• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • shitvadjaghatar
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 15:49:15 följande:
    Nu anser jag inte att det är en våldtäkt eller ens fel att en 16åring har sex med en 14åring så jag skulle nog ta "död" på hans spermier genom att köpa spemiedödande medel, en paket kondom och ge honom...
    OK, är det så du väljer att se på det?
    Att en 16 åring som har sex med en 14åring fast hon inte vill, det är inte ens fel??

Det är våldtäkt kan jag upplysa dig om, så du vet. Och dessutom på ett barn, så vilket dödsstraff väljer du?

Eller skrek du kanske "för" lite för fort utan att tänka på vilka det är du faktiskt vill döda?
  • snorkan
    snorkan skrev 2010-11-02 15:56:08 följande:
    allt är ju inte svart eller vitt.....dom behöver ju inte härja fritt bara för att man inte tar livet av dom. det finns ställen där våldtäksmän kan placeras och förhoppningsvis få den vård dom behöver.......
    vissa går det inte att ändra tankesätt och beteende på och bör aldrig mera släppas ut bland  folk......åter igen vill jag att fängelser mm ska ha aktiviteter där brottslingarna får göra ngn samhällsnytta för att inte ligga skattebetalare till last. måste ju finnas miljoner saker man kan aktivera dom med inne på ett fängelse.

montera ihop sopskaft. fixa ihop fotoramar mm enkla tråkiga saker som ngn annan får göra ist.....varför inte låta dom göra nytta och samtidigt tjäna sitt uppehälle där dom sitter? 
  • SuzR

för mig är det inte svart eller vitt. Det finns inga brott där jag tänker 'ok men DET borde man få dödsstraff för'. Jag är emot dödsstraff oavsett brott och oavsett hur hemskt det är. Mord löser inte mord och det finns inget som tyder på att brott minskar pga av dödsstraff. Det finns inget avskräckande i att ha dödsstraff, folk begår brott ändå.

• I Blackrose I
    Plutteli skrev 2010-11-02 15:51:44 följande:
    Om din 16 årige son anklagas för att ha sex med en 14 åring utan att hon var med på det så räknas det som våldtäkt av barn, och då hjälper det inte med kondomer
    Ärligt talat så vet jag inte hur jag kommer reagera då. OM det nu är så att hon har blivit våldtagen av min 16-råiga son och det finns tillräckligt med bevis på det så får han ta sitt ansvar.
    I dagens samhälle så ser jag verkligen inte 14-åriga som barn. Min definition av barn är något annat än dagens 14-åriga men men...
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • snorkan

sen kan jag även tycka att det ska vara FÖRBJUDET för en dömd person som har begått ett brott som har med barnporr att göra.

förbjudet för denna person att bo bara några meter från ett dagis.

Jag bor nämligen på ett ställe där en dömd barn porrs samlare bor mitt emellan två dagis hans hus ligger verkligen inklämt mellan dessa 2 dagis.....DET tycker jag känns obehagligt. 

• I Blackrose I
    Plutteli skrev 2010-11-02 15:52:25 följande:
    Eller som jag tycker är bättre: Ha dem inlåsta for life. (JA, vi har faktiskt äkta livstid i Sverige, den kunde dock utnyttjas lite mer)
    Så där är det okej att skattepengarna går till?! Obestämd Well, jag vill då inte att mina skattepengar ska gå till en våldtäksman utan zero samvete.
  • I Blackrose I
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-02 15:58:56 följande:
    OK, är det så du väljer att se på det?
    Att en 16 åring som har sex med en 14åring fast hon inte vill, det är inte ens fel??

Det är våldtäkt kan jag upplysa dig om, så du vet. Och dessutom på ett barn, så vilket dödsstraff väljer du?

Eller skrek du kanske "för" lite för fort utan att tänka på vilka det är du faktiskt vill döda?
    Äh, jag kommer inte ändra min uppfattning om vad jag tycker om dödsstraff men jag avslutar diskussionen. Har haft det alldeles för många gånger och tänker inte lägga ner tid på det. Det är inte lönt ändå.
    I Sverige är det fritt fram att göra vad man vill och värsta fall få 7(?)års fängelse så vad jag än anser om saken så spelar det ingen roll.
  • snorkan
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 16:07:18 följande:
    Ärligt talat så vet jag inte hur jag kommer reagera då. OM det nu är så att hon har blivit våldtagen av min 16-råiga son och det finns tillräckligt med bevis på det så får han ta sitt ansvar.
    I dagens samhälle så ser jag verkligen inte 14-åriga som barn. Min definition av barn är något annat än dagens 14-åriga men men...
    enligt lagen är man ju barn då, spelar ingen roll vem som tycker vad då.

och då ska enligt dig, din son dö då eftersom han våldtog en minderårig? 
  • snorkan
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 16:08:58 följande:
    Så där är det okej att skattepengarna går till?! Obestämd Well, jag vill då inte att mina skattepengar ska gå till en våldtäksman utan zero samvete.
    Det är ju inte helt gratis att ta livet av ngn heller.....det är ju ingen som kommer att slå till brottslingen i huvudet med en stekpanna och sedan slänga han i vattnet
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?