• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 15:47:59 följande:
    Jag har vart öppen med dagis om min sjukskrivning, när jag testat medicin och allt sånt, bara för att man skall få fångat upp om det påverkar Freja. Men jag har fått beröm av dom för att hon är så trygg och duktig OCH det känns jävligt bra, för jag oroar ju mig så för att inte räcka till, dels för att jag är ensam med henne och dels för att det är kaos i mitt huvud då. Men tydligen har jag iaf lyckats med barnet även om allt annat rasar mellan varven

Går det inte att ändra tiden till 9 på dagis då och liksom ha det som mål, så kanske friktionen från dagis blir mindre och pressen på dig och barnen med?

jag är ju inte utredd, men skall utredas för adhd nu under sommaren eller de tänkte det skulle vara klart innan sommaren är slut.
    Det är ju skitbra! Barnens dagisfröknar vet om mitt funktionshinder men verkar inte besitta någon kunskap alls om det, vilken i sin tur innebär mindre förståelse för att jag försover mig, glömmer ta med extrakläder eller fylla i och ge tillbaks formulär. De har gått på samma dagis i två år men kommer att byta nu i samband med flytten och då går jag i planer om att skriva ett personligt brev om mina svårigheter till de nya fröknarna, så kanske de förstår. Cool

Jag skulle kunna ändra dagistiderna men problemet är att jag måste vara i skolan 8.10 så att OM jag skulle lyckas vakna i tid någon gång så vill jag kunna lämna dem där och sen dra till skolan och vara i tid för omväxlings skull. Svårt att hitta någon lösning känner jag..

Har jag tur kanske medicinen gör mig piggare under dagen och i sin tur ger mig bättre sömn så att jag vaknar i tid efter sommaren. Önsketänkande Solig

Känner du att du har adhd så har du säkert det, man vet det nog oftast själv. Hoppas du får din diagnos så att du kan få stöttning på bästa sätt
  • mammabecka
    din skrev 2011-06-03 15:48:49 följande:
    Som alla tråd, det bli skrivande enbart mellan 2-3 personer,och resten ska se /läsa deras text.

Kan ni 2-3 personer INTE skriva eran privata via ett brev???
    Det underlättar för de andra hänga med.
    vad söt du är! Vad tycker du att tråden ska innehålla då? Säg bara till så skriver vi vad du vill istället! Demon
  • din
    mammabecka skrev 2011-06-03 17:35:33 följande:
    vad söt du är! Vad tycker du att tråden ska innehålla då? Säg bara till så skriver vi vad du vill istället! Demon
    Javisst jag är jätte söt, och även charmig. det har jag hört  många ggr tidigare.Skrattande Är du intresserad ,så hör gärna av dig.Flört
    Innehået,det kan vara om själva ämnet som T:S har skrivit, det verkar som många har även dyslexi och svårt att läsa ,vad ämnet handlar om. De skriver om vad som helst och hur som helst-Skål
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 17:19:50 följande:
    Haha! Men vilken lyllos att ha så mycket vänner med samma diagnos, var hittar du dem? Jag känner inte en enda i samma situation och det är lite frustrerande, för då är det lätt att känna sig konstig mellan varven. Haha pizzakartonger i ugnen har jag inte, däremot på diskbänken och min gästtoalett har blivit ett litet förråd! Öppnar jag dörren ramlar allt ut

Jag veeet, det är ju bara fööör många moment och då ger man gärna upp efter första eller andra. Varje gång ett städinfall uppenbarar sig så passar det inte med andra omständigheter vanligtvis, men krya på dig {#emotions_dlg.flower}
    haha dom hamnade i ugnen när jag panikstädade diskbänken

Gahh jag vet inte, en av dom träffade jag här inne för flera år sedan, hon är en av min bästa vänner, men bor inte nära dock. Mannen ja han sökte jobb hos mig när jag och mitt ex hade ett bemanningsföretag, sen stötte vi på varandra till och från och nu är vi bästa vänner

Jag är väl som en magnet som drar åt mig andra likasinnade, kanske för att jag lyckas med bragden att skrämma iväg de flesta oliksinnade då

Missförstå mig rätt, men jag tror det krävs en idiot för att klara av att umgås med en annan idiot
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • HäckHäxan
    Anonym (Yrja) skrev 2011-06-03 16:38:56 följande:
    Hej och välkommen till tråden. Jag förstår att det kan vara svårt att hänga med i alla diskussioner. Själv tycker jag det är jättekul att det är liv här i tråden och jag blir jätteglad av att läsa alla inlägg för jag känner igen mig själv i massor i vissa inlägg och kan skratta åt andra. Det förgyller min tillvara att veta att det finns andra som har liknande problem som mig själv.

Jag vill att man ska få vara sig själv i den här tråden och så länge folk följer familjelivs regler tror jag inga pekpinnar behövs. Om du inte gillar tråden föreslår jag att du startar en ny tråd där folk kan följa dina regler.

din skrev 2011-06-03 17:58:40 följande:
    Javisst jag är jätte söt, och även charmig. det har jag hört  många ggr tidigare.Skrattande Är du intresserad ,så hör gärna av dig.Flört
    Innehået,det kan vara om själva ämnet som T:S har skrivit, det verkar som många har även dyslexi och svårt att läsa ,vad ämnet handlar om. De skriver om vad som helst och hur som helst-Skål
    *pekar uppåt*

Du kanske skall läsa det TS själv skrev till dig? Tror nog att TS är den som avgör ribban för tråden OCH jag hoppas såklart TS säger ifrån om TS tycker att vi andra hamnar helt OT i tråden.
  • HäckHäxan
    Är du kanske en av dessa med grov dyslexi? Bara undrar med tanke på de felvridna meningarna, särskrivningarna och den uppenbara icke så fantastiska läsförståelsen eller vad har du för ursäkt?
  • din
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 18:27:16 följande:
    Är du kanske en av dessa med grov dyslexi? Bara undrar med tanke på de felvridna meningarna, särskrivningarna och den uppenbara icke så fantastiska läsförståelsen eller vad har du för ursäkt?
    Magistern !
    Du har väl väldigt högt IQ, och du förstår precis vad jag skriver,och vad jag menar.
    Jag skriver fort,och det händer att jag stavar fel.
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 17:32:41 följande:
    Det är ju skitbra! Barnens dagisfröknar vet om mitt funktionshinder men verkar inte besitta någon kunskap alls om det, vilken i sin tur innebär mindre förståelse för att jag försover mig, glömmer ta med extrakläder eller fylla i och ge tillbaks formulär. De har gått på samma dagis i två år men kommer att byta nu i samband med flytten och då går jag i planer om att skriva ett personligt brev om mina svårigheter till de nya fröknarna, så kanske de förstår. Cool

Jag skulle kunna ändra dagistiderna men problemet är att jag måste vara i skolan 8.10 så att OM jag skulle lyckas vakna i tid någon gång så vill jag kunna lämna dem där och sen dra till skolan och vara i tid för omväxlings skull. Svårt att hitta någon lösning känner jag..

Har jag tur kanske medicinen gör mig piggare under dagen och i sin tur ger mig bättre sömn så att jag vaknar i tid efter sommaren. Önsketänkande Solig

Känner du att du har adhd så har du säkert det, man vet det nog oftast själv. Hoppas du får din diagnos så att du kan få stöttning på bästa sätt
    Personligt brev kan nog vara en bra grej tror jag. Jag pratade med dagis från dag ett, sen pratade jag med den nya personalen när hon bytte till stora avdelningen också då.

Önsketänkande är bra att ha, det ger ju iaf några mål Hoppas medicinen fungerar nu då. *håller tummar och tår*

Min bästa vän fick sin diagnos i januari och då säger han att om jag har en neuropsykriatiskt störning min vän, så har du en som är värre.. Men tack kompis...

Jag vet inte, men adhd är det som känns mest som jag, även om det tagit mig år att fatta det. Mitt ex som har adhd, vi var sambos i 4 år iaf, han försökte nog få fram att jag kanske också eventuellt hade,men jag vägrade lyssna, var minsann inget som helst fel på mig så det så!!!! och så snackade vi inte mer om det den gången iaf

Tiden får utvisa och avgöra.... det är bara så många aha ohhhh ojdå varje gång jag pratar med andra som har adhd... lite som lika barn leka bäst eller iaf hajjar vad man menar då
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 18:18:54 följande:
    haha dom hamnade i ugnen när jag panikstädade diskbänken

Gahh jag vet inte, en av dom träffade jag här inne för flera år sedan, hon är en av min bästa vänner, men bor inte nära dock. Mannen ja han sökte jobb hos mig när jag och mitt ex hade ett bemanningsföretag, sen stötte vi på varandra till och från och nu är vi bästa vänner

Jag är väl som en magnet som drar åt mig andra likasinnade, kanske för att jag lyckas med bragden att skrämma iväg de flesta oliksinnade då

Missförstå mig rätt, men jag tror det krävs en idiot för att klara av att umgås med en annan idiot
    Hahaha, underbart!!
    Jamen det är väl fantastiskt hur man bara kan hitta vänner så där och fatta tycke för varandra. Livet är en spännande resa Solig

Och det där med idiot för idiot stämmer nog, för trots att ingen av mina vänner har adhd så har de lika sjuk humor som jag och när jag umgås med någon ny brukar de höja på ögonbrynen när jag drar ett rått skämt
  • mammabecka
    Du är säkert jättecharmig Ledsen att göra dig besviken men jag var ganska jättesarkastisk i mitt svar till dig. Tycker det är ett härligt och högst passande innehåll i tråden. Kan inte förstå vad man ska med en adhd-tråd till om inte för att diskutera sin diagnos med likasinnade
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen