• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-03 15:58:13 följande:
    ?? Är inte tråden en mötesplats där man skriver om styrkor och svagheter och diskuterar lösningar och strategier bl a? Eller har jag missuppfattat tråden?
    Tänkte något liknande. Men min kassa dag kände att det var bättre att tiga idag, än att blossa upp...
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • Anonym (pannkakan)
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 16:02:09 följande:
    Tänkte något liknande. Men min kassa dag kände att det var bättre att tiga idag, än att blossa upp...
    Åh, vad jag är dålig på det...att tiga.
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-03 15:53:13 följande:
    Hehe! Ja, du, det ser stört ut, men det är strategin jag utvecklade, för att få åtminstone ett rum klart.
    När det kommer till saker....herregud vad jag kan samla, men jag flyttade 3 ggr på 6 månader. Det var bra för mig, jag tog hjälp och bara gjorde mig av med saker. Släppte taget och skänkte bort hur mycket som helst. Egentligen kunde jag ju sålt massor...men jag blir trött av bara tanken. Alldeles för många moment. Så jag skänkte.
    Jag är i enormt behov av rena ytor. Inga saker som stör, som ligger framme som inte fyller en särskild funktion. In i skåp, bort så att jag inte ser det. Minsta sak framme på diskbänken så känns det lite som om jag har alla skåpsluckor öppna i köket samtidigt, det blir intryck som jag inte kan hantera riktigt. Jag måste ha det väldigt avskalat hemma, lugna färger, lite saker...funkar inte annars. Känns som om jag inte kan tänka alls då. Skulle kunna likställa känslan med 12 timmar i ett köpcenter på löningsdagen. För mycket intryck...rörigt. (om ni fattar vad jag menar?!)
    Jag är sjukskriven, men har barnen så mycket jag behöver på förskola och fritids. Mycket av min tid då går åt till att få iordning hemma, när barnen är borta, så att jag ska kunna fungera när dom kommer hem. Kan omöjligt laga mat om inte det är helt rent och städat i köket. Och varje dag efter att jag lämnat barnen så ser hemmet ut som en katastrof. Never ending story. Det bara går runt och runt och runt.
    Jag hatar att flytta, flyttade när dottern var 5 månader, då gick bilen sönder, det var flytten from hell... Flyttade nu 20 dec och ni kommer inte tro detta, men då lägger lastbilen av, där står vi med fullpacka lastbil och får inte ens upp liften, förlorade 4 timmar ljus och 4 timmar är ganska mkt mitt i vintern, fick betala starthjälp och ja de blev panik, vi bara kastade ur allt, in med nytt osv, skräp, saker allt.

OCH det är en del av det kaoset vi fortfarande bor med då. Önskar jag hade pengar att hyra en container och bara kasta.

jag trivs med öppna ytor, var sak har sin plats osv. Har röjt våra sovrum, så vi iaf har dom i hyfsat skick. Nu har jag lust att köpa en sopsäckar och bara fylla och ställa i typ skjulet utanför och köra det till tippen när möjlighet fås. Just nu är jag sjuk och av nån konstig anledning får ja med panik av röran när jag är sjuk, vill bara få bort allt.

Röjer också köket här varje gång jag skall laga mat, pallar inte ha diskbänken full med prylar då. Köpte en diskmaskin i höstas och alltså den är guld värd i mitt liv, bara det att den inte får plats i köket, skåpen sitter 3 cm för långt ner, så den står på tvättmaskinen, vilket i sin tur gör att torktumlaren jag köpt inte får plats där inne utan kommer få stå i kaos rummet där uppe, med ventilation ut på vinden, men det skiter jag i, bara jag kan torka sängkläder och handdukar i den vintertid så är jag nöjd!

Jag köpte böcker om feng shui, har läst alla och jag skulle vilja ha det så, inget onödig, inget som drar energi, öppna ytor, lättstädat, det är mitt mål att någon dag få ihop det så.
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-03 16:06:48 följande:
    Åh, vad jag är dålig på det...att tiga.
    Jag med, men jag känner så väl att jag har nolltorerans idag, inget målatod alls OCH då försöker jag bita bita ihop så tänderna går sönder om jag måste. För att inte ställa till det allt för mycket.
  • Anonym (pannkakan)
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 16:09:00 följande:
    Jag hatar att flytta, flyttade när dottern var 5 månader, då gick bilen sönder, det var flytten from hell... Flyttade nu 20 dec och ni kommer inte tro detta, men då lägger lastbilen av, där står vi med fullpacka lastbil och får inte ens upp liften, förlorade 4 timmar ljus och 4 timmar är ganska mkt mitt i vintern, fick betala starthjälp och ja de blev panik, vi bara kastade ur allt, in med nytt osv, skräp, saker allt.

OCH det är en del av det kaoset vi fortfarande bor med då. Önskar jag hade pengar att hyra en container och bara kasta.

jag trivs med öppna ytor, var sak har sin plats osv. Har röjt våra sovrum, så vi iaf har dom i hyfsat skick. Nu har jag lust att köpa en sopsäckar och bara fylla och ställa i typ skjulet utanför och köra det till tippen när möjlighet fås. Just nu är jag sjuk och av nån konstig anledning får ja med panik av röran när jag är sjuk, vill bara få bort allt.

Röjer också köket här varje gång jag skall laga mat, pallar inte ha diskbänken full med prylar då. Köpte en diskmaskin i höstas och alltså den är guld värd i mitt liv, bara det att den inte får plats i köket, skåpen sitter 3 cm för långt ner, så den står på tvättmaskinen, vilket i sin tur gör att torktumlaren jag köpt inte får plats där inne utan kommer få stå i kaos rummet där uppe, med ventilation ut på vinden, men det skiter jag i, bara jag kan torka sängkläder och handdukar i den vintertid så är jag nöjd!

Jag köpte böcker om feng shui, har läst alla och jag skulle vilja ha det så, inget onödig, inget som drar energi, öppna ytor, lättstädat, det är mitt mål att någon dag få ihop det så.
    Hehe! Låter riktigt jobbigt! (Bilen gick sönder sist för mig också...hehe)

Min KBT-psykolog kommer hela tiden med tips och idéer om hur jag ska minimera pressen och ångesten. Då gäller det att ha det så enkelt som möjligt. Dymo-textremsor på hyllorna, så att man inte ska behöva tänka vart saker ska stå.

Jag hade sånt flyt nu när jag flyttade in. Allt var nyrenoverat och nytt, nya maskiner installerade (disk/tvätt/torktummlare). Hade aldrig fixat vardagen utan dessa maskiner. Dom är ju guds gåva till mänskligheten! Jag beställer matkasse osv. Allt för att lätta på trycket. Minskar ångesten och delmoment om man slipper behöva tänka på vad man ska laga för mat, handla osv. Tvätten, slipper tänka på boka tvättid och släpa tvätt mm. Diskmaskin, helt oumbärlig. Skulle gå under utan den.
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-03 16:19:58 följande:
    Hehe! Låter riktigt jobbigt! (Bilen gick sönder sist för mig också...hehe)

Min KBT-psykolog kommer hela tiden med tips och idéer om hur jag ska minimera pressen och ångesten. Då gäller det att ha det så enkelt som möjligt. Dymo-textremsor på hyllorna, så att man inte ska behöva tänka vart saker ska stå.

Jag hade sånt flyt nu när jag flyttade in. Allt var nyrenoverat och nytt, nya maskiner installerade (disk/tvätt/torktummlare). Hade aldrig fixat vardagen utan dessa maskiner. Dom är ju guds gåva till mänskligheten! Jag beställer matkasse osv. Allt för att lätta på trycket. Minskar ångesten och delmoment om man slipper behöva tänka på vad man ska laga för mat, handla osv. Tvätten, slipper tänka på boka tvättid och släpa tvätt mm. Diskmaskin, helt oumbärlig. Skulle gå under utan den.
    Jag går hos en ktb psyk sköterska och pratar, antar att jag kommer få mer hjälp, tips råd om jag nu får doagnosen efter utredningen. Jag gillar henne dock skarpt, för hon lyssnar, fast jag tappar fokus och röda tråden i ett

de ville ha mig till manodepp i början av året, testade medicin, men icke efter 3 månader i bubblan av den skitmedicinen så klev jag in och sa jag tänker inte stoppa i mig ett enda jävla piller härifrån igen om ni inte gör en vettig utredning, morgel och fräs, obstinat till tusen , jag vägrar!!! typ så

jag är inne på att gå med i Linas matkasse, men jag måste få hit en frys, vill inte slänga mat och har nu bara 2 ½ hylla frys liksom, men skall få hit en hel frys och det skall bli så skönt, inte massa små handlande jämt och så kan jag frysa in maten som blir över, vi är ändå bara två här liksom.

Nu vill jag också tacka för bollandet, det fick mig att ta lite tag i min dag, så nu är spis och bänk röjda och ja skall göra köttbullar till middag och försöka få struktur på resten av dagen, istället för att ägga oss att vila här  vilket var min plan innan, så innerligt tack {#emotions_dlg.flower}
  • HäckHäxan
    din skrev 2011-06-03 15:48:49 följande:
    Som alla tråd, det bli skrivande enbart mellan 2-3 personer,och resten ska se /läsa deras text.

Kan ni 2-3 personer INTE skriva eran privata via ett brev???
    Det underlättar för de andra hänga med.
    Men tack för att du tog rövknullandet privat! Det uppskattades enormt!
  • Anonym (Yrja)
    din skrev 2011-06-03 15:48:49 följande:
    Som alla tråd, det bli skrivande enbart mellan 2-3 personer,och resten ska se /läsa deras text.

Kan ni 2-3 personer INTE skriva eran privata via ett brev???
    Det underlättar för de andra hänga med.
    Hej och välkommen till tråden. Jag förstår att det kan vara svårt att hänga med i alla diskussioner. Själv tycker jag det är jättekul att det är liv här i tråden och jag blir jätteglad av att läsa alla inlägg för jag känner igen mig själv i massor i vissa inlägg och kan skratta åt andra. Det förgyller min tillvara att veta att det finns andra som har liknande problem som mig själv.

Jag vill att man ska få vara sig själv i den här tråden och så länge folk följer familjelivs regler tror jag inga pekpinnar behövs. Om du inte gillar tråden föreslår jag att du startar en ny tråd där folk kan följa dina regler.

• mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 15:42:36 följande:
    Mina vänner får gärna drälla in, men de vet också att det är som det är och passar inte det så kom inte hit. De flesta har adhd eller add eller känner nån annan som har det.Min bästa vän man med adhd iaf han skrattade så han dog när jag skulle baka en dag och plockar ut 4 pizzakartonger ur ugnen innan jag sätter på den.. Han liksom AHA, skönt att se att jag inte är ensam om att bara gömma undan prylarna

Jadu detta med att fota varför känns det så omständigt, jag har barnkläder och saker för tre år tillbaka, borde lägga ut det på tradera, mennnnnn detta med att fota, hitta ett ställe att fota allt på, få fota ifred, sen föra över fotorna.. nu har jag inte ens ett bild program i datorn så ja kan beskära eller förminska dom med så jag får liksom inte gjort något av det... allt bara står och tar plats. Har ett helt rum med bara bröte och jag är trött på det. 3 barnvagnar och en sulky, mini är 3½ och åker inte barnvagn, vad fan skall jag med dom till???? dom tar plats... möbler jag inte använder alls, vägrar slänga men orka släpa ut glasbord från vinden för att fota.. då kommer jag ju börja plocka med annat på vinden..

Just nu vill jag bara få burit upp allt och kasta in i det där rummet och ta tag i det rummet när min mamma åkt hem. Men jag är jätte sjuk, förkyld och hostar så fort jag börjar röra mig, så jag karar verkligen inte av att bära upp lådorna och säckarna, detta gör mig galen...
    Haha! Men vilken lyllos att ha så mycket vänner med samma diagnos, var hittar du dem? Jag känner inte en enda i samma situation och det är lite frustrerande, för då är det lätt att känna sig konstig mellan varven. Haha pizzakartonger i ugnen har jag inte, däremot på diskbänken och min gästtoalett har blivit ett litet förråd! Öppnar jag dörren ramlar allt ut

Jag veeet, det är ju bara fööör många moment och då ger man gärna upp efter första eller andra. Varje gång ett städinfall uppenbarar sig så passar det inte med andra omständigheter vanligtvis, men krya på dig {#emotions_dlg.flower}
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 15:43:43 följande:
    Hjärta tack jag behövde läsa det där idag! {#emotions_dlg.flower}
    Härligt! {#emotions_dlg.flower} Sånt behöver vi alla läsa nån gång då och då, så lätt att glömma hur bra man är Kyss
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen