Hannaliten skrev 2010-11-19 20:15:48 följande:
Det där stämmer inte alls. Man har visst rättigheter som utlänning om man är här lagligt. Men, man har kanske inte rätten att föra barnen ur landet. Det hade du inte fått i Sverige heller. Hur många fall har man inte läst om där pappan har tagit barnen och åkt utomlands? Samma sak i ditt fall.
Jag trodde också att jag hade rättigheter, men det visade sig att mina rättigheter inte var viktiga i en tvist mot en amerikan. Och jag pratar inte bara om själva vårdnadstvisten.
andra situationer som jag mött:
-Min anmälan om våldtäkt togs inte emot av polisen
-Polisen talade om för mig att mitt ex FICK vara borta med barnen när han kidnappade dem och försvann och jag fick inte ens lämna en missing person report
-Min Order of Protection drogs tillbaks av domaren utan att fått ha blivit hörd (helt emot alla lagar i den delstaten)
Och nej, jag bodde inte i slum eller dylikt. exets mamma var känd av alla genom sitt jobb på skolan, jag var känd av alla pga hur aktiv jag var på barnens skola, exet var i militären och vi bodde fint. Utåt allt som en fin medelklass amerikansk familj. Men när det kom till kritan och kaoset uppdagades...då stod jag där själv och alla andra på hans sida.
Jag hoppas att du slipper att någonsin hamna i en situation där du står inför en domare mot en amerikan. att du bor i en bättre delstat och att du i sådanna fall har en domare som ser till lagen och inte vart de som berörs kommer ifrån. Jag trodde som du att jag hade rättigheter, men jag trodde fel.