• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • strulmaja
    Anonym skrev 2010-12-08 19:28:15 följande:
    Tittar in här också då från den andra tråden, passar ju egentligen inte in då jag inte har en diagnos men känner igen mig så väl i add men får inte genomgå en utredning
    Klart du passar in! Vi är många här som ine har diagnos men som känner igen oss i ADD/ADHD.
  • Anonym (Yrja)

Ja, alla är välkomna! Jag har själv ingen diagnos..

• strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 19:29:37 följande:

Funkar det bra för er att ha övernattningsgäster? Typ långväga släktingar och bekanta.. Jag tycker det är grymt påfrestande! Inte nog med att man ska ha städat och fixat middag.. man ska erbjuda renbäddad säng, fixa frukostmat, underhålla personen mer än bara ett par timmar.. det blir liksom lite för mycket på en gång tycker jag Obestämd

Usch, var min spontana tanke när jag läste frågan. Men som Harlow var inne på så funkar det bättre om det är någon jag känner väl och som känner mig väl och helst någon som är självgående för jag är nog den sämsta värdinnan i världen Skrattande Vi kommer få besök samt övernattning här över julen av bl.a makens föräldrar och jag har redan gått i en månad och bävat inför det. Jag tänker saker som: Vad förväntas av mig då? Vad ska jag bjuda på? Måste vi koka egen skinka eller kan vi bjuda på köpt färdigskivad? Var ska dom sova? Tänk om dom inte blir nöjda? osv, osv. Nämnde detta för maken som sa: Det tar vi då.
    DÅ? Men DÅ är det försent. Det är ju NU jag måste veta hur det kommer att bli annars går jag sönder av ångest. Jag vill inte stå där på julaftonskvällen och leta efter kuddar och rena sängkläder och fundera på var tusan de ska sova, sånt måste jag veta i förväg. Samma sak om jag ska sova någonstans, då måste jag veta i förväg på ett ungefär var och hur. Om allt hade varit i sin ordning här, om gästsängarna stod uppradade i väntan på nattgäster och om de rena sängkläderna låg fint ihopvikta i skåpet, så hade jag kanske inte känt denna oro. Men nu är inte fallet så.
  • Anonym (Under utredning.)
    TjockKatt skrev 2010-12-08 22:30:36 följande:
    Hur gamla är ni i tråden?
    Jag blev precis 25 år
  • Anonym (Yrja)
    Takex skrev 2010-12-08 03:50:15 följande:
    Tar och postar här så den läggs till i favoriter! Jag går i KBT för ADDn och hjälper gärna till med tips som jag får lära mig och tycker fungerar!
    Tips mottages tacksamt! Vad får du lära dig i kbt´n?
  • Aina83

Yrja:

Sitter på jobbet och Datorn krånglar, men ska försöka svara på allt=)

Jo jag ska vara kvar, får väl göra som du säger och ignorera medicin inläggen.

Jag e 27...=)

Jävla dator=(, får kolla igenom inläggen hemma imorgon...

någon mer vaken??

• strulmaja

På pappret eller rent mentalt? Skrattande

Skämt åsido, årgång 79 här.

Aina: Jag är vaken. Jobbar du fortfarande?

• Takex
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 19:29:37 följande:

Funkar det bra för er att ha övernattningsgäster? Typ långväga släktingar och bekanta.. Jag tycker det är grymt påfrestande! Inte nog med att man ska ha städat och fixat middag.. man ska erbjuda renbäddad säng, fixa frukostmat, underhålla personen mer än bara ett par timmar.. det blir liksom lite för mycket på en gång tycker jag Obestämd

Jag har inge problem med det! Jag älskar att vara värd! Nu efter samtalsstöd förstår jag också varför och det är för att jag har väldigt bra rutin när jag har någon att ta hand om. Jag mammar min man nog rätt mycket också. det märks så fort jag är ensam mer än en vanlig arbetsdag, får ingen mat i mig och inget blir gjort men när jag har någon att ta hand om så får jag automatiskt rutin och blir hamonisk! Att däremot vara övernattningsgäst klarar jag inte av. Inte ens hos mina föräldrar. Jag blir väldigt nervös och lite halvhysterisk faktiskt.
    Jag är 23 :)
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 22:47:26 följande:
    Tips mottages tacksamt! Vad får du lära dig i kbt´n?
    Hittills har jag mest fått lära mig mycket om mig själv, det är nog ett bra första steg. Acceptera vart min egna förmåga stoppar, att det är okej, tror mycket för att få ner prestationsångest och att inte vara så hård mot mig själv. Jag får ganska mycket problem med stress tack vare ADDn.

Nu håller vi på att arbeta med rutiner på egen hand. Hur jag lägger upp egna rutiner som jag ska sätta igång själv. T ex är min man hemma så triggar han en rutin att äta genom att på peka att han är hungrig. Är han inte hemma så måste jag ändå kunna få igång det. Också hur jag ska lägga upp ett dags schema, lära mig att lägga upp min tid. Det får jag lära mig just nu och det är i största del läxor på hemmaplan.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen