Plutteli skrev 2010-11-02 21:12:50 följande:
Och jag anser att avrättningar och oskyldigt avrättade inte står emot offer som blir utsatta för brott av en återfallsförbrytare, faktiskt.
Ska man börja med avrättningar i "förebyggande syfte" för att undvika att fler faller offer så börjar vi vara ute på väldigt hal is, när ska vi då börja avrätta folk som ännu inte gjort något brott men pga olika omständigheter högst troligt kommer att göra ett bara för att undvika offer?
Håller vi inte folk inlåsta i fängelse i förebyggande syfte då? Är det inte därför folk döms till livstid?
Nej jag tycker inte vi ska "avliva" någon som inte begått ett brott ännu. Rent generellt tror jag också att det blir svårt att hitta många individer som har en lika hög risk att begå ett våldsbrott som någon som redan återfallit till våldsbrott upprepade gånger. När det gäller de som potentiellt har en risk har samhället uppenbarligen lyckats förhindra dessa från att göra skada. När det gäller dömda brottslingar har samhället visat att det inte lyckas hålla dessa från att göra skada.
Säga vad man vill om dödstraff, en död människa mördar, våldtar, skadar ingen mer. En levande våldsverkare utgör alltid en potentiell risk för de sakerna.