• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 19:29:51 följande:
    Varsegod, leenden är helt gratis i denna tråden och man ler ganska ofta har jag märkt

Om du vill le mer och säga ahaaa högt flera gånger så kolla på denna sida eller så var det för mig iaf
    adhdkvinnor.se/
    SkrattandeKlockrent!
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 19:51:43 följande:
    SkrattandeKlockrent!
    Visst är den Jag älskar den... Funderar på att stjäla texterna och trycka ut här hemma och sätta i ramar, då kan andra se dom, kanske få mer förståelse eller iaf en snäpp på näsan och jag kan få garva och ibland svära åt dom
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 20:05:27 följande:
    Visst är den Jag älskar den... Funderar på att stjäla texterna och trycka ut här hemma och sätta i ramar, då kan andra se dom, kanske få mer förståelse eller iaf en snäpp på näsan och jag kan få garva och ibland svära åt dom
    Bra idé! Jag kanske snor denFlört
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 20:38:12 följande:
    Bra idé! Jag kanske snor denFlört
    Du får den Så slipper du begå kriminella handlingar som tjuveri

Här glömde jag helt av middag, när dotter kommer mamma jag är hungrig.. Hmm aha bakar scones.. men så när jag stod där och plockade ut mjölet, kom ja på aha vi har chicybits och pommes i frysen, så det blev det till middag.
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 20:47:53 följande:
    Du får den Så slipper du begå kriminella handlingar som tjuveri

Här glömde jag helt av middag, när dotter kommer mamma jag är hungrig.. Hmm aha bakar scones.. men så när jag stod där och plockade ut mjölet, kom ja på aha vi har chicybits och pommes i frysen, så det blev det till middag.
    Vi har ätit pizza som min sambo hämtade. Har inte fått nåt vettigt gjort idag...

Har du varit på ditt första samtal än? Sånt där bedömningssamtal?

• solfrost

Var också tvungen att läsa adhdkvinnor.se. Den var klockren:) Tänk att det finns fler som jag! Jag har iallafall börjat med medicin, så nu får vi väl vänta och se om det blir ordning på torpet:) Jag har iaf retat gallfeber på några vänner i helgen. Jag hade bestämt mig för att inte göra en resa och sen ombestämt mig 7 ggr bara sedan i torsdags;) Jag förstår faktiskt inte varför de blev arga:/ Jo det kanske jag gör men jag kan inte sluta vela för det. Jag måste ju ventilera eller hur?!' Idag har jag slagit rekord i städning:) Jag har dammsugit hela huset utan paus! + torkat golven i köket och plockat undan alla leksaker som legat och skräpat i fel rum:) Så gissa om min man kommer se ut som en holk imorgon:D Hoppas ni har det bra i sommarvädret...hmm eller hur var det med det?!

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 21:16:29 följande:
    Vi har ätit pizza som min sambo hämtade. Har inte fått nåt vettigt gjort idag...

Har du varit på ditt första samtal än? Sånt där bedömningssamtal?
    Inte fel, var inne på pizza, men då skulle en pizza med hemkörning kosta 100 spänn, hade ja ingen lust med idag.

har inte heller gjort nått vettigt, förutom klippt gräsmattan och häng en tvätt som jag tvättat om säkert 5 gånger Obestämd

Bedömningssamtal? Vad innebär det? Jag skall utredas på öppenspyk där jag bor, det har blivit lite uppskjutet, men kommer påbörjas nu under sommaren, när var och hur vet jag ej ännu... >Kurratorn på öppenpsyk skall ringa och intrevjua min mamma, så mkt vet jag och det har hon inte gjort ännu. Undrar hur det kommer gå Förvånad
  • HäckHäxan
    solfrost skrev 2011-06-18 21:18:55 följande:
    Var också tvungen att läsa adhdkvinnor.se. Den var klockren:) Tänk att det finns fler som jag! Jag har iallafall börjat med medicin, så nu får vi väl vänta och se om det blir ordning på torpet:) Jag har iaf retat gallfeber på några vänner i helgen. Jag hade bestämt mig för att inte göra en resa och sen ombestämt mig 7 ggr bara sedan i torsdags;) Jag förstår faktiskt inte varför de blev arga:/ Jo det kanske jag gör men jag kan inte sluta vela för det. Jag måste ju ventilera eller hur?!' Idag har jag slagit rekord i städning:) Jag har dammsugit hela huset utan paus! + torkat golven i köket och plockat undan alla leksaker som legat och skräpat i fel rum:) Så gissa om min man kommer se ut som en holk imorgon:D Hoppas ni har det bra i sommarvädret...hmm eller hur var det med det?!
    Åhh vad härligt, vilken toppen dag

Hoppas medicinen kommer hjälpa dig. Alltså de är ju en strid man har i resten av livet, men för de som medicin hjälper så är det en oehörd lättnad att få bättre fokus, mer nytta av sin tid utan att slösa bort lika mkt energi på onödigheter, vad jag förstått av mina vänner iaf.

Åhhh ja är också sån där, obeslutsam, helt hopplös.. och till sist blir jag arg och då kan typ alla inklusive mig själv dra helvete hej!!!! Tills jag landat iaf
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 21:30:48 följande:
    Inte fel, var inne på pizza, men då skulle en pizza med hemkörning kosta 100 spänn, hade ja ingen lust med idag.

har inte heller gjort nått vettigt, förutom klippt gräsmattan och häng en tvätt som jag tvättat om säkert 5 gånger Obestämd

Bedömningssamtal? Vad innebär det? Jag skall utredas på öppenspyk där jag bor, det har blivit lite uppskjutet, men kommer påbörjas nu under sommaren, när var och hur vet jag ej ännu... >Kurratorn på öppenpsyk skall ringa och intrevjua min mamma, så mkt vet jag och det har hon inte gjort ännu. Undrar hur det kommer gå Förvånad
    Jag fick hem ett brev där det stod:
    "Välkommen till psykiatriska klinikens remiss och bedömningsenhet."

Så står det en lite info och på en punkt står det:
    "Du träffar först sjuksköterska/skötare som ställer frågor gällande ditt psykiatriska hälsotillstånd. Läkaren medverkar i slutet av samtalet för att föreslå vilken behandling som kan vara lämplig för dig. Ibland kan det vara behov av att göra ytterligare undersökningar, test eller prover för att säkerställa diagnosen."

Det låter ju som om dom ska göra nån bedömning av om jag ska utredas eller inte. Om dom tycker det behövs?

• strulmaja

Tinasnurr: Det här med att försöka få andra att förstå har känts rätt menlöst. Jag tror inte att någon som inte har det likadant själv kan förstå. Man gör bara sig själv olycklig om man tror eller förväntar sig det. 
    Jag har dock inte gett upp än utan sprider information om ADHD/ADD lite både här och där i hopp om att folk ska få ökad kunskap och förstå vad det innebär. Men jag förväntar mig inte längre att jag ska få den där fulla förståelsen och bekräftelsen (som jag tror att vi är i behov av). Utan förståelsen för oss av andra kommer förmodligen bara ligga på ett ytligt plan. Kan ta min mor som ex. Hon vet så gott som allt och hon säger hon förstår. Ändå kan hon säga saker som: Men det är ju bara att göra det eller det är bara att ta sig i kragen eller sådär är det för alla ibland. Det säger mig att hon inte förstår problematiken på ett speciellt djupt plan, utan hon tycks tro att det är någon form av övergående sjukdom/tillstånd som man kan komma ur bara man anstränger sig lite.  

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen