• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (virrpanna)
    Takex skrev 2010-12-09 13:27:50 följande:
    Samma för oss alltså .. skolkade rätt mycket i 9:an framför allt. Så mycket det går när dom ringer mamma så mycket. Men det var rätt ordentligt. Men jag vet inte hur det är med dig men jag brukar ändå fixa allt i slutet, slutspurten i nian så höjde betygen rejält så att jag skulle kunna gå gymnasiet. Jag har bara alltid fått ta en annan väg, stressat, haft ångest, skippat och sen lirkat med lärare, betat av extra arbeten och fått ihop det på slutet. Så vill inte jag leva, jag vill gå raka vägen utan en massa krussidull på sidan.

Check!! började försöka skolka redan i trean faktiskt!!!! Hahaha... sa till läraren att jag hade ont i magen eller vad det nu var och trodde att det skulle funka *garv*. Och sedan har jag skolkat så mycket det bara gick... men i gymnasiet gick jag i en liten klass och fann min plats väldigt bra så där trivdes jag. Skolkade ioch för sig säkert mer än det vanliga men som sagt, mot slutet fixade det sig med bra betyg osv osv...

konstigt det där! Man hamnar ofta i strul och sådär men nästan alltid fixar det sig i slutänden ändå!! Har ni också så?

• Anonym (virrpanna)
    Anonym (gravid) skrev 2010-12-09 13:36:26 följande:
    Jag slappnar nog av mer hemma och är mer mej själv. Men det är inte alltid min adhd märks hemma heller. Tror inte min sambo tänker på de.
    Jag jobbar inom hemtjänsten så jag vet vad jag ska göra när jag kommer till jobbet och slipper "tänka själv" för det gör mej oftast osäker och stressad. Jag behöver instruktioner. Är inte så självgående precis.
    Hur är du när du slappnar av och är mer dig själv? Ja det är skitbra att veta exakt vad man ska göra på jobbet! Kanon ju
  • strulmaja

Nu finns gruppen Strulmajor och Slarvlisor på FB ... det är lite ensam där så kom in =)

• Harlow

Åh alltså, det här med att vara inne i "flow" - precis så brukar jag också kalla det. Jag blir galen på min kille om han avbryter mig i mitt flow, tappar jag fart så finns det risk att jag inte börjar igen. Sen blir jag så upphetsad när jag verkligen är inne i nåt som är kul, eller som jag av nån anledning fått energi till att jag blir jätteirriterad av att bli störd i den känslan.

Jag har också en story av skolk bakom mig, minns även jag att jag började skolka tidigt. Tror det var i tvåan som jag började fejka magont för att slippa gå till skolan. Minns min mormors ord: "Men Josephine, du är ju skoltrött redan i andra klass, det är allvarligt". Samtidigt så gick det så bra för mig i skolan att det inte var några problem. Men just det här med att mitt skolk tolkades som skoltrötthet, det stämde ju inte alls. Jag älskar att läsa, lära, gå i skolan - men bara om jag är intresserad och helst på tider jag bestämmer själv.

Moralpanik?
  • Anonym (Under utredning.)
    strulmaja skrev 2010-12-09 13:51:52 följande:
    Nu finns gruppen Strulmajor och Slarvlisor på FB ... det är lite ensam där så kom in =)
    Så nu har jag ansökt om medlemskap, tror jag gjorde rätt iaf
  • Anonym (Men dt är ju jag)
    strulmaja skrev 2010-12-09 13:51:52 följande:
    Har också sökt medlemskap.
  • strulmaja
    Harlow skrev 2010-12-09 14:47:06 följande:
    Jag älskar att läsa, lära, gå i skolan - men bara om jag är intresserad och helst på tider jag bestämmer själv.
    Ja exakt så är det. Skrattande
  • strulmaja

Nån mer än mig som har riktigt kasst mörkerseende? Är säkert inte ADHD-relaterat men man vet ju aldrig Flört

• Harlow
    strulmaja skrev 2010-12-09 23:22:55 följande:
    Nån mer än mig som har riktigt kasst mörkerseende? Är säkert inte ADHD-relaterat men man vet ju aldrig Flört
    GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH - du skojar???
    Jag satt så sent som inatt och googlade på samband mellan dåligt mörkerseende och adhd.
    Jag ser helt sjukt dåligt i mörker...
    Moralpanik?
  • strulmaja
    Harlow skrev 2010-12-10 00:27:47 följande:
    GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH - du skojar???
    Jag satt så sent som inatt och googlade på samband mellan dåligt mörkerseende och adhd.
    Jag ser helt sjukt dåligt i mörker...
    Nä det är helt sjukt. Det är så illa att jag knappt vågar köra bil i mörker längre. Jag måste förlita mig på bilen/föraren framför, annars har jag ingen koll på vägen. Skulle han/hon däremot köra ner i diket, ja då skulle jag köra efter Obestämd "Maken" tycker jag ska sluta köra bil om kvällarna. Undrar varför?! Cool
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen