• FruLindström

Första barnet juni/juli 2011

Är med i fler trådar för oss som ska ha barn juni/juli 2011.
    Men många blir så stora så man missar massa inlägg.
    Tänkte det kunde va kul med en grupp för bara oss som genomgår våran första graviditet med =)

Fler som vill hänga på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 19:06
    BF
    10/6-11 NillaGreve - Solna
    20/6-11 ernlia03 -Finland
    24/6-11 En Anna
    24/6-11 Charlieandi -Stockholm
    26/6-11 Fru Lindström -Vetlanda
    1/7-11 Ideligen - Skaraborg
    1/7-11 FialOtta83 -Skåne
    5/7- 11 Emselott - Luleå
    5/7-11 Matece - Stockholm
    5/7-11 MrsCL
    6/7-11 Fröken Virra - Örebro
    7/7-11 Lusen1
    7/7-11 Skojsuss
    12/7-11 Helle8202 - Stockholm
    12/7-11 Skruttnorpan - Stockholm
    13/7-11 Linizen82 - Skåne

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-16 15:37
    BF-listan till denna tråden, den över går inte ändra tyvärr. Så lägg gärna till dig här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m55642983.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-30 10:46
    Bildtråd, Välkommen att lägga upp bilder på magar, ul, inköp m.m

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m55887562.html
  • Svar på tråden Första barnet juni/juli 2011
  • Johanna1989

Ska till BM den 22a, men vad jag har räknat så borde jag har BF 3/7-11, får se om BM säger någonting annat :p Hehe.

• Jenny7811
    Hallå igen..ska absolut söka havandeskapsledigt.. Arbetet på akuten är ju både tempofyllt, rejäla adrenalinkickar och vi möter ofta hot/våld. Ibland behöver man dessutom springa med en bårvagn, så japp.. inga tveksamheter hos mig.. Hur tänker du göra ?
  • FruLindström

Jo, det förstår jag absolut, gjorde min praktik på akutmottagning när jag läste till usk.
    Jag har tänkt söka med, är ju en hel del lyft och dumma arbetsställningar även om vi har liftar. Byten på toa kommer inte kunna ske med rätt arbetsställning sen med en mage i vägen osv.
    Men har hört att mycket hänger på vad man får för handläggare.
    En kompis sökte samtidigt som en annan arbetskamrat till henne. I stort sett samma arbetsuppgifter, min kompis fick havandeskapspenning, men inte hennes kollega?!?!?!?!?! 

• Jenny7811
    FruLindström skrev 2010-11-11 09:26:58 följande:
    Jo, det förstår jag absolut, gjorde min praktik på akutmottagning när jag läste till usk.
    Jag har tänkt söka med, är ju en hel del lyft och dumma arbetsställningar även om vi har liftar. Byten på toa kommer inte kunna ske med rätt arbetsställning sen med en mage i vägen osv.
    Men har hört att mycket hänger på vad man får för handläggare.
    En kompis sökte samtidigt som en annan arbetskamrat till henne. I stort sett samma arbetsuppgifter, min kompis fick havandeskapspenning, men inte hennes kollega?!?!?!?!?! 
    Det vore ju faan om det beror på vad du får för handläggare.. Hade blivit skogstokig och protesterat HÖGT!!!
  • Helle8202

God morgon..
    Jag vet inte hur jag ska göra med havandeskapspenning, det beror ju på om arbetsgivaren kan omplacera en till en mer anpassad arbetsuppgift. Jag hoppas på det för annars måste jag gå hemma hela grav  med 80% av lönen (betald av arbetsgivaren) .

Jag jobbar på arresten/ säkerhetsavdelningen på ett häkte. Är med i larmstyrkan/larmchef + insatstyrkan.
    Vi möter våld och hotfulla situationer dagligen, så jag måste nog berätta snart.. Vi jobbar i team med 4 killar och 2 tjejer i varje och när det är så tufft på jobbet som vi har det så måste man kunna veta att man kan lita på
    Sina kollegor man har runt sig, så det känns inte riktigt schysst att undanhålla det i en månad till.

• FruLindström

Ja vet, vet inte alls hur den kollegan gjorde, men jag hade ju lätt överklagat!

Helle8202: Ja, ibland måste man säga det direkt, och det tycker jag man ska om det handlar om sin egna eller andras säkerhet. 

• ernlia03

Jag arbetar på en redovisningsbyrå så jag tror inte att havandeskapspenning är aktuellt för mig. Däremot är systemet med föräldrapenning rätt så annorlunda här i Finland mot i Sverige. Istället för att kunna plocka dagar som man vill är man föräldraledig från minst 30 dagar innan BF och sedan tills barnet är ungefär 9 månader. Sedan måste man vara vårdledig, med betydligt mindre bidrag. Det får man vara tills barnet är 3 år.

Jag skulle gärna ha det svenska systemet där man kan spara dagarna och vara föräldraledig en längre tid, nu blir det att spara så mycket som möjligt under föräldraledigheten för att kunna vara vårdledig sen. Det är också lite tråkigt att man måste gå på ledigt ca en månad innan BF, mår man bra skulle det ju vara skönt att kunna jobba så länge som möjligt och sen vara ledig lite längre istället.

Hur länge har ni tänkt vara föräldralediga? Ska pappan vara ledig nånting? Jag kommer nog att vara föräldraledig/vårdledig tills barnet är ca 1 år, sen får pappan vara ledig i ca ett år. Beror lite på hur ekonomin ser ut eftersom vi planerar att bygga hus inom nåt år också...

• charlieandi

Jag arbetar på en småbarnsavdelning inom förskolan. Hoppas på att kunna arbeta så länge som möjligt men inser ju också att vissa saker kommer vara svåra/jobbiga att utföra när magen är stor. Tack och lov är den värsta vintern över då och det underlättar enormt, är nämligen påklädningen som blir allra mest jobbig och där det inte finns några schyssta hjälpmedel att ta till. Har ännu inte funderat kring havandeskapspenning utan tar det senare, om jag känner att arbetssituationen är ohållbar.

Svar på tråden Första barnet juni/juli 2011