• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • IsadoraW

Emot för att
    1) det är oåterkalleligt och människor blir ibland oskydligt dömda
    2) det är fruktansvärt och barbariskt och ociviliserat och jag vill inte att det ska vara sanktionerat av samhället med mord i någon form
    3) det påverkar människor i omgivningen på ett oacceptabelt sätt (barn/familj den den avrättade, personer som arbetar som bödlar osv)
    4) vad jag förstår ger det inte en avskräckande effekt och minskar grov brottslighet

Antagligen finns det fler skäl emot också men de här var de första jag kom att tänka på.

• trollkarl
    Lavish skrev 2010-11-02 20:31:17 följande:
    Frihetsberövande är också ett brott. Det är det också en massa folk som jobbar med i statens tjänst.
    nope, det står i lagstiftningen..
    vilket jag kan förstå, en person skall straffas för nåt den gjort. MEN! inte med döden..
  • Lavish
    trollkarl skrev 2010-11-02 20:32:50 följande:
    nope, det står i lagstiftningen..
    vilket jag kan förstå, en person skall straffas för nåt den gjort. MEN! inte med döden..
    Ja... men då skriver vi in dödsstraff i lagen givetvis? Det är ju inte bara att börja avrätta folk lite om man känner för det? Mkt märkligt argument måste jag säga.

Jag har hört att du tycker det du verkar bara inte ha någon motivering till det.
  • Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-02 20:26:18 följande: