• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:45:38 följande:
    Men du har inga argument till varför alltså? Du tycker att vi inte ska ha dödsstraff men kan inte förklara varför du tycker så?

Nej jag tycker inte det är att jämföra äpplen och päron att jämföra statens våld mot medborgarna med statens våld mot medborgarna. Vari föreligger skillnaden menar du?
    1. vi kan avrätta oskyldiga.
    2. se punkt 1.
    3. se punkt 1

etc etc etc...
  • Lavish
    trollkarl skrev 2010-11-02 20:46:54 följande:
    1. vi kan avrätta oskyldiga.
    2. se punkt 1.
    3. se punkt 1

etc etc etc...
    Men vi kan ju döma oskyldiga till fängelse också? Att överhuvudtaget ha ett rättsystem medför risken att döma oskyldiga? Det är argumentet är ju snarare ett argument för att avskaffa hela rättsystemet?
  • Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-02 20:40:27 följande:
    Självklart ska man hitta alla andra möjliga lösningar för att förebygga återfall innan man startar slakten...

Tycker jag att upprepade återfall av våldtäkt och grov misshandel ska leda till dödsstraff? Jag vet inte.  Jag vet inte om jag är för dödstraff överhuvudtaget, jag tycker nog för och nackdelarna går på ett ut ungefär. Men om jag hade varit för dödstraff tycker jag nog att flera återfall av grov våldtäkt och grov misshandel skulle kunna vara tillräckligt.

Sen får man ju verkligen hoppas att det inte är alltför många som kvalificerar sig, det i sig är inget argument emot som jag ser det. Det ska ju hursomhelst inte vara någon löpandebandprincip för avrättningar...
    Jag tror att det alltid går att finna bättre vägar än att ta död på någon.

Sen vad gäller det där med statens monopol på våld, alternativet är ju att ha total anarki och det kommer knappast göra nått bättre. Däremot finns det ju grader på vålder, både för staten och för enskilda. Du får bruka våld för att försvara dig själv, du får inte bruka våld oprovocerat. Du får hårdare straff om du mördar någon än om du ger någon en rak höger osv. På samma sätt finns faktiskt gränser för hur mycket våld staten får bruka, och det händer ju faktiskt att poliser åker dit för övervåld osv. Att staten får frihetsberöva någon är inte på samma våglängd som att staten får döda någon, på samma sätt som det inte ger samma straff om du håller någon frihetsberövad eller om du mördar någon.
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:49:33 följande:
    Men vi kan ju döma oskyldiga till fängelse också? Att överhuvudtaget ha ett rättsystem medför risken att döma oskyldiga? Det är argumentet är ju snarare ett argument för att avskaffa hela rättsystemet?
    nu är du verkligen helt av banan...
    dom oskyldiga som döms till fängelse får uprättelse iom frigivning, skadestånd etc. får en död det?
    NEJ!
  • Lavish
    Plutteli skrev 2010-11-02 20:50:17 följande:
    Jag tror att det alltid går att finna bättre vägar än att ta död på någon.

Sen vad gäller det där med statens monopol på våld, alternativet är ju att ha total anarki och det kommer knappast göra nått bättre. Däremot finns det ju grader på vålder, både för staten och för enskilda. Du får bruka våld för att försvara dig själv, du får inte bruka våld oprovocerat. Du får hårdare straff om du mördar någon än om du ger någon en rak höger osv. På samma sätt finns faktiskt gränser för hur mycket våld staten får bruka, och det händer ju faktiskt att poliser åker dit för övervåld osv. Att staten får frihetsberöva någon är inte på samma våglängd som att staten får döda någon, på samma sätt som det inte ger samma straff om du håller någon frihetsberövad eller om du mördar någon.
    ja det finns gränser för statens våld. Men diskussionen kring dödstraff är ju helt enkelt en diskussion om vart den gränsen ska gå. Inte om staten ska få nyttja våld mot sina medborgare. För det får den ju redan.

Egentligen kan man lätt se att statens våldsmonopol går emot de mänskliga rättigheterna och individens frihet och okränkbarhet. Problemet är ju helt enkelt att alternativet är värre. Utan ett statligt våldsmonopol skulle individerna fritt kunna kränka varandra utan att det fanns något att hindra dem.

Man kan säga att en oskyldigt avrättad är en för mycket. Men man kan likaväl säga att en person som blivit mördad, våldtagen eller allvarligt skadad av en frigiven återfallsbrottslinger är en för mycket. Det är väl snarast fråga om glaset är halvfullt eller halvtomt.
  • Lavish
    trollkarl skrev 2010-11-02 20:54:23 följande:
    nu är du verkligen helt av banan...
    dom oskyldiga som döms till fängelse får uprättelse iom frigivning, skadestånd etc. får en död det?
    NEJ!
    Om det uppdagas att de var oskyldiga ja. Antagligen sker det oftast inte. Hursom undrar jag återigen om frigivning och skadestånd någonsin kan ge upprättelse.
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:57:04 följande:
    ja det finns gränser för statens våld. Men diskussionen kring dödstraff är ju helt enkelt en diskussion om vart den gränsen ska gå. Inte om staten ska få nyttja våld mot sina medborgare. För det får den ju redan.

Egentligen kan man lätt se att statens våldsmonopol går emot de mänskliga rättigheterna och individens frihet och okränkbarhet. Problemet är ju helt enkelt att alternativet är värre. Utan ett statligt våldsmonopol skulle individerna fritt kunna kränka varandra utan att det fanns något att hindra dem.

Man kan säga att en oskyldigt avrättad är en för mycket. Men man kan likaväl säga att en person som blivit mördad, våldtagen eller allvarligt skadad av en frigiven återfallsbrottslinger är en för mycket. Det är väl snarast fråga om glaset är halvfullt eller halvtomt.
    hmm.. statens våldsmonopol? mänskliga rättigheter? alltså va har du rökt? jag vill också prova det =)
  • trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:58:15 följande:
    Om det uppdagas att de var oskyldiga ja. Antagligen sker det oftast inte. Hursom undrar jag återigen om frigivning och skadestånd någonsin kan ge upprättelse.
    oftast nej, men det sker.
    frigivning och skadestånd är en liten men betydande del...
  • Lavish
    trollkarl skrev 2010-11-02 20:58:52 följande:
    hmm.. statens våldsmonopol? mänskliga rättigheter? alltså va har du rökt? jag vill också prova det =)
    Kan du förklara hur du tänkte nu?
  • Lavish
    trollkarl skrev 2010-11-02 20:59:36 följande:
    oftast nej, men det sker.
    frigivning och skadestånd är en liten men betydande del...
    Men problemet med att rättsystemet kan döma oskyldiga kvartstår alltså, dödsstraff eller inget dödsstraff?
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?