Anonym (Louisa) skrev 2010-11-19 14:05:43 följande:
Håll dig borta från amerikanare!!!!!!
Jag var gift med en och vi fick 3 barn. När det kom till skillsmässan så förlorade jag allt, inklusive barnen!!!
Anledningen? Jo, för han är amerikan, barnen är det och jag är inte det. USA är väldigt måna om sina medborgare och du har ingen chance i världen att säga till om något om det strider mot vad den amerikanske medborgaren vill.
Jag har kämpat i snart 4 år för att få tillbaks mina barn eller för att åtminståne få till en lösning som funkar för alla inblandade men utan vidare resultat (för exet sätter sig emot allt jag föreslår och då går rätten på hans linje).
Och ja, jag vet. Nu är visserligen inte alla likadana, det vet jag. Men träffar du en och ni trivs ihop och vill en dag bilda familj....se till att skriva äktenskapsförord som bestämmer vårdnaden om eventuella barn i förväg! Jag är inte den enda som råkat ut för detta och kommer inte vara den sista heller tyvärr och det helvete jag gått igenom senaste åren önskar jag ingen.
Vill först säga att jag beklagar vad som har hänt dig. Med det sagt så kan du ju inte säga att man skall hålla sig borta från Amerikanare bara för att du har haft dålig erfarenhet av din man och det Amerikanska systemet. Du har helt rätt i att det är svårt att flytta sina barn från USA om mannen inte är med på det hela. Precis som du säger är det väldigt viktigt att man har sina papper i ordning (prenup och will) när man skaffar barn med någon från ett annat land.
Jag är väl införstådd med att att jag nog skulle få vara kvar här i USA om vi i framtiden skulle skilja oss alt att han skulle få flytta till Sverige för att ta barnen så långt ifrån pappan alt mamman finns inte på min världskarta. Nu verkar iof din ex man inte vara den mest sympatiska? Min man är en underbar pappa och han skulle förgå om jag tog barnen ifrån honom.