• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Pixiefied
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-01 20:10:09 följande:
    antar att högskoleutbildningarna haglar i den här tråden
    ...eller inte...
    Socionom och ett flertal andra högskolekurser avklarade, bla religion, socialantropologi...

Vad har du själv?
  • vegangeekgirl

Jag är emot dödstraff och har alltid varit det.
    Visst finns det personer som begått brott som är så fruktansvärda att man önskar livet ur dem.
    Men det handlar om hämnd och hör inte hemma i rättsystemet.

Det är oerhört dyrt att avrätta en människa så argumentet att det är billigare än fängelse håller inte.
    Om man ser på de länder som har dödstraff så finns det inga bevis för att det minskar brottsligheten eller på något sätt är avskräckande.

I samband med en avrättning genomförs ÖKAR brottsligheten, vet dock inte varför.

Det leder snarare till ett hårdare samhällsklimat.

• ALEXA02
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-01 18:43:45 följande:
    Ja det tycker jag också, jag  tycker det är värre med en avrättning än ett mord.

Nej jag utför inte ett värre brott än vad han gör.

Men herregud människa

först skriver du att det är värre med avrättning av skyldig än mord av oskyldig för att sen säga att om du avrättar mördaren så är det inte värre.
    Hur ska du ha det?

• ALEXA02
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-01 20:10:09 följande:
    antar att högskoleutbildningarna haglar i den här tråden
    ...eller inte...
    Rolig är du också
  • shitvadjaghatar
    ALEXA02 skrev 2010-11-01 20:44:18 följande:

Men herregud människa

först skriver du att det är värre med avrättning av skyldig än mord av oskyldig för atv.t sen säga att om du avrättar mördaren så är det inte värre.
    Hur ska du ha det?

Jag skriver det jag skrivit hela tiden, men eftersom du inte ser någon skillnad på mig som privatperson och staten så känns det svårt, ja nästan omöjligt att förklara. Tyvärr.
  • ALEXA02
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-01 21:00:44 följande:
    Jag skriver det jag skrivit hela tiden, men eftersom du inte ser någon skillnad på mig som privatperson och staten så känns det svårt, ja nästan omöjligt att förklara. Tyvärr.
    Ok, jag ger upp. Du hade det inte så lätt i skolan va?
  • lennartsdotter
    Mornie Alantie skrev 2010-11-01 17:59:00 följande:
    Mot, av den enkla anledningen att man aldrig kan vara helt 100% säker på att rätt person straffas.
    Håller med.

Anser f ö att det är paradoxalt med en stat som förbjuder mord men praktiserar det själv...
  • VirrigaVerna

Emot. Lås in dem istället.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • fubar

Emot.

I USA har man dödsstraff, där mördas nästan ingen jfr med EU, där inget land har dödsstraff.

- Det brutaliserar samhället.
    - Risken för att oskyldiga döms - svårt att ta tillbaka.
    - Mord är mord även om staten gör det.
    - Dyrt. 

• MrSmith

Självklart emot! För vilket brott mina barn än begått vill jag aldrig se de avlivas

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?