Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 13:21:11 följande:
Vad är det för biverkningar du har fått? Hjärtklappning?
Ja fast jag tänkte att det skulle hjälpa direkt då läkaren sa det... hmm blir förvirrad för jag tänkte att medicinen verkar endast för stunden, typ som alvedon hjälper två timmar exempelvis... medans tex SSRI hjälper hela tiden om man säger så... men när började du känna att din medicin hjälpte? Var det inte ganska snabbt? Och en fråga till, hur många äter du per dag? Äter du var fjärde timme eller hur gör du?
Det var i början som jag hade lite hjärtklappningar och bröst spänningar. Nu förstår jag mer vad andra pratat om. Jätteseg i huvudet, som de dagar när ADDn är som värst och vad ska man säga som panikångest. Känns som att jag ska gå ut på scen eller något? Nervositet ungefär, skakar. Men jag mår inte dåligt känslomässigt, det är bara kroppsligt.
Min medicin har inte hjälpt precis, jag känner en liten effekt av den men dosen är alldeles för låg. Det var efter cirka 3 dagar som jag tyckte jag kunde urskilja "en effekt". De första dagarna höll jag en liten dagbok och låg lite lågt med att känna efter.
Min medicin är inte som Concerta dock, den är som Ritalin. Jag har alltid tagit det som att Ritalin fungerar snabbt men kort och Concerta tar längre tid men håller sen i sig längre?
Jag har precis börjat så jag tar invänjningsdos precis som du, min är på 25 mg. Jag tog en och en halv i två dagar men efter det har jag bara tagit 25 mg igen (jag har fått recept för två veckor sen ska jag tillbaka till läkaren). Vi får nog vara tålmodiga nu när det är i början, kroppen måste få vänja sig och så, sen ska man få in rätt dosering också.
Jag har försökt att stämma av så gott det går på den låga dosen, får ungefär 5 timmar av en omgång. Så jag kommer att ta två omgångar om dagen, andra dosen efter 4.5 timmar och se hur det fungerar. Får prova mig fram.