• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • MuminMy

Jennie: Jag tycker att ämnet som sådant kan få finnas under föräldrar men pratar man om specifikt fall ska det finnas i känsliga rummet, självklart krävs lite diskretion från dem som diskuterar detta, hänsyn till de som är mer känsliga bör tas.
    /Moderator

• Amarone Classico

Jag är nyfiken på hur många anmälningar som kommer in per dag. En lugn dag, en genomsnittlig dag och en jobbig dag!

Jag vill understryka att detta INTE på något sätt är ett ifrågasättande av moderatorernas arbetsbörda och den takt det tar att genomföra rapporter. Det kanske kan verka så med tanke på att sådan kritik har framförts tidigare.

Det är endast en fråga från en nyfiken medlem (och flitig anmälare)

• Jennie Brunflo

MuminMy:

Tack för svaret.

Gäller det även om användare blir illa berörda av diskussionen/tråden.

Det jag anmälde var ju inte så hiskeligt farligt....det pratades om hur många som dog varje dag i PSD....och om det är vanligt och om det blivit ovanligare mm.
    Inte så där specifikt något fall.
    Men många tog ju illa vid sig.

Ska det allafall finnas under Föräldrar då...och inte under känsliga. (inte för att jag vet vilken kategori det ska ligga under Känsliga.)

Alltså...det är bara en fundering...tankegång.....

Jag märker själv att jag är mycket känsligare för PSD-snack och missfallssnack denna graviditet än förra och reagerar mycket kraftigare.

• Isolde

MBP, vi fattar nog.

Jennie, jag tycker nog allt att man ska kunna diskutera psd under Föräldrar. Det är ju inte så att barn dör av det därför att deras föräldrar läst om det – snarare tvärtom, skulle jag tro.

Men jag kanske får anses vara en av de mer hårdhudade – satt till exempel och korrekturläste en bok om hemska fosterskador i början av min graviditet ...

• MuminMy

Jennie: trådar om PSD kan ju även vara lugnande Men jag skulle tro att gränsen för vad som är provocerande hamnar rätt lågt i det ämnet... men då får vi titta på det från fall till fall... Om en användare blir illa berörd får vi moderatorer titta på den och se om den ev. ska flyttas till KR (förlorat barn i så fall). Missfallstrådar däremot ska vara under KR och ingen annanstans (enstaka inlägg i en tråd som berör ämnet godkännes).

Takt och god ton är alltid att rekommendera när man pratar om ämnen som, för många, är svåra att hantera.

hanna sl: Nu när vi är så många moddisar är det nästan svårt att svara på men ärendenumren går ju i nummerordning så anmäler du ofta får du ju själv en bra uppskattning Fullmåne gör i alla fall att antalet anmälningar och bortttag ökar med ett par hundra procent

• brokig

Jag tycker inte riktigt att KR:s rubriker täcker alla känsliga områden som diskuteras på FL och vissa ämnen passar in under flera rubriker:

Abort
    Depression
    Droger
    Familjerätt
    Förlorat barn
    Kroppsligt
    Missfall
    Misshandel/Våld
    Myndighetskontakt
    Relationsproblem
    Sex & samlevnad
    Styvförälder

Varför kan man vara anonym som styvförälder men inte om man vill diskutera samma sorts problematik som biologisk förälder?
    Någon kanske tycker att man kan diskutera ytterst känsliga problem med de egna barnen under relationer, men även som styvförälder har man ju en relation med sina styvbarn.

Kontakter med andra instanser än myndigheter kan också vara känsliga, eller räknas även sådant som ligger under en myndighet, exempelvis någon slags vård elelr barnomsorg som myndighet enligt FL? Problem med läkare, dagis, psykologer mm är ju direkt olämpligt att diskutera om man samtidigt har bilder på sig själv och sina barn på sitt krypin. Familjerätt är ju definitivt en myndighetskontakt.

Depression används hur fritt som helst. För mig är depression en specifik sjukdom. Antingen bör kategorin döpas om till: psykisk ohälsa, mentalt, nedstämdhet t.ex eller så bör ni ha även en tråd för panikångest, en för generaliserad ångest osv.

Gränsen för missfall och förlorat barn är i många fall hårfin i diskussionstrådarna, vore det helfel att slå samman dessa kategorier till en?

Kroppsligt borde som jag tidigare påpekat vara öppet även för frågor om andra kroppsdelar än underlivet

• Isolde

Brokig,

Kroppsligt ÄR öppet för andra kroppsdelar än underlivet. Reglerna har inte hängt med riktigt där – vår praxis (så länge vi har modererat) är att kroppsligt kan inbegripa hela kroppen. Det finns vissa svårigheter med gränsdragningen där, men gränsen går i alla fall inte nedanför magen.

Moderatorerna tycker också att ämnena i KR är något begränsade och att termen depression är rätt missvisande. Saken har diskuterats med redaktionen men iom att nästan all tid från deras sida har ägnats åt PLUSversionen av FL har det hela hamnat i bakvattnet. Vi hoppas på att det ska rätta till sig när PLUS fått premiär. 

• TheBlueRose

Är det ingen som har väckt den här tråden

Ja då gör jag det

Go morron alla moddisar
Svar på tråden Moderatortråden