• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Anghammarad

Man är för dödsstraff av två anledningar. Antingen är man:

1. Barbarisk

eller

2. En idiot.

Så enkelt är det. Dödsstraffet har ingen plast i ett modernt samhälle.  

• shitvadjaghatar
    Lumen skrev 2010-11-02 01:40:42 följande:
    Albert Camus.

” Vad är dödsstraffet om inte ett mord så överlagt att ingen brottslings dåd, hur välplanerat det än vore, kan jämföras med det? Lika för lika skulle innebära att endast den brottsling som förvarnade sitt offer för den ohyggliga död som skulle komma, och efter detta meddelande låste in offret på nåd och onåd under månader, skulle kunna dömas till döden. Sådana monster möter man inte ute bland enskilda människor”
    Sant så sant.

Synd att folk tror att man ska låtsas vara PK för att hålla med om detta.
  • Oneesan
    Icnivad skrev 2010-11-01 22:48:39 följande:

Emot, av två anledningar.

1. man kan aldrig vara säker på att det är rätt människa om man inte tar den på bar gärning. Inte ens om en dom fallit.

2. Om man nu gjort något så hemskt att man förtjänar ett döds-straff, varför få komma så lindrigt undan?
    Låt den jäveln sitta inlåst ocn sona sina brott istället.

Vilka förtjänar ett dödsstraff? De som mördar barn? Svindlare? Äktenskapsbrytare?
    Arigato
  • Night Angel

Är FÖR..
    Beror på vilket brott det handlar om...i min syn:
    Seriemördare
    våldtäkts män (upprepande ggr)
    pedofiler
    Såna som ger sig på djur sexuellt el plågar till döds..Tidelag
    Grova barnmisshandlare
    Män som misshandlar kvinnor gravt-

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Oneesan
    Night Angel skrev 2010-11-02 09:47:33 följande:
    Är FÖR..
    Beror på vilket brott det handlar om...i min syn:
    Seriemördare
    våldtäkts män (upprepande ggr)
    pedofiler
    Såna som ger sig på djur sexuellt el plågar till döds..Tidelag
    Grova barnmisshandlare
    Män som misshandlar kvinnor gravt-
    Så vid alla andra brott så är du emot?
    Arigato
  • Night Angel
    Oneesan skrev 2010-11-02 09:49:52 följande:
    Så vid alla andra brott så är du emot?
    För mig beror det på hur grovt brottet är ...Eller varför inte ha amerikanska fängelsestraff här...
    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Red Velvet

Emot.
    1. Saker är inte alltid svart eller vitt - det kan finnas saker bakom som rätten inte tar hänsyn till.
    2. Risken för att oskyldiga döms finns.
    3. Dödar man någon som begått mord gör man ju samma sak själv.

• Majken

I ett modernt och demokratiskt samhälle finns det inte något som helst utrymme för dödsstraff - är abslout EMOT!!!

Love my M-girls
  • Lavish

Svårt faktiskt. Visst det stora problemet med dödstraffet är ju att risken alltid finns att den dömda är oskyldig. En del menar väl också att man rent etiskt sätter sig högre än någon människa bör när man börjar bestämma över liv och död. Att det leder till ökat våld och allmänt är barbari att ta död på folk.

Å andra sidan kan man ju säga detsamma om fängelsestraff. Där man med våld frihetsberövar en person som potentiellt kan vara oskyldig. Sen undrar jag i mitt stilla sinne om inte livstid i fängelse är värre än dödstraffet?

För dödsstraffet tänker jag rent krasst på kostnaderna. I Texas blir det ju inte billigare eftersom dom sitter så länge innan dom avrättas och det är ju också HELT FEL. Det är verkligen fruktansvärt. Man borde avrättas senast 7 dagar efter domen om man inte vill/kan överklaga. Inte sitta och vänta i flera år. Men om man avrättar folk raskt efter dom måste det rimligtvis bli billigare än livstids fängelse.

Rent spontant tänker jag att dödsstraff vore lämpligt för återfallsbrottslingar som begår samma våldsbrott varje gång de släpps ut. Var ju t.ex en våldtäktsman nu nyligen som dömts och sedan släppts ut igen 3 gånger om för brutala våldtäkter. När de släppte ut honom tredje gången sprang han genast iväg och våldtog brutalt ett par kvinnor till. Eftersom vi uppenbarligen inte klarar av att rehabilitera denna person tycker jag faktiskt allmänhetens rätt att gå säkra för honom väger tyngre än att han ska få leva. När dom släppte ut honom fjärde gången måste dom ju i princip ha vetat att inom en vecka kommer några oskyldiga kvinnor bli brutalt våldtagna?

• Livisu
    Icnivad skrev 2010-11-01 22:48:39 följande:

Emot, av två anledningar.

1. man kan aldrig vara säker på att det är rätt människa om man inte tar den på bar gärning. Inte ens om en dom fallit.

2. Om man nu gjort något så hemskt att man förtjänar ett döds-straff, varför få komma så lindrigt undan?
    Låt den jäveln sitta inlåst ocn sona sina brott istället.

Håller med.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?