kg till mina 163 cm , så nu väger jag 65. Jag försöker ta det med ro..
  • hesh

Tack, vad goa ni är. Känns skönt att höra. Förlåt att det var lite off topic. Skäms
    Jag antar att alla gravida vet hur nojigt det är första gången.

• qouix

Gud vilken viktnojja det verkar vara..är man gravid så går man upp i vikt, vissa lite och vissa mycket beroende på ens kropp, hur man mår, hur mycket man orkar röra sig och hur stor matlust man har...
    Visst med 30kg plus är det kanske svårare att hålla igång och fixa förlossningen på ett smidigt sätt men det viktigaste är väl att man mår bra... ?
    Jag är i vecka 30 och har gått upp från ett mycket vältränat 64 kg till en rundare muminmamma vikt på 80 kg... Men jag mår toppen och går med hunden varje dag och fixar och donar som vanligt...jag äter vanlig mat när jag är hungrig... Har kanon bra värden i allt och min kropp mår prima...

Blir så trött på allt tjat om vikt både här och över alls annars med...

• EvaChristina

hesh - Som de andra redan sagt, ingen anledning till oro. Viktuppgången under graviditeten verkar vara jätteindividuell. Det enda mönster jag själv kunnat se är att de som är smala innan ofta går upp mer procentuellt än de som har lite övervikt innan. Och det är väl bara logiskt. Själv har jag gått upp 14 kg och är i v 29+1 och jag skulle väl klassa mig som smal/normal innan graviditeten. Absolut inte underviktig. Tycker som Cassie skrev att det här är en tid då man kan lämna viktfrågan därhän. Tänkte lägga upp en bild som sig bör också men kom på att det inte funkar från mobilen som jag skriver från. Återkommer!

Svar på tråden Magbilder BF maj 2011