• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • strulmaja
    Harlow skrev 2010-12-07 23:54:11 följande:
    Japps, det känns helt igen. Jag har inget detaljminne what so ever, men däremot är jag grymt bra på att se vilken detalj som ska till för att en sminkning ska bli perfekt, ett rum ska bli perfekt avvägt med inredningen eller att upptäcka ett bra fotoögonblick.
    I knew it! Glad{#emotions_dlg.flower}
  • strulmaja
    Anonym (Men dt är ju jag) skrev 2010-12-07 23:56:56 följande:
    Strulmaja & Harlow -  Här är ännu en konstnärlig själ, har ritat och målat sedan jag kunde hålla i en krita/penna.
    Målar det mesta, ibland på beställning, men oftast att ge bort i present.
    Vi kanske skulle slå våra "kloka" ihop och starta eget? Jag blir snart arbetslös så det skulle passa mig utmärkt. Säg bara till Skrattande 
  • Harlow
    strulmaja skrev 2010-12-08 00:04:04 följande:
    Vi kanske skulle slå våra "kloka" ihop och starta eget? Jag blir snart arbetslös så det skulle passa mig utmärkt. Säg bara till Skrattande 
    Ja det vore skitkul, men hur skulle det gå rent praktiskt? Ingen skulle ju komma ihåg att göra nånting.
    Moralpanik?
  • Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2010-12-07 23:49:50 följande:
    Intressant. Jag har många ggr funderat på att bli makeupartist av just den anledningen du nämner, intresset för färg och form, att skapa. Jag har även varit inne på att bli något inom inredning eller design av samma anledning. Å det är en grej jag tänkt på med detta, att jag ofta fått höra att jag har ett öga för detaljer. Förmågan att minnas detaljer finns inte där men jag tror att de som sagt det här med öga för detaljer menat att jag har ett öga för färg och form, vad som passar och inte (detta kan jag dessvärre inte anamma på min egen stil) och att jag, när jag fotar, har förmågan att kunna se bilden färdig redan innan bilden knäpps, förstår du hur jag menar? Jag vet redan exakt vad det är för bild eller "moment" jag vill fånga och lyckas oftast. Detta undrar jag om det hänger ihop med en ev ADD/ADHD diagnos? Känns det igen?  
    Check! Jag funderade på att gå bildestetiskt program på gymnasiet men sen tänkte jag om (tänkte att det nog skulle vara svårt att livnära sig som estet) och valde ett teoretiskt program istället. Jag har ofta funderat om jag valde fel.. jag älskade att måla när jag var yngre men jag var långsam och hann aldrig färdig uppgifterna på bild-lektionerna. De uppgifter som jag lyckades få färdigt fick jag bra betyg men sen hade jag en massa som jag fick 2:or på (skala 1-5) för att de inte var färdiga.

Jag har känt precis som du med fotograferingen, att jag ser bilden färdig innan. Ibland blir jag besviken när jag ser den perfekta bilden och så har jag inte kameran med.
  • Harlow
    strulmaja skrev 2010-12-08 00:01:32 följande:
    Undrar om detta kan hänga ihop med bristen på serotonin och dopamin som jag hört att människor med ADD/ADHD har? Hoppas jag skrev rätt nu. Men tydligen ska ju antidepp som tillför serotonin hjälpa de med ADHD. Tyvärr kan jag inte uppge någon säker källa på detta, minns inte om jag läst det här på FL, i en bok eller på nätet men tåls ju att kollas upp. Om inte annat så är det ju inte så underligt att ADHD/ADD-människor känner sig nedstämda och deprimerade. Livet är nog tufft för alla men kanske lite tuffare för de med den här problematiken? Jag menar inte att slå mig för bröstet och påstå att vi har det värst, jag hoppas och tror att ni i den här tråden i alla fall förstår vart jag vill komma. Livet, vardagen är ju en ständig kamp för oss. För andra kan det tyckas vara lite småkul sådär när de får höra om hur slarvig eller glömsk man är, men att leva i det är allt annat än roligt. Det är tungt, tröttsamt och otroligt påfrestande, så att en depression ligger och lurar bakom hörnet är ju inte alls konstigt.  
    Intressant, jag har ju också varit deprimerad nästan så länge jag kan minnas.
    Alltid samma svårmod, ingenting lockar mig eller får mig att göra glädjeskutt.
    Min son lockar fram enorma kärlekskänslor och får mig att skratta varje dag, men han är också den enda som kommer innanför det tjocka gråa lager av damm som ligger över mitt hjärta och min själ. Jag är liksom konstant lite miserabel.
    Moralpanik?
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 00:07:32 följande:
    Jag har känt precis som du med fotograferingen, att jag ser bilden färdig innan. Ibland blir jag besviken när jag ser den perfekta bilden och så har jag inte kameran med.
    JA! Fan vad irriterande det är! Man bara VET att detta skulle kunna bli den PERFEKTA bilden men så har man inte kamerafan med sig. Så frustrerande! Skrikandes
  • Harlow
    strulmaja skrev 2010-12-08 00:10:32 följande:
    JA! Fan vad irriterande det är! Man bara VET att detta skulle kunna bli den PERFEKTA bilden men så har man inte kamerafan med sig. Så frustrerande! Skrikandes
    Haha, jag får nästan ångest om det händer.
    Jag är känd som "fotomarodören" för jag har alltid med kameran och förevigar allt. Jag får panik om jag missar att dokumentera någon viktig händelse, och detta är som sagt vida känt.
    Om jag ska med lämnar alla andra kameran hemma eftersom "Jossan kommer ändå fota"..
    Min egen förklaring på detta är att jag har så kolossalt dåligt minne att jag behöver fotona som stöd för att minnas alls.
    Moralpanik?
  • Anonym (Men dt är ju jag)
    strulmaja skrev 2010-12-08 00:01:32 följande:
    Undrar om detta kan hänga ihop med bristen på serotonin och dopamin som jag hört att människor med ADD/ADHD har? Hoppas jag skrev rätt nu. Men tydligen ska ju antidepp som tillför serotonin hjälpa de med ADHD. Tyvärr kan jag inte uppge någon säker källa på detta, minns inte om jag läst det här på FL, i en bok eller på nätet men tåls ju att kollas upp. Om inte annat så är det ju inte så underligt att ADHD/ADD-människor känner sig nedstämda och deprimerade. Livet är nog tufft för alla men kanske lite tuffare för de med den här problematiken? Jag menar inte att slå mig för bröstet och påstå att vi har det värst, jag hoppas och tror att ni i den här tråden i alla fall förstår vart jag vill komma. Livet, vardagen är ju en ständig kamp för oss. För andra kan det tyckas vara lite småkul sådär när de får höra om hur slarvig eller glömsk man är, men att leva i det är allt annat än roligt. Det är tungt, tröttsamt och otroligt påfrestande, så att en depression ligger och lurar bakom hörnet är ju inte alls konstigt.  
    Omöjligt är det ju inte.
    strulmaja skrev 2010-12-08 00:04:04 följande:
    Har heller inget jobb just nu så, vem vet Skrattande.
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 00:07:32 följande:
    Check! Jag funderade på att gå bildestetiskt program på gymnasiet men sen tänkte jag om (tänkte att det nog skulle vara svårt att livnära sig som estet) och valde ett teoretiskt program istället. Jag har ofta funderat om jag valde fel.. jag älskade att måla när jag var yngre men jag var långsam och hann aldrig färdig uppgifterna på bild-lektionerna. De uppgifter som jag lyckades få färdigt fick jag bra betyg men sen hade jag en massa som jag fick 2:or på (skala 1-5) för att de inte var färdiga.

Mina föräldrar tvingade mig att tänka om, oavsett hur bra jag faktiskt målar .
    Kameran är aldrig med när man ser den bilden, men tack och lov för mobiltelefon med kamera Glad (sen skriver jag ut och använder att måla efter).
  • strulmaja
    Harlow skrev 2010-12-08 00:08:46 följande:
    Intressant, jag har ju också varit deprimerad nästan så länge jag kan minnas.
    Alltid samma svårmod, ingenting lockar mig eller får mig att göra glädjeskutt.
    Min son lockar fram enorma kärlekskänslor och får mig att skratta varje dag, men han är också den enda som kommer innanför det tjocka gråa lager av damm som ligger över mitt hjärta och min själ. Jag är liksom konstant lite miserabel.
    Nu bara MÅSTE jag plocka fram boken igen. Såhär står det i den: "Att oroa sig kan nästan bli ett sätt att organisera sitt tänkande och hålla ordning på tankarna. Det kan växa till ett mönster. Så här beskriver en patient tillståndet: "I samma ögonblick jag har blivit av med ett problem, söker jag efter nästa. Det är ofta dumma saker, som en obetald räkning eller vad någon sade till mig för två dagar sen, eller om jag är för tjock eller inte. Men jag ältar det tills jag är helt ur humör". 

Check på det!

Sen står det såhär:

"Kroniska spänningstillstånd, oro och ångest är vanliga förljdeslagare till DAMP/ADHD. Eftersom möjligheten är god att behandla ångesttillstånd med antidepressiva mediciner, t.ex. serotoninaktiva preparat, är det viktigt att de verkligen blir upptäckta och diagnosticerade. "

Ur boken Vuxna med DAMP/ADHD
    av Vanna Beckman

Läs denna ni som inte redan gjort det!
  • Anonym (Men dt är ju jag)
    strulmaja skrev 2010-12-08 00:19:50 följande:
    Nu bara MÅSTE jag plocka fram boken igen. Såhär står det i den: "Att oroa sig kan nästan bli ett sätt att organisera sitt tänkande och hålla ordning på tankarna. Det kan växa till ett mönster. Så här beskriver en patient tillståndet: "I samma ögonblick jag har blivit av med ett problem, söker jag efter nästa. Det är ofta dumma saker, som en obetald räkning eller vad någon sade till mig för två dagar sen, eller om jag är för tjock eller inte. Men jag ältar det tills jag är helt ur humör". 

Check på det!

Sen står det såhär:

"Kroniska spänningstillstånd, oro och ångest är vanliga förljdeslagare till DAMP/ADHD. Eftersom möjligheten är god att behandla ångesttillstånd med antidepressiva mediciner, t.ex. serotoninaktiva preparat, är det viktigt att de verkligen blir upptäckta och diagnosticerade. "

Ur boken Vuxna med DAMP/ADHD
    av Vanna Beckman

Läs denna ni som inte redan gjort det!
    GAD kallade de det hos mig.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen