• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • snorkan
    svår fråga. det har ju faktiskt hänt att oskyldiga har dömts till dödsstraff,

Men om mannen/kvinnan erkänner plus att det finns 100% iga bevis, och att brottet är riktigt grovt, (han/hon har av någon anledning tagit någon annans liv. så känns det som att jag är FÖR dödsstraff.

på ett sätt känner jag att om man tar någon annans liv, förtjänar man då att leva själv? förtjänar man att då att få chansen att ta livet av fler människor, nu händer ju inte det alltid, men det händer ju.

Och om man inte utför dödsstraff och konstaterar att denna man/kvinna aldrig kommer att kunna släppas ut bland folk igen, då ska denna man/kvinna kosta samhället enorma summor pengar tills den dagen han/hon dör.

DET tycker jag är fel, jag tycker att svenska fängelser är för tama, fan gamlingarna bor ju sämre än vad våra brottslingar gör, jag tycker att våra brottslingar ska få göra ngn nytta för samhället, aktiviteter PÅ fängelset som gör att det kommer in någon inkomst.....dom ska få betala för sitt eget uppehälle och blir det pengar över så går det INTE till gärningsmannen utan till staten eller gärningsmannens offers anhöriga.

Så är jag för eller emot? jag är kluven jag är nog emot, för jag skulle inte vilja vara bödeln......någon måste ju vara det åxå.

Nej jag vill att fängelserna ska bli bättre, och dom gärningsmän det finns hopp för borde få ordentlig hjälp av psykologer mm.......men som sagt, fixa aktiviteter PÅ fängelset som gör att det kommer in pengar så vi skattebetalare inte behöver belastas ekonomiskt pga våra mördare

Oj vilket långt inlägg. orkar nån läsa? Skrattande

• Annaïck

Jag är mot dödsstraff för att det alltid finns en risk att någon blir felaktigt dömd.

• jeccika

jag tycker inte att döden är straff nog för dom som gjort något hemskt som tex mördat och våldtagit 100 småbarn, då slipper dom smärta och lidande själva, sätt dom på tortyr varje dag i ett jävligt långt fängelsestraff istället...

• snorkan
    jeccika skrev 2010-11-02 11:09:09 följande:
    jag tycker inte att döden är straff nog för dom som gjort något hemskt som tex mördat och våldtagit 100 småbarn, då slipper dom smärta och lidande själva, sätt dom på tortyr varje dag i ett jävligt långt fängelsestraff istället...
    vem tycker du ska utföra den tortyren på dom då? anmäler du dig frivilligt?
  • shitvadjaghatar
    Night Angel skrev 2010-11-02 09:47:33 följande:
    Är FÖR..
    Beror på vilket brott det handlar om...i min syn:
    Seriemördare
    våldtäkts män (upprepande ggr)
    pedofiler
    Såna som ger sig på djur sexuellt el plågar till döds..Tidelag
    Grova barnmisshandlare
    Män som misshandlar kvinnor gravt-

Skämtar du??

Vill du inför gaskammare då eller?

Förstår du hur många människor man skulle behöva döda varje dag?

• Millan83

Emot! 

Däremot tycker jag man borde se över tiderna i fängelse för olika brott. Man ska sitta jävligt länge för vissa brott! Vill inte börja rabbla vilka här, för då glömmer jag nog något och får massa skit för det!

Men mot dödsstraff! Vilka skulle då dömas till det? Kan man vara 100% säker på skyldighet? Vad händer om man upptäcker att det var fel? Finns ju inga skadestånd i världen som ger livet tillbaka...  

• Lavish
    Annaïck skrev 2010-11-02 10:51:51 följande:
    Jag är mot dödsstraff för att det alltid finns en risk att någon blir felaktigt dömd.
    Fast man kan bli felaktigt dömd till livstid i fängelse också?
  • snorkan
    Lavish skrev 2010-11-02 11:59:21 följande:
    Fast man kan bli felaktigt dömd till livstid i fängelse också?
    det är så sant och det förekommer åxå......MEN då kan denne person fortf få chansen till frihet och ett rejält skadestånd......är man död så är ju det ett ganska permanent tillstånd.
  • Lavish
    snorkan skrev 2010-11-02 12:02:25 följande:
    det är så sant och det förekommer åxå......MEN då kan denne person fortf få chansen till frihet och ett rejält skadestånd......är man död så är ju det ett ganska permanent tillstånd.
    Allra oftast när någon blir oskyldigt dömd som uppdagas det säkert inte. Sitter säkert folk i våra fängelser idag som är oskyldiga till det de dömdes för och som aldrig kommer få någon upprättelse för det.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?