• gosensgos

Magbilder BF maj 2011

Hej alla!!

Startar nu en tråd för oss som gillar magbilder, BF maj 2011!

Lägger in det första 

Pärlan v10+6 (vecka 11, 12 i morgon!)

V 11

• Svar på tråden Magbilder BF maj 2011
  • Baby Boo

T

mammaE2011 skrev 2011-01-25 15:44:38 följande:
    Hur mycket järn får du i dig av tabletterna ??? Jag har tagit blutsaft hela tiden men barnmorskan sa att det inte gav så mycket järn (vilket jag fick bevis på idag). Har köpt järntabletter i brustablettsform på 85,5 mg. Vet inte riktigt hur mycket som jag bör få i mig :s
    Tjaa, såå mycket är det iaf inte!
    Men järntabletterna på apoteket som jag tittade på (tror att det var hemofer) innehöll bara 9 mg, och de jag äter nu 18.
    Läste nu att sån liten mängd kan räcka till en början, men att BM senare brukar rekommendera duroferon.
  • Hiavatha
    Fingal80 skrev 2011-01-25 16:02:48 följande:
    Tog lite nya bilder i söndags morse före frukost! :)

V 25 + 0 med Nr 1

V 25 + 0 med Nr 1

Hi hi vilken kul idé så man riktigt kan se hur magen växt!
  • Fingal80
    Baby Boo skrev 2011-01-25 16:04:42 följande:
    TTjaa, såå mycket är det iaf inte!
    Men järntabletterna på apoteket som jag tittade på (tror att det var hemofer) innehöll bara 9 mg, och de jag äter nu 18.
    Läste nu att sån liten mängd kan räcka till en början, men att BM senare brukar rekommendera duroferon.
    Min barnmorska rekomenderade mig (i v 20 pga att mitt järnvärde låg på gränsen) att äta Niferex järntabletter som är i kapsel (man brukar behöva be om dem på apoteket för dem har dem oftast inte i hyllan) för att dem enligt henne är snällare mot magen än tex Durofero eller ErcoFer som blodgivare ofta får och som man ofta blir lite hård i magen utav.
  • Baby Boo
    Fingal80 skrev 2011-01-25 16:55:36 följande:
    Min barnmorska rekomenderade mig (i v 20 pga att mitt järnvärde låg på gränsen) att äta Niferex järntabletter som är i kapsel (man brukar behöva be om dem på apoteket för dem har dem oftast inte i hyllan) för att dem enligt henne är snällare mot magen än tex Durofero eller ErcoFer som blodgivare ofta får och som man ofta blir lite hård i magen utav.
    Det är dom jag har haft över från blodgivningen. Fick först duroferon, men de gjorde mig så illamående, så jag fick dom i kapslar istället. Vet dock inte hur många mg de innehåller.
  • Eleonor01
    mammaE2011 skrev 2011-01-25 15:44:38 följande:
    Hur mycket järn får du i dig av tabletterna ??? Jag har tagit blutsaft hela tiden men barnmorskan sa att det inte gav så mycket järn (vilket jag fick bevis på idag). Har köpt järntabletter i brustablettsform på 85,5 mg. Vet inte riktigt hur mycket som jag bör få i mig :s
    Max dosen för intag av järn e 200mg/dag. Jag är opad i magen, så jag tar normalt 100mg, alltså en tablett duroferon som e receptfria. Äter nu två. En sådan tablett om dagen kan du lätt ta. Fråga din BM i vilket fall som helst så det blir bra för dig =) Alla e ju olika å unika =)
  • Fingal80
    Baby Boo skrev 2011-01-25 17:26:17 följande:
    Det är dom jag har haft över från blodgivningen. Fick först duroferon, men de gjorde mig så illamående, så jag fick dom i kapslar istället. Vet dock inte hur många mg de innehåller.
    Durofero och Niferex innehåller båda 100 mg.

Hemofer innehåller "bara" 9 mg järn och läser man på paketet så ser man att man rekomenderar 2-3 tabletter per dag så då blir det 18-27 g per dag. Såg på Fass nu att ErcoFer som är på 60 g tagits bort.
  • mammaE2011
    Eleonor01 skrev 2011-01-25 19:04:39 följande:
    Max dosen för intag av järn e 200mg/dag. Jag är opad i magen, så jag tar normalt 100mg, alltså en tablett duroferon som e receptfria. Äter nu två. En sådan tablett om dagen kan du lätt ta. Fråga din BM i vilket fall som helst så det blir bra för dig =) Alla e ju olika å unika =)
    Jag blev rekommenderad Niferex 100mg men eftersom jag har svårt för att svälja tabletter köpte jag Niferex i droppar i stället. Men när jag kom hem såg jag att de bara var på 30mg så jag bytte dem mot Fexim 80,5mg brustablett. Ska testa den tabletten idag och hoppas att jag inte får någon av de hemska biverkningarna som (ännu mer) halsbränna, MAGSMÄRTOR eller KRÄKNINGAR! Detta känns inte bra för jag måste verkligen få i mig mer järn :(
  • käärlek

Jaa, järnvärdet ja... Det ska bli spännande att se vad det ligger på denna gång. Under min förra graviditet låg mitt HB på 104g/l som MAX, och sen var det under 100g/l flera gånger ... så det blir som sagt spännande.

♥ K född 10-03-18 & BF 11-05-15 ♥
  • mammaE2011
    käärlek skrev 2011-01-26 10:13:54 följande:
    Jaa, järnvärdet ja... Det ska bli spännande att se vad det ligger på denna gång. Under min förra graviditet låg mitt HB på 104g/l som MAX, och sen var det under 100g/l flera gånger ... så det blir som sagt spännande.
    Oj! Du måste varit trött då väl? Vad tog du för tabletter då ?
  • Habbi

Går in i vecka 24 idag.. Solig
    Bara jag som tycker att de spänner och stramar i magen? Känns som allting inte får plats! Tycker skinnet får ge med sig lite mer så de blir mer plats där inne!! Har ännu inte fått några bristningar, förutom några små mitt på rumpan, haha.

Svar på tråden Magbilder BF maj 2011