• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • ALEXA02

Staten inte du.

Eller OK då, att när staten avrättar mannen som torterade, våldtog och mördade ditt enda barn så utför staten ett värre brott än han

• M C

Emot av flera anledningar.
    Dels kan man aldrig vara säker på att man har rätt person, sen är vi inte ett dugg bättre själva om vi springer omkring och mördar folk.
    Sen har vi frågan om vem vi ska peka finger på och säga åt att mörda dessa människor? Jag kan inte ens föreställa mig det själv, hur ska jag kunna be någon annan göra det då? Det är ju knappast så att vi letar upp någon som njuter av det.

Jag skulle aldrig kunna ta någon annans liv. Oavsett.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • shitvadjaghatar
    ALEXA02 skrev 2010-11-01 19:36:08 följande:
    Nej jag ser inte skillnad eftersom det inte är någon skillnad.
    Avrätta betyder att man verkställer ett dödsstraff. Det har ingenting med samhället att göra.

Så då håller du alltså med om detta?
    Att när du avrättar mannen som torterade, våldtog och mördade ditt enda barn så utför du ett värre brott än han.

Eller OK då, att när staten avrättar mannen som torterade, våldtog och mördade ditt enda barn så utför du ett värre brott än han.
    Klart det är skillnad, det är en jättestor skillnad. på riktigt, även om inte du tycker eller tror det.

Nej jag utför inte ett värre brott än vad han gör.

Resten av ditt resonemang fattar jag ärligt talat ingenting av.
  • Jeans

För!!!! Dock ska de gå snyggt till och inget lidande, utan en spruta som gör att dom somnar in.

• Styvmamma88

Emot men enbart för att det är lindrigt att avliva dom, dom ska sitta livet ut och ruttna i fängelset.
    Om dödstraffet var att kapa av varlje lem med en slö kniv så vore jag för!

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?