Plutteli skrev 2010-11-02 20:34:50 följande:
Antalet återfallsbrottslingar när det kommer till mord eller väldigt grov misshandel är faktiskt väldigt få, återfallen där är extremt små och rehabiliteringen väldigt possitiv. De grova brott som har hög återfall är våldtäkter, vanlig misshandel och framförallt kvinnomisshandel. Att dessa har så hög återfall beror till stor del på att män som misshandlat sin partner eller våldtagit någon döms till vanligt fängelse, när de sitter inne är det frivilligt att delta i någon form av psykisk behandling. Problemet är ju att de som våldtagit/misshandlat någon, i synnerhet sin partner har en miljon "ursäkter" till varför deras handlande inte var fel, så länge de då inte tvingas till vård och att inse att de inte gjorde fel så är återfallsrisken efter avtjänat straff stort då personen ju fortfarande anser att den handlat rätt och därmed kommer handla på samma sätt igen.
För att komma åt dessa återfallsförbrytare krävs ju att man inför obligatorisk vård igen av alla som sitter inne för sexualbrott eller misshandel, så att de verkligen bryts ner i sina försvar och inser att de gjort fel.
Självklart ska man hitta alla andra möjliga lösningar för att förebygga återfall innan man startar slakten...
Tycker jag att upprepade återfall av våldtäkt och grov misshandel ska leda till dödsstraff? Jag vet inte. Jag vet inte om jag är för dödstraff överhuvudtaget, jag tycker nog för och nackdelarna går på ett ut ungefär. Men om jag hade varit för dödstraff tycker jag nog att flera återfall av grov våldtäkt och grov misshandel skulle kunna vara tillräckligt.
Sen får man ju verkligen hoppas att det inte är alltför många som kvalificerar sig, det i sig är inget argument emot som jag ser det. Det ska ju hursomhelst inte vara någon löpandebandprincip för avrättningar...