Thorla skrev 2010-11-19 18:43:59 följande:
När mina föräldrar skiljde sig så hamnade jag med min mor. Lite hårt att säga "akta dig för amerikanare". Min far är världens bästa pappa. Jag är amerikan och svensk. Barn är ingen egendom som man kan ha prenup på.
Nej, barn är ingen egendom, men en prenup kan hjälpa att jämna oddsen i en vårdnadstvist. Hade jag haft en prenup hade jag kanske haft lite större chanser till en rättvis vårdnadstvist. Jag var en Stay-at-home-mom med mina barn, den som tog hand om den, var aktiv volunter i deras skola. Han däremot var en frånvarande förälder som misshandlade mig. Och han fick barnen, huset, bilarna och jag hamnade hos en kvinnojour utan någonting alls och utan något annat val än att flytta hem till sverige själv för att kunna kämpa för dem. minstingen var 11 månader gammal bara när han tog dem...hon vet idag inte att jag är hennes mamma.
Så jag är ledsen, jag står fast vid mina ord att man ska tänka sig för 10 gånger om innan man inleder en relation med en amerikanare. INTE ALLA ÄR SÅDANNA...jag vet det. Men man måste, och jag upprepar MÅSTE, vara medveten om riskerna när man står där och blir kär. Det gäller alla internationella relationer, men jag vet inget annat land som ställer sig bakom "sina" så som USA gör utan att man kan göra ett smack åt saken och det ska man inte blunda för.
Anonym (K) skrev 2010-11-19 14:30:15 följande:
Vill bara säga att jag är uppriktigt ledsen och upprörd för din skull att du ska behöva gå igenom detta. Men jag måste bara fråga, är inte dina barn svenska medborgare också?? Och du, hann inte du få ditt amerikanska medborgarskap??
Barnens andra medborgarskap spelar i en sådan situation ingen som hellst roll då det är det amerikanska medborgarskapet som anses som det enda viktiga. Dessutom hände detta i USA och jag hade visserligen mitt green-card, men hade inte bytt medborgarskap till amerikansk (greencard är bara uppehållstillstånd)
Anonym (SAMMA) skrev 2010-11-19 16:10:36 följande:
Jag har varit om precis samma , jag förlorade min dotter till honom

och har slagits för mina rättigheter i snart 5 år utan framgång ..
KRAM
Åh, jag hoppas att du läser detta! Om du vill prata så finns jag här. Jag kallar mig "Louisa" här på FL och letar du efter det nicket bland medlemmar så hittar du mig. Skriv ett mess till mig så kan vi prata! (att jag är "anonym" just nu är för att jag är inloggad med mitt andra nick). Jag beklagar att även du fått se den sidan av USA...
*stor kram till dig*