• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Candra

Emot. Ingen har större rätt än nån annan att ta ett liv.

• Fr1dlyst

För.
    Motivera? En pedofil våldtar barn, skadar dem för livet. Mördar. Han kan aldrig bli frisk.

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • Candra
    Fr1dlyst skrev 2010-11-01 22:12:22 följande:
    För.
    Motivera? En pedofil våldtar barn, skadar dem för livet. Mördar. Han kan aldrig bli frisk.
    Och då tycker du att h*n ska komma så lätt undan?
  • Mrs Statham

emot.
    Fångar ska liiiida för det de har gjort.
    Det gör det inte om deras liv avslutas. Då kommer de ju på något sätt undan med det eftersom de slipper leva med det dåliga samvetet/misären i fängelset etc.
    Dra ut på fångenskapen så långt som möjligt säger jag.

• Krusbäret
    För.
    Ok. Så om barnet som är skadat för livet växer upp och i sin tur våldtar ett barn (just för att personen blivit skadad för livet), så ska även den personen avrättas?
  • Leoella

Fullständigt emot. Det har jag varit så länge jag kan minnas.
    Varför? Att vara för dödsstraff går inte ihop med min  humanistiska livssyn. Ett liv är ett liv, oavsett vad en person har gjort. Dessutom verkar dödsstraffet inte fungera så bra; vare sig avskräckande eller rent säkerhetsmässigt, eftersom det faktiskt hänt att personer blivit felaktigt dömda.

Om en person blir felaktigt dömd till fängelse i livstid så går det åtminstone att släppa ut denne och den kan få skadestånd (även om åren aldrig kommer tillbaka). En person som blivit dödad - det går aldrig att återge.

• Leoella
    För.
    Alla pedofiler mördar inte.
    Var går gränsen för dödsstraff för just pedofiler i så fall: när de tittar på barnporrbilder, när de tafsar på ett barn, när de stoppar fingret i något barns kroppsöppningar, när de våldtar barnet med redskap eller eget könsorgan?

Det finns ju grader även i helvetet menar jag.
  • shitvadjaghatar
    Leoella skrev 2010-11-01 22:25:05 följande:
    Fullständigt emot. Det har jag varit så länge jag kan minnas.
    Varför? Att vara för dödsstraff går inte ihop med min  humanistiska livssyn. Ett liv är ett liv, oavsett vad en person har gjort. Dessutom verkar dödsstraffet inte fungera så bra; vare sig avskräckande eller rent säkerhetsmässigt, eftersom det faktiskt hänt att personer blivit felaktigt dömda.

Om en person blir felaktigt dömd till fängelse i livstid så går det åtminstone att släppa ut denne och den kan få skadestånd (även om åren aldrig kommer tillbaka). En person som blivit dödad - det går aldrig att återge.
    Precis!
  • Lyckoprinsessan

Det finns ingenting som får mig att må så dåligt som tanken på dödsstraff. Så primitivt, idiotiskt och fullständigt meningslöst... vill bara kräkas när jag tänker på att det förekommer i flera delar av världen...

• Kokomo
    Lyckoprinsessan skrev 2010-11-01 22:41:21 följande:
    Det finns ingenting som får mig att må så dåligt som tanken på dödsstraff. Så primitivt, idiotiskt och fullständigt meningslöst... vill bara kräkas när jag tänker på att det förekommer i flera delar av världen...
    Håller med. Och att det faktiskt finns folk i Sverige som vill införa det här. Huuuh.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?