• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Icnivad

Emot, av två anledningar.

1. man kan aldrig vara säker på att det är rätt människa om man inte tar den på bar gärning. Inte ens om en dom fallit.

2. Om man nu gjort något så hemskt att man förtjänar ett döds-straff, varför få komma så lindrigt undan?
    Låt den jäveln sitta inlåst ocn sona sina brott istället.

• Linda1976

Emot.

Däremot för hårdare straff.

Han som mördade Engla ska inte få gå på grillfest, shoppa på stan och sola. Han ska sitta inlåst i isoleringscell för resten av livet och bara få äta nutraloaf.

http://www.boingboing.net/2010/08/26/nutraloaf-cruel-and.html 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • astro

Mot.

Jag skulle kunna göra en lista men det största och viktigaste skälet är:
    Där det finns dödsstraff blir brotten råare och kriminaliteten större. Det är helt enkelt skadligt för samhället med avrättningar. 

• Thaleya

Emot

Är för svårt att fastställa om personen verkligen är skyldig.
    sen tycker jag inte att vi ska ta livet av varandra på något sätt, såvida personen inte själv med rejäl beslutsamhet och ett friskt huvud vill.
    Sen tycker jag döden är ett rätt lätt sätt att slippa undan ånger, dålig villkor och annat straff och botgöring.

• Lumen

Jag är emot för att det är motsägelsefullt med att vara emot mord men sen i sin tur staten
    praktiserar dödsstraff, välplanerat och väldigt avsiktligt tar livet av en annan människa, där även oskyldiga kan dödas. Det är fortfarande mord, i en mer systematisk form.

• Lumen
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-01 18:43:45 följande:
    Ja det tycker jag också, jag  tycker det är värre med en avrättning än ett mord.
    Albert Camus.

” Vad är dödsstraffet om inte ett mord så överlagt att ingen brottslings dåd, hur välplanerat det än vore, kan jämföras med det? Lika för lika skulle innebära att endast den brottsling som förvarnade sitt offer för den ohyggliga död som skulle komma, och efter detta meddelande låste in offret på nåd och onåd under månader, skulle kunna dömas till döden. Sådana monster möter man inte ute bland enskilda människor”
  • entity

Helt klart emot.

som sagt, om någon blir oskyldigt dömd.. jag vill inte ens tänka på det.

För övrigt anser jag att det är hemskt att drabba de anhöriga till gärningsmannen med sorg och saknad.. även om någon har mördat och offtret givetvis har anhöriga- vad ger det rätten att utsätta gärningsmannens anhöriga för det? Two wrongs doesn't make a right, helt enkelt.

Däremot behöver vi strängare straff här i landet. Något är vridet då man åker på högre straff för skattefiffel, eller att skjuta en älg utanför jaktsäsongen, än för våldtäkt, pedofili, eller om man bragt någon om livet..

Third strike för grövre brott vore något, och livstid a la 399 år så det inte finns en chans till benådning.

• tristania

Jag har varit för dödsstraff, efter att barnens far blev dömd för sexuella övergrepp för 6 år sedan Men efter lite "mognad" i tanken så är jag numera emot.

Mitt hat mot honom gjorde givetvis att jag ville nån skulle ta död på honom - inget konstigt alls, men med tanke på att barnen faktiskt vill ha kvar sin far i livet, och att det som sagt är deras biologiska far, så känns det inte längre rättvist med dödsstraff...

• zanna80

Självklart emot - som många andra skrivit, det finns en hel del oskyldigt dömda & gärningsmannens anhöriga är 2 anledningar som är starka.
    Dessutom, ingen har rätt att ta en annans liv - oavsett bakgrund.

♥ Lovisa ♥
  • snillis

Emot

Öga-för-öga och hämnd är primitivt och hör inte hemma i ett modernt och demokratiskt samhälle.

Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?