• gosensgos

Magbilder BF maj 2011

Hej alla!!

Startar nu en tråd för oss som gillar magbilder, BF maj 2011!

Lägger in det första 

Pärlan v10+6 (vecka 11, 12 i morgon!)

V 11

• Svar på tråden Magbilder BF maj 2011
  • skalbagge
    Elsa81 skrev 2011-03-30 09:11:18 följande:
    Okej för jag tänkte ta dem här kurserna på distans. Hur gör man då med föräldrapenninge
    Om du inte har några tilfällen i skolan utan gör allt hemifrån är det bara att ta ut föräldrapeng hur du vill. Det du måste tänka på är att de dagar du tar föräldrapeng för ska du givetvis vara med din bebis, alltså inga seminarium eller föreläsningar de dagar du tar föräldrapeng.

Jag går som sagt i skolan endast tisdagar och den dagen tänker jag inte ta ut föräldrapeng. Sen de resterande dagarna kan jag ta ut för om jag vill men kommer försöka spara dagar så de räcker länge, så kommer nog bara ta 3 dagar i veckan ungefär.
  • mammaE2011

Vecka 34+0 idag ! Sista vattengympan imorse, lite sorgligt. 6 veckor kvar till BF!
  • Elsa81
    skalbagge skrev 2011-03-30 14:09:14 följande:
    Om du inte har några tilfällen i skolan utan gör allt hemifrån är det bara att ta ut föräldrapeng hur du vill. Det du måste tänka på är att de dagar du tar föräldrapeng för ska du givetvis vara med din bebis, alltså inga seminarium eller föreläsningar de dagar du tar föräldrapeng.

Jag går som sagt i skolan endast tisdagar och den dagen tänker jag inte ta ut föräldrapeng. Sen de resterande dagarna kan jag ta ut för om jag vill men kommer försöka spara dagar så de räcker länge, så kommer nog bara ta 3 dagar i veckan ungefär.
    Ah okej...då vet jag! Tack Glad
  • amisej

wohooo v 33 idag då...
    Och snart ska vi iväg på tillväxtkontroll och få se på busfrön som ligger här inne.. :D

• mammaE2011

Är i vecka 34+2 idag och nästa besök hos BM är jag i vecka 35+2. Hon sa till mig förra gången att dem är stenhårda (för förstföderskor) med att barnet ska vara fixerat i vecka 35. Jag känner att barnet fortfarande aktivt vänder sig om, ibland ligger h*n med huvudet neråt och gungar med rumpan från sida till sida och då kan jag känna huvudet att det ligger neråt. Men då och då har h*n vänt sig. Så jag undrar om någon vet om man känner när bebisen har fixerat sig? Frågade min mamma (som enligt mig kan vara rätt okunnig ibland) och hon sa att "det känner man inte" . Men borde man inte göra det??

• skalbagge
    mammaE2011 skrev 2011-04-01 08:14:07 följande:
    Är i vecka 34+2 idag och nästa besök hos BM är jag i vecka 35+2. Hon sa till mig förra gången att dem är stenhårda (för förstföderskor) med att barnet ska vara fixerat i vecka 35. Jag känner att barnet fortfarande aktivt vänder sig om, ibland ligger h*n med huvudet neråt och gungar med rumpan från sida till sida och då kan jag känna huvudet att det ligger neråt. Men då och då har h*n vänt sig. Så jag undrar om någon vet om man känner när bebisen har fixerat sig? Frågade min mamma (som enligt mig kan vara rätt okunnig ibland) och hon sa att "det känner man inte" . Men borde man inte göra det??
    Jag kände själv ingen skillnad mot när han inte var fixerad. Det var när jag var hos barnmorskan i v 34 som hon sa att han var fixerad. Jag är nu i V36 och han rör sig fortfarande mycket men förmodligen runt sin egen axel för det sa barnmorskan att han fortfarande kan göra fastän han är fixerad.

Men har din bebis fixerat sig ska den väl inte kunna vända sig sådär fram och tillbaka. 
  • FruganH
    Är i v 34+6 och var hos BM i tisdags (en annan BM då min var ledig) och hon kände på magen och konstaterade att bebisen låg med huvudet ner men inte så långt ner och inte fixerat.. Tyckte det var lite konstigt att den inte låg lägre eftersom jag känt tryck neråt och alltid är kissenödig, men men. Hon sa att detta verkligen måste kollas upp igen nästa vecka. Så jag antar att det är samma här, att dom vill att den skall ha fixerat sig i v 35 (inget hon sa dock). Men jag ska ändå till BM igen på måndag, så vi får väl se då.
    Men vad gör dom annars? Ligger den med huvudet ner så behöver den ju ändå inte vändas och de lär väl inte boka in ett kejsarsnitt bara för att bebisen inte fixerat sig? Gå på extra kontroller kanske för att se så den inte lägger sig i säte, eller?
    Känner att min bebis byter sida då och då (ryggen till vänster/ryggen till höger i magen) och ibland känns det lite som att den ligger halvt på tvären. När den fixerat sig, slutar den byta sida då? Eller kan den fortfarande lägga sig med ryggen på höger sida ena dagen och vänster andra dagen?
  • hellish89
    Min BM sa att det inte var farligt hur barnet låg förrän vecka 37, men jag vet inte. Men jag tror att det är många som inte känner när barnet fixerar sig, det är ju olika för alla!
  • FruMadde4barnTätt

våra barn har aldrig varit fixerade! och de har inte gjort något åt det.
    Allt har gått bra!

första barnet låg med huvudet nedåt, inte fixerad när förlossningen startade i v.38 och det gick bra.

andra barnet, låg tvärsöver magen, så  med huvudet på sidan av magen och det gjorde hon även när förlossningen startade i v.35+0, så vände hon sig rätt under förlossningen och kom ut med huvudet före.
    Allt gick bra.

tredje barnet låg också länge tvärsöver magen, men troligen med huvudet nedåt i slutet, inte fixerad, och han föddes med huvudet före. Allt gick bra

Svar på tråden Magbilder BF maj 2011