• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • TjockKatt
    Takex skrev 2010-12-08 14:11:26 följande:
    Jag är med dig Strulmaja! Tycker FB är ett asbra verktyg, jag kommer knappt ihåg mig själv så födelsedagar osv är helt omöjligt. Med Facebook har jag koll på allt! 
    Gud, utan ansiktsboken skulle jag inte ha en chans att minnas någons födelsedag. Har alltid haft jättedåligt minne för årsdagar och liknande. Kan min egen, min ena systers samt min pojkväns och hans ena syster. Resten är blankt. Har alltid haft svårt för siffror i allmänhet, kan fortfarande inte min pojkväns nummer efter fyra år tillsammans. Oskyldig Kan inte ens mitt eget hemnummer... som tur är lyckades jag få ett superenkelt eget mobilnummer som jag lärt mig. Skulle dö om jag behövde byta, har haft samma sedan jag skaffade mobil i högstadet.
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2010-12-08 14:10:19 följande:
    Jag är mammaledig och det är med nöd och näppe som jag fixar det. När jag har arbetat har det inte gått så bra. Längsta arbetet eller anställningen som jag haft varade i ca 2 år och tiden där var ingen dans på rosor direkt och slutade ganska katastrofalt. Jag har en tendens att komma ihop mig med chefen och eller arbetskollegerna så det är inte helt utan oro och ångest som jag snart ska kliva ut på arbetsmarknaden igen Obestämd
    Verkligen! Jag har också ofta misslyckats på mina jobb. Eller det känns som det iallafall. Gjort misstag, slarvfel osv osv men ändå får man jobb. Hoppas att det går bättre denna gången nu!

Hur menar du att du kommer ihop dig med chef och kollegor? Är det för att du inte riktigt har koll på hur man beter sig i olika situationer? Sånt har jag skitsvårt för. Kan bara säga något konstigt i något sammanhang som lät bra i min hjärna men så säger någon kollega typ "hmm det där var väl lite förhastat" och sådär... så numera har jag för det mesta en låg profil vid tex möten och så... skulle vara kul att veta hur man för sig på ett snyggt sätt...
  • Anonym (virrpanna)

Men ni överger väl inte tråden då om ni startar grupp på FB?

• TjockKatt

Föresten Takex, såg att du gick på kbt för att få hjälp med din ADD. Har du gått där länge, och har du märkt någon skillnad? Jag ska börja i en grupp i februari.

• Anonym (virrpanna)
    Takex skrev 2010-12-08 13:45:06 följande:
    Det var i början som jag hade lite hjärtklappningar och bröst spänningar. Nu förstår jag mer vad andra pratat om. Jätteseg i huvudet, som de dagar när ADDn är som värst och vad ska man säga som panikångest. Känns som att jag ska gå ut på scen eller något? Nervositet ungefär, skakar. Men jag mår inte dåligt känslomässigt, det är bara kroppsligt.

Min medicin har inte hjälpt precis, jag känner en liten effekt av den men dosen är alldeles för låg. Det var efter cirka 3 dagar som jag tyckte jag kunde urskilja "en effekt". De första dagarna höll jag en liten dagbok och låg lite lågt med att känna efter.
    Min medicin är inte som Concerta dock, den är som Ritalin. Jag har alltid tagit det som att Ritalin fungerar snabbt men kort och Concerta tar längre tid men håller sen i sig längre?
    Jag har precis börjat så jag tar invänjningsdos precis som du, min är på 25 mg. Jag tog en och en halv i två dagar men efter det har jag bara tagit 25 mg igen (jag har fått recept för två veckor sen ska jag tillbaka till läkaren). Vi får nog vara tålmodiga nu när det är i början, kroppen måste få vänja sig och så, sen ska man få in rätt dosering också.

Jag har försökt att stämma av så gott det går på den låga dosen, får ungefär 5 timmar av en omgång. Så jag kommer att ta två omgångar om dagen, andra dosen efter 4.5 timmar och se hur det fungerar. Får prova mig fram. 

Ja du har väl rätt... läkaren sa att hon gav concerta för att det skulle verka direkt... frågade om Strattera men han sa att den är som SSRI alltså tar ett tag (typ veckor) innan den verkar... tack för att du peppar!! Man blir ju så frustrerad när det inte funkar DIREKT, helst igår!

Ja Concerta verkar över hela dagen, en uppåtkurva första timmen, sen håller den sig på en nivå och sedan vid kvällen sluttar kurvan neråt igen för att till slut avta helt.

Vad känner du för effekt förresten? Är det som du skrev förut att det känns som någon skruvar ner fjärrkontrollen i hjärnan och det blir lugnare? Har den effekten avtagit nu när du inte tycker medicinen hjälper så mycket längre? Eller menar du bara att du behöver högre dos?

• strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 14:22:02 följande:
    Men ni överger väl inte tråden då om ni startar grupp på FB?
    Absolut inte. Det var inte alls min tanke. Jag såg det mer som en kul grej, att kunna dela med sig/visa upp sina konstverk eftersom vi verkar vara ett par st här som tycker om att fota, måla och skapa. Men så skulle det ju också vara en plats för diskussioner (som här) men jag var kanske lite för tidigt ute? en del kanske känner att man vill "lära känna" varandra lite bättre innan man outa sig på FB. Jag vet inte.
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 14:21:02 följande:
    Verkligen! Jag har också ofta misslyckats på mina jobb. Eller det känns som det iallafall. Gjort misstag, slarvfel osv osv men ändå får man jobb. Hoppas att det går bättre denna gången nu!

Hur menar du att du kommer ihop dig med chef och kollegor? Är det för att du inte riktigt har koll på hur man beter sig i olika situationer? Sånt har jag skitsvårt för. Kan bara säga något konstigt i något sammanhang som lät bra i min hjärna men så säger någon kollega typ "hmm det där var väl lite förhastat" och sådär... så numera har jag för det mesta en låg profil vid tex möten och så... skulle vara kul att veta hur man för sig på ett snyggt sätt...
    Nja, jag hamnar i konflikt med andra p.g.a anpassningssvårigheter. Tror jag. En gång te.x var den ordninarie chefen borta på det här stället och en annan man (en av mina arbetskolleger) fick ta över skutan. Jag som hade arbetat där ganska länge hade koll på det mesta och fick springa som en skållad bäver mellan olika "stationer" för att hjälpa andra PLUS sköta min egna arbetsuppgifter då. Så, medan jag stod och hjälpte en kollega kommer han wannabechefen fram och säger att jag måste gå tillbaka till mina arbetsuppgifter nu. Ok, säger jag, ska bara avsluta det jag håller på med här. 2 min senare är han tillbaka och nu arg dessutom. Han ställer sig typ 4 cm ifrån mitt ansikte och ryter åt mig att göra som han säger. Då blir jag vansinnig, höjer mitt finger mot honom och säger argt: DU SÄGER INTE ÅT MIG VAD JAG SKA GÖRA OCH INTE!
    När ordninarie chefen sen kom tillbaka sprang den här snubben raka vägen dit och skvallrade vilket resulterade i en stor fet utskällning Obestämd
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2010-12-08 14:35:43 följande:
    Nja, jag hamnar i konflikt med andra p.g.a anpassningssvårigheter. Tror jag. En gång te.x var den ordninarie chefen borta på det här stället och en annan man (en av mina arbetskolleger) fick ta över skutan. Jag som hade arbetat där ganska länge hade koll på det mesta och fick springa som en skållad bäver mellan olika "stationer" för att hjälpa andra PLUS sköta min egna arbetsuppgifter då. Så, medan jag stod och hjälpte en kollega kommer han wannabechefen fram och säger att jag måste gå tillbaka till mina arbetsuppgifter nu. Ok, säger jag, ska bara avsluta det jag håller på med här. 2 min senare är han tillbaka och nu arg dessutom. Han ställer sig typ 4 cm ifrån mitt ansikte och ryter åt mig att göra som han säger. Då blir jag vansinnig, höjer mitt finger mot honom och säger argt: DU SÄGER INTE ÅT MIG VAD JAG SKA GÖRA OCH INTE!
    När ordninarie chefen sen kom tillbaka sprang den här snubben raka vägen dit och skvallrade vilket resulterade i en stor fet utskällning Obestämd
    Men shit! Hjälpte du dina kollegor på eget bevåg eller var du beordrad att hjälpa dem? Förklarade du inte för ordinarie chefen sen? Ja en del är ju som de är... själv hade jag ett skitbra jobb en gång men var lite ny och vågade inte riktigt be om hjälp eller tips som jag skulle ha gjort... det resulterade i massa skit slarvfel osv som fick lite fel följder... men självklart gjorde jag ett bra jobb också men tyvärr är det ju misstagen som syns! Ja det var ju tidsbegränsat också men iallafall! Jaja, nog med självömkan nu nu är det framtiden som gäller!

Blir du arbetssökande efter mammaledigheten eller har du ett jobb att gå tillbaks till?
  • TjockKatt

Jag funderade på det där med skapande som ni pratat om, om det har något samband med add.

Jag tror inte att add gör människor mer kreativa. Däremot tror jag att det blir mer av en ventil från den kaosartade vardagen, och det kaosartade inre. Man kan skapa i sin egen takt utan krav och instruktioner. Man lägger allt på det man gör och får en pause från all stress. Så upplever jag det iallafall när jag skriver (även om det blivit sämre med det senaste tiden). En del människor städar, en del människor jobbar, en del människor tränar och en del människor skapar. Allt har samma syfte, att koppla bort omvärlden. Att just addare målar/skulpterar/skrivar/whatever tror jag beror just på att man får göra det precis som man vill, det finns ingen mall över hur man ska göra som det gör i många andra saker. Att träna på rätt sätt, tillräckligt mycket osv, tex, det är inte bara att göra på samma sätt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Angående facebook så är jag medlem i gruppen ADD/ADHD samt Riksförbundet Attention, däremot skriver jag ine om det i tex statusuppdateringar och liknande. Det tycker jag känns lite väl, ingen som har med det att göra, liksom. Om någon ser vilka grupper jag är med i så får dom väl dra slutsatser eller spekulera om dom vill, det bryr jag mig inte om. Alla som har träffat mig tror jag har märkt att någonting "inte står rätt till", om man säger så, så ingen lär väl bli direkt förvånad.

• Anonym (virrpanna)
    TjockKatt skrev 2010-12-08 14:17:58 följande:
    Nu orkade jag äntligen läsa igenom den här tråden också. Tungan ute

Hejsan på er, fellow addare. Jag är 21 år och blev diagnoserad som 17åring med ADD, dystymi samt diverse annat som antagligen kommer bytas ut mot en annan diagnos när jag gör en ny utredningen vilket jag hoppas på snart. Jag har precis bytt medicin från strattera till concerta och väntar på att jag ska komma upp i en dos där den faktiskt får effekt.

Tack för mig så länge
    Hur upplevde du Strattera? Kör du nu 18 mg på Concertan? Märker du nåt? Har kört nu i tre dagar... märker lite lite lite... vill ju att det ska hjälpa NU
  • Takex
    TjockKatt skrev 2010-12-08 14:27:16 följande:
    Föresten Takex, såg att du gick på kbt för att få hjälp med din ADD. Har du gått där länge, och har du märkt någon skillnad? Jag ska börja i en grupp i februari.
    Inte alltför länge hos den här läkaren och jag tycker det är väldigt positivt! Det är tungt att dra igång beteende ändringar men just schema systemet hon lärt mig har hjälpt mig en massa. Mest med stressen som jag får av att alltid vara så virrig. Det tar sån tid bara och det är så tungt i början, så det är kämpigt att inte ge upp!
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 14:30:44 följande:

Ja du har väl rätt... läkaren sa att hon gav concerta för att det skulle verka direkt... frågade om Strattera men han sa att den är som SSRI alltså tar ett tag (typ veckor) innan den verkar... tack för att du peppar!! Man blir ju så frustrerad när det inte funkar DIREKT, helst igår!

Ja Concerta verkar över hela dagen, en uppåtkurva första timmen, sen håller den sig på en nivå och sedan vid kvällen sluttar kurvan neråt igen för att till slut avta helt.

Vad känner du för effekt förresten? Är det som du skrev förut att det känns som någon skruvar ner fjärrkontrollen i hjärnan och det blir lugnare? Har den effekten avtagit nu när du inte tycker medicinen hjälper så mycket längre? Eller menar du bara att du behöver högre dos?

Jag veeet varför ska allt ta sån tid! Jag blir också tokig! Ibland vill jag ta 5 på en gång, bara för att miraklet ska komma och änglar ska sjunga, haha.

Okej, jag trodde även att det skulle ta någon vecka eller två innan man kunde känna något alls med Concertan. Låter som rena drömmen att den håller i så länge. Är den dyr?

Jag tycker den är densamma, effekten alltså, det blir lite klarare och dimman i huvudet försvinner. Nu med biverkningar och när placebo är borta så är jag fortfarande rätt seg så det är inte så att jag får så mycket gjort men jag känner mig betydligt piggare. Det tycker jag! Så meeer bara :D
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen