svår fråga. det har ju faktiskt hänt att oskyldiga har dömts till dödsstraff,
Men om mannen/kvinnan erkänner plus att det finns 100% iga bevis, och att brottet är riktigt grovt, (han/hon har av någon anledning tagit någon annans liv. så känns det som att jag är FÖR dödsstraff.
på ett sätt känner jag att om man tar någon annans liv, förtjänar man då att leva själv? förtjänar man att då att få chansen att ta livet av fler människor, nu händer ju inte det alltid, men det händer ju.
Och om man inte utför dödsstraff och konstaterar att denna man/kvinna aldrig kommer att kunna släppas ut bland folk igen, då ska denna man/kvinna kosta samhället enorma summor pengar tills den dagen han/hon dör.
DET tycker jag är fel, jag tycker att svenska fängelser är för tama, fan gamlingarna bor ju sämre än vad våra brottslingar gör, jag tycker att våra brottslingar ska få göra ngn nytta för samhället, aktiviteter PÅ fängelset som gör att det kommer in någon inkomst.....dom ska få betala för sitt eget uppehälle och blir det pengar över så går det INTE till gärningsmannen utan till staten eller gärningsmannens offers anhöriga.
Så är jag för eller emot? jag är kluven jag är nog emot, för jag skulle inte vilja vara bödeln......någon måste ju vara det åxå.
Nej jag vill att fängelserna ska bli bättre, och dom gärningsmän det finns hopp för borde få ordentlig hjälp av psykologer mm.......men som sagt, fixa aktiviteter PÅ fängelset som gör att det kommer in pengar så vi skattebetalare inte behöver belastas ekonomiskt pga våra mördare
Oj vilket långt inlägg. orkar nån läsa?