• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • HäckHäxan

Smart men korkad:
    Energi men ingen ork.
    Lust men ingen motivation.
    Vill men orkar inte.
    Vet men vet inte.
    Tänker för mycket men ändå för lite.

Var en annan medlem på FL som skrev detta i en helt annan tråd tidigare idag, men jag tyckte det stämde såväl, för hur det faktiskt kan vara och är för väldigt många

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • Joppelina
    Angående städning och andra vardagssysslor. Har försökt att bestämma en tid under dagen då jag "jobbar" På morgonen så tar jag det lugn för att vakna till, att hjärnan ska hinna vakna, med frukost och mediciner, sen kaffe och datatid. Sen har jag "jobb" mellan ca 12-16. Med många pauser. Försökt dela upp sysslorna under veckan jämt. Har även boendestöd som kommer 3 ggr i veckan just  för detta.

Efter kl 16 så måste jag varva ner. Göra mat. Datatid. Prata i telefon. Promenera. Senare så ser jag på serier helst. Inte på tv utan nerladdat eller streamat. En åt gången. Så jag kan följa med. Långfilmer är svårt. Periodvis kan jag läsa någon bok, men svårt koncentrera sej. Försökt börja att lösa korsord.

Kanske sen det blir att sitta vid datorn sent på kvällen igen en stund. Har svårt med insomning sen jag var 6-7år och är en nattmänniska.

Känner igen detta att göra saker i reklampauserna. Men har med medicinerna blivit mer fokuserad och gör sysslorna på ett helt annat sätt nu. Hoppar inte från ena till det andra lika mycket. Utan gör klart innan jag börjar på nästa.

Men haft stor hjälp av mina kontaktpersoner också. Ett stort stöd när jag helt fått lära om mitt beteende och mitt omständiga sätt att sköta vardagen. Fått lära mej att inte snöa in i detaljerna då jag är pedantiskt nästintill sjukligt ordningsam, i en garderob eller en låda. Medans jag inte kunnat se det stora hela omkring mej som behövs skötas.
  • Anonym (gk)

Jag väntar fortfarande på min kallelse till utredningen. Mitt tålamod tog slut för ja, länge sen.. Det är så plågsamt att bara gå och vänta. Under tiden roar jag mig med test på internet, jag vet att det inte ger särskilt mycket och så men jag måste sysselsätta mig med nåt känns det som.

Gjorde detta test idag:
    www.oneaddplace.com/add-test.php

• HäckHäxan
    Anonym (gk) skrev 2011-06-17 15:05:54 följande:
    Jag väntar fortfarande på min kallelse till utredningen. Mitt tålamod tog slut för ja, länge sen.. Det är så plågsamt att bara gå och vänta. Under tiden roar jag mig med test på internet, jag vet att det inte ger särskilt mycket och så men jag måste sysselsätta mig med nåt känns det som.

Gjorde detta test idag:
    www.oneaddplace.com/add-test.php
    Och det där höll jag nu på att starta med, fast jag ef´gentligen skulle klä mig och dra hemifrån.... hann stoppa mig, men återkommer ikväll
  • Tinasnurr

Varför är det ingen som förstår?? Jag är så jävla ensam i dethär och jag mår skit!! Har fått min första tid för utredning.

Mamma och pappa förstår ingenting, min bror - som också ska utredas - förstår, men har inget behov att att prata om det,så det gör han inte heller. Kollegor på jobbet flinar lite och säger: sån är jag med.
    Men de fattar ju inte!
    De är inte som jag!
    Det går åt så jävla mycket energi att göra alla dessa skitsysslor som att städa, laga mat, gå och hadla och tvätta.
    "Men att gå och handla kläder, det klarar du" säger min sambo.
    Ja men det är ju kul! Det har jag inga problem med! 
    "Men om det nu är så jobbigt att städa, varför lägger du inte tillbaka sakerna direkt, så det inte blir så stökigt ?"
    Jag vet inte, jag bara kan inte...

Är jag galen, tokig och/eller dum i huvudet????

Jag går snart sönder i väntan på att få reda på vad det är för fel med mej!
    Det finns ingen i min närhet som förstår och ingen jag kan prata med.

Förstår ni?

• HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 15:34:42 följande:
    Varför är det ingen som förstår?? Jag är så jävla ensam i dethär och jag mår skit!! Har fått min första tid för utredning.

Mamma och pappa förstår ingenting, min bror - som också ska utredas - förstår, men har inget behov att att prata om det,så det gör han inte heller. Kollegor på jobbet flinar lite och säger: sån är jag med.
    Men de fattar ju inte!
    De är inte som jag!
    Det går åt så jävla mycket energi att göra alla dessa skitsysslor som att städa, laga mat, gå och hadla och tvätta.
    "Men om det nu är så jobbigt att städa, varför lägger du inte tillbaka sakerna direkt, så det inte blir så stökigt ?"

Förstår ni?

Du är inte ett dugg ensam och inte är du dum eller lat heller...... inte tokig eller galen heller för den delen, jo kanske lite men på ett bra sätt som vi andra här inne förmodligen.

Jag skall också utredas, nu under sommaren, får se om det blir någon diagnos eller ej.
  • strulmaja
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 15:34:42 följande:

Men de fattar ju inte!
    De är inte som jag!

Förstår ni?

Jag förstår dig precis och räkna med att det finns fler här i tråden som gör det. Prata med oss, det hjälper faktiskt! Vart tror du jag höll till i väntan på min utredning? Flört

{#emotions_dlg.flower}
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 17:53:30 följande:
    Du är inte ett dugg ensam och inte är du dum eller lat heller...... inte tokig eller galen heller för den delen, jo kanske lite men på ett bra sätt som vi andra här inne förmodligen.

Jag skall också utredas, nu under sommaren, får se om det blir någon diagnos eller ej.
    Ja lite galen är jag juSkrattande
    Tack för att du fick mej att le!

• Tinasnurr
    strulmaja skrev 2011-06-18 18:03:13 följande:
    Jag förstår dig precis och räkna med att det finns fler här i tråden som gör det. Prata med oss, det hjälper faktiskt! Vart tror du jag höll till i väntan på min utredning? Flört

{#emotions_dlg.flower}
    Ja jag får väl bosätta mej här i denna tråden!Flört

Tack! Ert stöd betyder massor!

• HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 18:56:24 följande:
    Ja lite galen är jag juSkrattande
    Tack för att du fick mej att le!

Varsegod, leenden är helt gratis i denna tråden och man ler ganska ofta har jag märkt

Om du vill le mer och säga ahaaa högt flera gånger så kolla på denna sida eller så var det för mig iaf
    adhdkvinnor.se/
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen