• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Isolde

Även moderatorer får vara dryga. Den som misstänker att en moderator säger något som bryter mot FL:s regler ska naturligtvis anmäla det inlägg där det förekommer, men just dryghet är inget regelbrott.

Mycket av den diskussion som blossat upp angående "vanliga" medlemmars medverkan i moderatortråden är onödig. Ingen av oss moderatorer brukar ha några invändningar mot vad våra hjälpsamma medlemmar säger angående regeltolkning.

Vi har inte heller gått någon kurs i FL:s regler eller nåt, utan får som alla andra tolka reglerna efter bästa förmåga. Något som man upptäcker efter mycket modererande är att det sällan är så enkelt att avgöra huruvida något t.ex. är ett påhopp som man kan tro vid en första anblick.

Moderatortråden är den tråd här på FL som är bäst bevakad av moderatorerna, och dyker det upp tvivelaktiga inlägg brukar vi vara rätt snabba på att upptäcka dem. So, fear not. Dyker det upp något inlägg där regeltolkningen blir lite sned kommer vi att kommentera och rätta det.

• fipa2

Om man skulle anmäla en moderators inlägg, kan då denne moderator själv behandla ärendet, eller är det tekniskt omöjligt att anmäla ett ärende som handlar om personen själv?

• giz

får man diskutera enskild moderator/medlem?

• Ralleröj

Kanske är onödigt att förvänta sig lite "mer" av moderatorer....

• Isolde

Onödigt? Det är det ju förstås inte – moderatorerna ska kunna reglerna och följa dem. Däremot finns inget krav på oss att vi ska vara några "supermedlemmar" och alltid vara snälla och trevliga trots att folk är otrevliga mot oss. Vi har fått otvetydig information från redaktionen om att vi får bete oss som vanliga medlemmar. I det tycker jag nog kan ingå att vissa att man blir sur eller ledsen när någon säger något mindre välbetänkt om ens person eller den uppgift man utför.

Jag tycker att vi slutar den här diskussionen nu – den leder ingenvart.

Fipa2, vi behandlar förstås inte ärenden som berör oss själva. Det finns ingen spärr, men det det syns å andra sidan i den avklarade rapporten.

Giz, man får inte diskutera enskild medlem på ett negativt sätt, punkt slut. Man får inte heller i forumet kritisera moderators beslut eller behandling av ett ärende. Men det är ofta gränsfall – om ni diskuterar att jag formulerade mig konstigt i något inlägg i den här tråden tycker jag inte att det är ett regelbrott generellt sett. Däremot är det kanske inte så trevligt.

• Ewis

Giz:
    Vet inte men tror att du menar mig när du undrar om man får diskutera enskillda moderatorer...
    Visst det är en enskilld moderator men i ärlighetens namn så minns jag inte vem det var och tänker inte gå tillbaka för att leta upp det i en tråd som har 144 sidor

Att påpeka något som någon skrivit som man inte tycker är trevligt eller förstår i denna tråd där en moderator skrivit det eller i en tråd där någon annan skrivit är för mig = diskutera.
    Visst här har ingen sagt att - "Det var jag som skrev det där" det är kanske skillnaden i en diskution i en annan tråd att man diskuterar tillsammans

Isolde:
    För mig handlar det inte om att kritisera en moderators beslut!
    Gränsfall nja det har jag svårt att tro och det gäller ju inte en dålig formulering snarare en moderator som känns som att hon är arg för att det går åt mycket tid till att vara just moderator och hon påpekar detta för medlemmar...
    Trevligt..... nej men inte otrevligare än mycket annat och än det som jag hängde upp mig på.

INGEN har väl påstått att Ni moderatorer ska vara det 24 timmar per dygn Men det är svårt att veta när Ni är moderator eller privat när Ni är online.

• Isolde

Ewis, jag som har läst inlägget som det refereras till och som dessutom har kontakt med den moderator det handlar om kan garantera att hon inte är arg över att det går åt tid att vara moderator. Cross my heart and hope to die! Hon var ledsen över att det finns en del som ställer helt orimliga krav på moderatorerna, varav ett är att moderatorerna ska vara "alltid redo".

Och trots vad alla verkar uttrycka i den senare delen av diskussionen här, är det ingen vag känsla utan en realitet. Vi har alla varit med om att få irriterade frågor om varför vi aldrig gör något åt en situation, trots att det kanske gått högst någon timme sedan vi blev uppmärksammade på problemet.

• Ewis

Isolde;
    Tyvärr är nog ett av problemen att när Ni som är moderatorer är online så tror nog dom flesta att Ni är moderatorer då eftersom det står moderator under Erat nick.
    Är ju väldigt svårt för oss vanligt dödliga att veta när Ni är moddisar och när Ni är privata.
    Ser man då någon/några av Er moddisar online och ställer en fråga eller vad det nu kan vara och inte får svar så kan jag förstå att irretation uppstår.
    För Eran skull som är Moderatorer så skulle det säkert hjälpa om Ni kan välja när det ska stå moderator eller inte.

Ett till problem är nog oxå att Ni som moddisar får ta en stor del (större än Ni borde antagligen) av allas frågor och förtred då Patrik/ redax är väldigt osynliga tyvärr.
    Ni blir ju liksom ansiktet utåt som man kan få "snabb" hjälp av då det tyvärr lär önlöst oftast att försöka att få tag i någon högre upp

Ja ja jag ska inte älta mera nu

Ha en bra dag!!

Svar på tråden Moderatortråden