• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Harlow

Hej, vill bara säga att jag är helt med på grupp på facebook.
    Bara den är "dold" för oinbjudna och inte heter något som anspelar på problematiken. :o)
    "Virrpannorna", "strulmajorna"- vilket som är bra.
    KRAM

Moralpanik?
  • Anonym (Yrja)
    Aina83 skrev 2010-12-08 16:10:21 följande:
    Jag vet sorry jag låter arg är inte meningen, jag har inte ADD, utan ADHD, och drag av asperger och autism och borderline, så nej jag har ingen "snäll" diagnos. 

Men anser att om man vet om sin problematik så kan man jobba utifrån det, tro mig min familj har det inte alltid lätt med mig, men jag har hittat saker som får mig att kunna lugna mig, har inte alltid varit så här.

Fick ju iallafall respons från er, vet inte hur många ggr jag skrivit och ingen sett, lite trist, men tur jag ej ger mig då,

shit låter som en surig tonåring, sorry för de. har precis ätit och lugnar mig nog snart..... 

Men du kanske har rätt, jag kanske inte passar in hos er....... 
    Hej, jag har inte hunnit läsa igenom alla dagens inlägg änne men det här måste jag svara på. Jag hoppas att du kan känna att du passar in här för jag är intresserad av att höra mer om dina erfarenheter! Jag är nyfiken på om du har någa "knep" för att få vardagen att fungera utan medicinering. Kan du inte bara hoppa över alla medicin-inlägg? *kram*
  • Anonym (virrpanna)
    Aina83 skrev 2010-12-08 15:07:49 följande:
    Funderar starkt på att öppna ett nytt forum där vi som valt att leva med våra diagnoser valt att inte äta medicin,
    blir verkligen sjukt trött och irriterad när jag läser överallt om olika mediciner och hur mycket man tar and shit...

Måste ju finnas mer än bara lilla jag som valt att ej äta skiten??????? 
    Hej du! Ja som Takex sa, vi måste ju få diskutera medicinerna eftersom vissa av oss känner att det fungerar bäst. Jag har som jag skrev förut, testat det mesta genom terapi i fyra år och nu kommit till det stadiet att jag går under om jag inte får mer hjälp, för mig blev det då medicin. Det handlar då om substanser i hjärnan som inte riktigt funkar som man får lite hjälp med. Iallafall för mig. Och jag tycker det är riktigt skitbra att du har stöd och sådan bra hjälp av din omgivning Inte alla har den förståelsen runt i kring sig tyvärr.

Och som Takex sa, hoppa över de inläggen bara. Vi måste ju som sagt kunna diskutera lite vad vi vill kring ADD-n här, precis som du vill göra. Och det där med att man skriver något och sedan ingen svarar något tillbaks, det är INTE av illvilja, utan det är för att inläggen liksom "försvinner" eller att man helt enkelt inte hinner reagera på en del inlägg.

Tro mig, jag har förstått detta nu efter ca 6 år på FL . Jag funderade måååånga gånger vad det var för fel på mig osv eftersom ingen (verkade det som) reagerade på det jag skrev. Man får helt enkelt vifta igen om man inte får svar. Hoppas du inte känner dig ovälkommen för så är det INTE.  
  • Anonym (virrpanna)

Och! Är också väldigt nyfiken på vad du gör för att få vardagen att funka! Dela gärna med dig av knep och tips!

• Anonym

Tittar in här också då från den andra tråden, passar ju egentligen inte in då jag inte har en diagnos men känner igen mig så väl i add men får inte genomgå en utredning

• Anonym (Yrja)

Funkar det bra för er att ha övernattningsgäster? Typ långväga släktingar och bekanta.. Jag tycker det är grymt påfrestande! Inte nog med att man ska ha städat och fixat middag.. man ska erbjuda renbäddad säng, fixa frukostmat, underhålla personen mer än bara ett par timmar.. det blir liksom lite för mycket på en gång tycker jag Obestämd

• Harlow
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 19:29:37 följande:

Funkar det bra för er att ha övernattningsgäster? Typ långväga släktingar och bekanta.. Jag tycker det är grymt påfrestande! Inte nog med att man ska ha städat och fixat middag.. man ska erbjuda renbäddad säng, fixa frukostmat, underhålla personen mer än bara ett par timmar.. det blir liksom lite för mycket på en gång tycker jag Obestämd

Jag älskar att ha gäster som sover över, om jag känner dem väl - helst ska det vara familj.
    DÄREMOT HATAR jag verkligen att ha övernattande gäster som man inte känner så väl eller som kräver att man underhåller dem, jag blir som galen på sådana som ständigt kräver att bli underhållna. Jag måste få gå undan umgänget då och då och pyssla med vad jag vill.
    Min kille brukar säga till mig att en av mina egenheter är att jag ofta sätter på en film när jag har besök.
    Det kan bero på att jag undermedvetet vill låta filmen underhålla gästen ifråga så jag får lite paus.
    Haha, f-n vad skruvad jag är. ;)
    Men jag tror att det är samma sak som du beskriver - jag vill helst att det är folk jag känner väl eller familj, för då sänks kraven och pressen, jag behöver inte ställa fram frukost åt alla prick kl. åtta, för de kan själva gå och ta vad de vill ha då de känner sig så hemma. Det kan vara stökigt o.s.v.
    Moralpanik?
  • Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2010-12-08 13:53:37 följande:
    Hörni tjejer (för det är väl bara tjejer som skrivit i trådarna hitills?)

Hur många av er skulle våga outa sig i en grupp på Facebook?
    Jag tänker då en sluten grupp där inte vem som helst kan bli medlem eller läsa det som skrivs.
    Namnet på gruppen behöver inte heller ha ett namn som "Vi med ADD/ADHD" för visst är det så att ens vänner ser vilka grupper man joinar på fejjan? Så, om man nu inte skulle vilja att andra såg det kan man ju döpa gruppen till vad som egentligen, som inte kan relateras till ADHD/ADD. Kanske "Virrpannorna" eller "Strulmajorna"? Cool 

Om vi hade en sådan grupp på FB skulle vi kunna dela med oss av varandras målningar, foton, peppa och stötta, komma med råd och tips till varandra på ett helt annat sätt än här. Jag skulle tycka det var jätteroligt att få del av ert skapande, bli inspirerad och inspirera och jag tänker att där skulle finnas en grundtrygghet i att kunna göra det när man vet att alla i gruppen har liknande eller samma problem och svårigheter som en själv. 

Men, finns behovet ens? Inge kul att starta en grupp där man är ensam medlem. Kan bli lite tråkigt då tror jag Flört 
    Jag går gärna med i en sån grupp! Det skulle vara skoj! Men precis som du skriver är det bra om den inte är direkt kopplad till ADD..
  • Anonym (Under utredning.)
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 19:29:37 följande:

När det gäller min familj så älskar jag att ha dem hos mig, då jag känner mig hel då.
    Men om de är andra gäster, som tex svärfamiljen så mår jag dåligt varenda gång.

För jag har behov av att kunna gå iväg själv om jag så känner för de.. Men de är tätt tätt inpå en hela tiden o kräver uppmärksamet o att underhållas.. de e grymt jobbigt tycker jag, 
  • Anonym (Under utredning.)

Jag går oxå gärna med i en facebook grupp

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen