• Anonym (miss)

Träffa en amerikan?

Jag skulle gärna vilja träffa en amerikan, tyvärr har jag inte möjligheten att åka till USA på väldigt länge så det alternativet att träffa en känns avlägset.
    Undrar om ni vet någon dejtingsajt där man kan träffa killar från usa?
    Eller nått annat sätt?

• Svar på tråden Träffa en amerikan?
  • Lumen
    Anonym (Louisa) skrev 2010-11-19 14:05:43 följande:
    Håll dig borta från amerikanare!!!!!!

Jag var gift med en och vi fick 3 barn. När det kom till skillsmässan så förlorade jag allt, inklusive barnen!!!

Anledningen? Jo, för han är amerikan, barnen är det och jag är inte det. USA är väldigt måna om sina medborgare och du har ingen chance i världen att säga till om något om det strider mot vad den amerikanske medborgaren vill.

Jag har kämpat i snart 4 år för att få tillbaks mina barn eller för att åtminståne få till en lösning som funkar för alla inblandade men utan vidare resultat (för exet sätter sig emot allt jag föreslår och då går rätten på hans linje).

Och ja, jag vet. Nu är visserligen inte alla likadana, det vet jag. Men träffar du en och ni trivs ihop och vill en dag bilda familj....se till att skriva äktenskapsförord som bestämmer vårdnaden om eventuella barn i förväg! Jag är inte den enda som råkat ut för detta och kommer inte vara den sista heller tyvärr och det helvete jag gått igenom senaste åren önskar jag ingen.
    Faran finns som alltid för kvinnor att försätta sig i en situation där man blir beroende av en man som t.ex om man inriktar sig för att komma från ett land till ett annat, kan det klart sluta olyckligt med ett sådant sökande och att man blir mer isolerad, har inte som du nämner stöd när man väl behöver.

Det fanns nyligen en svensk kvinna som blev mördad i Florida av sin amerikanske man som också begick självmord, tydligen var våldsam innan (polisen hade tillkallats ett par gånger innan till huset). Men kan tänka mig att denna kvinna inte hade nära och kära som hon kunde vänta sig till som vi andra ändå har, hon var mer utsatt och isolerad.

Jag tycker om man vill bo i USA, se livet där så finns det säkrare sätt men sen om man oplanerat möter sin livskärlek, är det en sak men även då ska man ta det lugnt som man annars hade gjort och inte häkta in i ett äktenskap.
  • Thorla
    Anonym (Louisa) skrev 2010-11-19 14:05:43 följande:
    Håll dig borta från amerikanare!!!!!!

Jag var gift med en och vi fick 3 barn. När det kom till skillsmässan så förlorade jag allt, inklusive barnen!!!

Anledningen? Jo, för han är amerikan, barnen är det och jag är inte det. USA är väldigt måna om sina medborgare och du har ingen chance i världen att säga till om något om det strider mot vad den amerikanske medborgaren vill.

Jag har kämpat i snart 4 år för att få tillbaks mina barn eller för att åtminståne få till en lösning som funkar för alla inblandade men utan vidare resultat (för exet sätter sig emot allt jag föreslår och då går rätten på hans linje).

Och ja, jag vet. Nu är visserligen inte alla likadana, det vet jag. Men träffar du en och ni trivs ihop och vill en dag bilda familj....se till att skriva äktenskapsförord som bestämmer vårdnaden om eventuella barn i förväg! Jag är inte den enda som råkat ut för detta och kommer inte vara den sista heller tyvärr och det helvete jag gått igenom senaste åren önskar jag ingen.
    När mina föräldrar skiljde sig så hamnade jag med min mor. Lite hårt att säga "akta dig för amerikanare". Min far är världens bästa pappa. Jag är amerikan och svensk.  Barn är ingen egendom som man kan ha prenup på.
    ❤ 14 maj kom lilla Elsa ❤ hemligbulle.blogspot.com/
  • Anonym (Louisa)
    Thorla skrev 2010-11-19 18:43:59 följande:
    När mina föräldrar skiljde sig så hamnade jag med min mor. Lite hårt att säga "akta dig för amerikanare". Min far är världens bästa pappa. Jag är amerikan och svensk.  Barn är ingen egendom som man kan ha prenup på.
    Nej, barn är ingen egendom, men en prenup kan hjälpa att jämna oddsen i en vårdnadstvist. Hade jag haft en prenup hade jag kanske haft lite större chanser till en rättvis vårdnadstvist. Jag var en Stay-at-home-mom med mina barn, den som tog hand om den, var aktiv volunter i deras skola. Han däremot var en frånvarande förälder som misshandlade mig. Och han fick barnen, huset, bilarna och jag hamnade hos en kvinnojour utan någonting alls och utan något annat val än att flytta hem till sverige själv för att kunna kämpa för dem. minstingen var 11 månader gammal bara när han tog dem...hon vet idag inte att jag är hennes mamma.

Så jag är ledsen, jag står fast vid mina ord att man ska tänka sig för 10 gånger om innan man inleder en relation med en amerikanare. INTE ALLA ÄR SÅDANNA...jag vet det. Men man måste, och jag upprepar MÅSTE, vara medveten om riskerna när man står där och blir kär. Det gäller alla internationella relationer, men jag vet inget annat land som ställer sig bakom "sina" så som USA gör utan att man kan göra ett smack åt saken och det ska man inte blunda för.
    Anonym (K) skrev 2010-11-19 14:30:15 följande:
    Vill bara säga att jag är uppriktigt ledsen och upprörd för din skull att du ska behöva gå igenom detta. Men jag måste bara fråga, är inte dina barn svenska medborgare också?? Och du, hann inte du få ditt amerikanska medborgarskap??
    Barnens andra medborgarskap spelar i en sådan situation ingen som hellst roll då det är det amerikanska medborgarskapet som anses som det enda viktiga. Dessutom hände detta i USA och jag hade visserligen mitt green-card, men hade inte bytt medborgarskap till amerikansk (greencard är bara uppehållstillstånd)
    Anonym (SAMMA) skrev 2010-11-19 16:10:36 följande:
    Jag har varit om precis samma , jag förlorade min dotter till honom och har slagits för mina rättigheter i snart 5 år utan framgång ..

KRAM
    Åh, jag hoppas att du läser detta! Om du vill prata så finns jag här. Jag kallar mig "Louisa" här på FL och letar du efter det nicket bland medlemmar så hittar du mig. Skriv ett mess till mig så kan vi prata! (att jag är "anonym" just nu är för att jag är inloggad med mitt andra nick). Jag beklagar att även du fått se den sidan av USA...

*stor kram till dig*
  • Thorla

Att han slog dig, tog barnen och lämnade dig utan något har absolut INGET med att han är amerikansk medborgare. Förlåt, men jag blir förbannad på dig när du uttrycker dig på det viset. Jag ser att du skriver inte alla är sådana, nej ytterst få skulle jag vilja rätta dig.
    Jag är verkligen ledsen att du träffade en sådan skitstövel och fick en så illa syn på USA. Dock finns det skitstövlar alla länder, inget typiskt amerikanskt.

• Hannaliten
    Thorla skrev 2010-11-19 19:44:11 följande:
    Att han slog dig, tog barnen och lämnade dig utan något har absolut INGET med att han är amerikansk medborgare. Förlåt, men jag blir förbannad på dig när du uttrycker dig på det viset. Jag ser att du skriver inte alla är sådana, nej ytterst få skulle jag vilja rätta dig.
    Jag är verkligen ledsen att du träffade en sådan skitstövel och fick en så illa syn på USA. Dock finns det skitstövlar alla länder, inget typiskt amerikanskt.

Amen! Det där skulle kunna ha hänt i vilket land som helst, inte alls typiskt amerikanskt. Jag är själv gift med en amerikan och bosatt i USA och trivs som fisken i vattnet. Min man är välutbildad, har ett bra jobb och jag stannar hemma med barnen. Jag har en högre utbildning än honom, men eftersom han har ett jobb och jag är arbetslös så är det rätt naturligt att jag är hemma. Vårt förhållande är annars väldigt jämlikt. Vi har till exempel inte, som jag har läst om mycket här på FL, enskild ekonomi. Min man är väldigt noga med att jag vet att det han tjänar är inte hans pengar, det är våra pengar. Han sparar till min pension också, eftersom jag inte kan göra det genom mitt arbete.
  • Anonym (Louisa)
    Thorla skrev 2010-11-19 19:44:11 följande:
    Att han slog dig, tog barnen och lämnade dig utan något har absolut INGET med att han är amerikansk medborgare. Förlåt, men jag blir förbannad på dig när du uttrycker dig på det viset. Jag ser att du skriver inte alla är sådana, nej ytterst få skulle jag vilja rätta dig.Jag är verkligen ledsen att du träffade en sådan skitstövel och fick en så illa syn på USA. Dock finns det skitstövlar alla länder, inget typiskt amerikanskt. 

Jag har ingen dålig syn på USA som så och jag hatar inte alla amerikanare utan tycker snarare väldigt bra om dem (överlag varma och öppna människor och jag har aldrig varit med om större medmänsklighet så som jag mött i USA) och jisses, 3 av mina barn är yenkare. Jag åker dit en gång om året och bor där i en månad och umgås med mina barn och USA är ett fantastiskt land. MEN jag skulle aldrig mer vilja leva där. Faktum är att du (ok, inte just du eftersom du ju ÄR amerikanare) inte har några som hellst rättigheter i det amerikanska rättsystemet om du är utlänning. Så är det. Och jag tänker inte hålla tyst om mina erfarenheter. människor MÅSTE vara medvetna om vilka risker det finns och inte tro att allt är så fantastiskt felfritt och perfekt "over there".

Så ok, jag kanske ska omformulera mig och istället för "håll dig borta från amerikanare" säga "tänk dig för 10 gånger om innan du ingår en internationell relation!". Men min erfarenhet är med en amerikanare och då kan jag bara varna för just den relationskombinationen...ber om ursäkt om min formulering stör.
  • Hannaliten
    Anonym (Louisa) skrev 2010-11-19 20:00:23 följande:
    Faktum är att du (ok, inte just du eftersom du ju ÄR amerikanare) inte har några som hellst rättigheter i det amerikanska rättsystemet om du är utlänning. Så är det.
    Det där stämmer inte alls. Man har visst rättigheter som utlänning om man är här lagligt. Men, man har kanske inte rätten att föra barnen ur landet. Det hade du inte fått i Sverige heller. Hur många fall har man inte läst om där pappan har tagit barnen och åkt utomlands? Samma sak i ditt fall.
  • evaoregon
    Anonym (???) skrev 2010-11-19 12:02:20 följande:
    Jag har en fördom om amerikanska män, att de ät rätt kassa på jämställdhet och har en ganska dålig syn på kvinnor. Stämmer det generellt?
    Jag är alltid redo att tänka om gällande mina fördommar:)
    Det stämmer inte in på de amerikanska män som jag känner, men det är ett stort land och det finns många olika män här.  USA har ju cirka 300 miljoner invånare!
  • evaoregon
    Anonym (???) skrev 2010-11-19 12:16:09 följande:
    Tja, att kvinnor inte har samma rättigheter som män. Att det är kvinnornas jobb att vara hemma med barnen. Att männen ska försörja kvinnorna och betala för dem. etc..
    Förstår du ungefär vad jag menar? Jag är trött och förklarar kanske lite luddigt.

Men kan inte du berätta vilken syn amerikanska män har på kvinnans roll enligt dina erfarenheter?
    Nja, det där stämmer inte in på de familjer här som jag känner.  Jag känner många familjer där kvinnan är "karriärkvinna" medan mannen är hemma med barnen eller jobbar med något jobb där han tjänar mindre och har huvudansvaret för barnen.  Även många där båda har ungefär liknande jobb.  Visst är en del kvinnor hemma, men då har de valt det själv, det är inget "tvång".
  • evaoregon
    Anonym (???) skrev 2010-11-19 12:24:48 följande:
    Jag vet att man knappast har föräldraledighet där. Men många kvinnor är ju hemma med barnen ändå, eller hur. Hur ofta är det mannen som säger upp sig och är hemma istälelt för kvinnan och tror ni generellt att amerikanska män kan tänka sig att göra det eller ses det som kvinnans ansvar`?
    Jag känner alltså flera män som är hemma med barnen eller jobbar hemifrån medan kvinnan gör "karriär".  fast det är stora skillnade beroende på var i landet man bor.  Vi bor i Portland, Oregon som är väldigt liberalt.  Samma med familjer vi känner i Californien.
Svar på tråden Träffa en amerikan?